12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Nana

Filmpjes terugzetten

Oh mensen, ik heb weer een actie uitgevoerd waarvoor ik mezelf wel voor mijn kop kan slaan. Mijn MacBook Air had niet genoeg ruimte om updates te installeren, dus ik dacht: ik gooi mijn filmpjes even uit Foto’s en dan zet ik ze na de updates wel weer terug, of in ieder geval de belangrijkste.
    De filmpjes (babyfilmpjes, belangrijk voor later) staan op mijn externe harde schijf, maar ik weet niet hoe ik ze terug moet zetten. Ik kan er niet zomaar doorheen bladeren op die harde schijf, toch? Ik ben als de dood dat ik per ongeluk automatisch een back-up maak met Time Machine en dat ze ik dan voorgoed kwijt ben.

Ik weet dat dit een mutsig bericht is, maar ik roep toch jullie hulp in, want ik kom er niet uit. Alvast bedankt!

Bijdrager
    Nana

Hoi 4me,

Dankjewel. Het gaat om het eerste geval. Wat je beschrijft, heb ik eerder geprobeerd, maar mijn probleem is dit: de filmpjes uit Fotos staan niet automatisch onder ‘Films’ in Finder. Ik kan ze daar in ieder geval niet vinden. Hoe vind ik ze terug?

Bijdrager
    Beech

Even voor mijn begrip: je schrijft: “ik gooi mijn filmpjes even uit Foto’s”. Wat deed je toen ?

Bijdrager
    Nana

@ Beech: Ik koppelde de externe harde schijf los, selecteerde alle video’s in Fotos en drukte op delete. Daarna leegde ik de prullenmand.

Bijdrager
    Nana

Oh oh. Ik denk dat ik even hard ga huilen.

Bijdrager
    Nana

Bijdrager
    Nana

Hoewel? My passport is de externe harde schijf. Verder niks over filmpjes.

Bijdrager
    Nana

Bijdrager
    Nana

Bedankt voor je goede advies. Dat geeft inderdaad moed. Nu zit ik alleen nog met de schijfruimte.

Moderator
    Night

Ik zou morgen even naar de winkel gaan en voor een paar tientjes een extra externe USB harddisk kopen.
    Dan kan je allereerst je complete Foto’s bibliotheek kopiëren naar die harddisk en de oude verwijderen. zodoende heb je dan voldoende ruimte op je interne disk en heb je je bibliotheek veilig gesteld. Kijk dan of je ergens anders nog ruimte kan winnen, bijvoorbeeld door caches op te ruimen (Safari), je downloads op te ruimen en ongebruikte programma’s te wissen. Maar door Time Machine uit te zetten, zou je in principe al een hoop ruimte moeten winnen, omdat dan ook de lokale backup-snapshots worden verwijderd. Dan kan je in TimeMachine teruggaan naar de bibliotheek ten tijde van toen je films er nog instonden, en deze in zijn geheel terugzetten.

Bijdrager
    Nana

Ik ben er vandaag niet aan toegekomen, maar ik ga het advies van Night opvolgen, zeker na alle waarschuwingen.:)

4me op 23 mei 2016

MAAR IK ZOU HET ER OOK NIET OP WAGEN

Ik hou jullie op de hoogte. Hartelijk bedankt voor al het advies! Wat moest ik beginnen zonder OMT?

Bijdrager
    Nana

Je hebt helemaal gelijk. Dit is de stand van zaken:

– Ik heb een extra externe harde schijf gekocht
    – Ik durf het niet goed aan om het advies van Nigh op te volgen, want er kan nog wel wat misgaat
    – Wel heb ik mijn huidige film/foto bibliotheek extra gebackupt op de nieuwe externe harde schijf
    – Komt bij dat ik sommige filmpjes in iMovie heb teruggevonden en de rest eigenlijk niet mis (lees: ik weet niet meer precies wat ik nu kwijt ben). Plus dat er in de tussentijd alweer allerlei leuke filmpjes zijn gemaakt, want baby’s groeien snel.

Conclusie: Misschien laat ik het maar zo.

Hartelijk dank voor jullie hulp. Sorry dat ik niet eerder iets heb laten horen, maar ik heb de beslissing tot nu toe telkens voor me uit geschoven. Ik moet een knoop doorhakken, want ik de tussentijd heb ik dus ook geen Time Machine backups op de eerste externe harde schijf gemaakt, om die filmpjes niet te verliezen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.