14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Bas_H_Design

Filmpje insluiten in inDesign

Beste maccers,

Ik zit met een probleem.

Ik ben bezig met m’n scriptie en daar wil ik een filmpje in plaatsen.

Dit doe ik via het menu: file –> place en dan wordt ie geplaatst. In het media venster is deze ook zichtbaar en kan ik hem afspelen. Alles goed en wel.

Zodra ik het inDesign bestand exporteer als pdf (interactief) en vervolgens open in het programma preview.

Zijn de plekken waar de filmpjes horen te staan leeg. Alsmede dus ook niet afspeelbaar

Zie ik iets over het hoofd toevallig of…

Ik kom er niet uit.

Thnx alvast

P.s ik maak m’n scriptie in inDesign omdat ik een bloedhekel heb aan Word en pages.

Ik wil graag de volledige controle hebben over m’n documenten.

Bijdrager
    KarelWillem

Afspeelbare films kun je niet in een PDF mee exporteren.

Bijdrager
    Bas_H_Design

Is een .mp4 filmpje. Dat kan wel toch…

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, ik pas mijn reactie wat aan.:)

Ik heb hetzelfde gedaan. In Voorvertoning zie ik de film ook niet.

Maar gooi de PDF eens op Safari? Dan is de PDF wel zichtbaar.
    Hetzelfde in Adobe Acrobat. Dan werkt het ook.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Bas_H_Design

Heb hem net geopend in Safari.

Maar ook daar zijn de filmpjes niet zichtbaar.

In Adobe Acrobat werkt het wel inderdaad. Maar is er geen enkele manier om een interactieve pdf in bijvoorbeeld Preview (mac) af te spelen?

Wat gebruiken Windows gebruikers standaard om pdf’s te openen…?

Dat zou betekenen dat als ik in inDesign een pdf exporteer met wat interactieve buttons, deze in Preview ook niet werken?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Bas_H_Design.

Bijdrager
    KarelWillem

Geen idee. Probeer het eens?

Bijdrager
    MDF

Ik ben hier toevallig ook mee bezig voor mijn werk:-)

In InDesign een document gemaakt met een filmpje.
    Dit geexporteerd als interactive PDF.

Je kan kiezen in InDesign door de film in te sluiten (let op bestandsgrootte -> zware PDF) dan wel enkel een link naar bv. een Youtube film of filmpje gehost op een webserver. En als je een foto plaatst op dezelfde plaats waar het filmpje moet spelen is dat een mooi effect. Je krijgt dan eenfoto die begint te spelen als je er op klikt. In Youtube verwacht je dat, in een PDF lijkt dat magic…:-P
    Ik heb zelfs het “play driehoekje” op de foto moeten zetten omdat niemand wist dat het een filmpje was dat erachter zat.

Wel, in beide gevallen (mêt URL link ofwel film ingesloten) lukt het mij enkel om met Acrobat Reader de film te laten spelen.
    Niet in voorvertoning en niet is Safari. De PDF zelf opent zonder problemen in vrijwel alle programma’s en platforms.

Ik ben ook op zoek naar een mogelijkheid dat het filmpje ALTIJD kan afspelen ongeacht geïnstalleerd programma of platform. De bedoeling is dat we deze PDF’s gaan meesturen in een productblad naar klanten (samen met offertes), en dan weet je nooit met welk programma een klant het zal gaan openen. Windows / Mac, tablet, iPad of smartphone? Laat staan welke programma’s zij hiervoor gebruiken…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MDF op 08 april 2015

Ik ben ook op zoek naar een mogelijkheid dat het filmpje ALTIJD kan afspelen ongeacht geïnstalleerd programma of platform.

Dat kun je wel vergeten. Zoals je zelf zegt weet je nooit wat de ontvanger precies aan software heeft, en dan kún je het niet zo regelen dat het filmpje altíjd zal spelen.

Bijdrager
    KarelWillem

Die mogelijkheid heet een website op Internet.

En zelfs dan…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Precies — veel succes bij een poging om een filmpje te kijken in Lynx:) (Ja, ja, extreem voorbeeld, dat weet ik. Het dient dan ook ter illustratie.)

Bijdrager
    mackerjack

is het niet mogelijk om een plaatje en daarop een link om het filmpje zelf in webbrowser of mediaspeler te laten afspelen?
    of … is het filmpje niet achteraf aan de pdf toe te voegen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het probleem lijkt niet zozeer te zijn dat het filmpje niet in de PDF te zetten is, maar dat veel PDF-lezers geen filmpjes afspelen — en daar valt domweg niks aan te doen.

Bijdrager
    Bas_H_Design

Heb het uiteindelijk maar zo gedaan:

De filmpjes gewoon in m’n scriptie gezet en aangegeven dat het een interactieve pdf is. Ook met buttons enz. Als ze de volledige ervaring willen hebben, ze de pdf moeten openen in Acrobat Reader en anders kunnen ze hem ‘gewoon’ lezen en heb ik de linkjes naar de bron er onder gezet.

Toch blijf ik het raar vinden dat het niet kan…

Bijdrager
    Jesper

Ik zou gewoon een link opnemen naar een website waarop het filmpje te bekijken is. Sowieso is PDF niet echt bedoeld om video te embedden, het kan wel, maar technisch oogt het erg lomp em gammel.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.