30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:

Bijdrager
    Schizotypic

Filmmuziek

Dit jaar ben ik begonnen met de vooropleiding electronisch componeren aan de HKU. Binnekort moeten we kiezen welke richting we op willen gaan.
    Ik ga voor de richting filmmuziek. Dit omdat het mij enorm uitdagend lijkt bij bestaande concepten muziek te componeren. Maar als ik heel eerlijk ben heb ik eigenlijk vrij weinig ervaring op dit gebied.
    Het is dus nodig dat ik dit bijspijker. Het liefst zo efficient en snel mogelijk.

Ik ben op zoek naar filmmuziek. En dan vooral naar muziek die een (positieve) indruk achter laat. Het kan van alles zijn: Klassiek georienteerd of juist heel modern. Muziek groot door zijn grootsheid of juist doordat het zo minimalistisch mogelijk wordt weergegeven.

Ook ben ik op zoek naar voorbeelden van emotie, weergegeven in de muziek.
    Bv woede, geluk en liefde, maar subtielere emoties kunnen natuurlijk ook.

Ik ben van plan om vooral met orkesten te werken. Daarom lijkt het mij ook erg belangrijk er achter te komen welke rol elk instrument, binnen dat orkest, kan belichamen.
    Ik ben me ervan bewust dat de mogelijkheden oneindig zijn. Dus mijn vraag is eigenlijk niet volledig te beantwoorden. Het enige waar ik wel naar kan vragen is naar voorbeelden..

Alles is welkom: sites, boeken, mensen die ik kan emailen, eigen muziek.

Ik hoop dat jullie mij een eindje op weg kunnen helpen

Alvast bedankt

Bijdrager
    Yaris

Op http://www.filmmuziek.be/ vind je recensies, artikels, een forum, links enz.

Bijdrager
    Stro

Als Tom Clancy fanaat ben ik zelf aardig onder de indruk geweest van Bill Brown, deze componeert voor zowel films als games, o.a. de Ghost Recon games, maar ook bijvoorbeeld de soundtrack van Any Given Sunday en Ali…

Neem maar eens een kijkje!

Het lijkt me in ieder geval een fascinerend beroep, succes met je opleiding.

Bijdrager
    Schizotypic

Bedankt voor jullie snelle reacties. Bill Brown kende ik nog niet. Zeker interessant! http://www.filmmuziek.be/ ziet er ook zeer functioneel uit. Ik ga het allemaal goed bekijken.
    bedankt !

Bijdrager
    Yaris

Even off-topic: ik wil je niet ontmoedigen, maar ga je met die studierichting je brood wel kunnen verdienen? Naar componisten van filmmuziek lijkt me erg weinig vraag te zijn. Hier lees ik dat er van de films van de laatste jaren maar 384 componisten bekend zijn. Om een internationale carrière op te bouwen moet je al heel goed zijn. En Nederlandse films worden heel weinig ge(s)maakt.

Bijdrager
    Schizotypic

Ja daar ben ik me ook van bewust. Ik had ook iets specifieker moeten zijn. De opleiding heet volledig compositie for the media. en beslaat ook alle media. Dus buiten films ook games, reclames, gedichten, enz enz. Je kan het zo gek niet bedenken of er valt wel muziek bij te componeren.
    Verder doe ik deze opleiding vooral om gewoon heel veel te leren. Brood verdienen is een tweede.

Bijdrager
    Norbertje

Score voor ‘Crash’ door Mark Isham, zeer doeltreffend (weliswaar electronisch)
    American Beauty, score van Thomas Newman, spaarzaam pianowerk blijkt zeer effectief.
    In Death in Venice is bestaande muziek gebruikt, 3e en 5e muziek van Mahler.
    (geweldig leuke studie lijkt me dat trouwens die je gaat volgen)

Bijdrager
    1984
    ”Schizotypic”

Ook ben op zoek naar voorbeelden van emotie, weergeven in de muziek.
    Bv woede, geluk en liefde, maar subtielere emoties kunnen natuurlijk ook.

Home

http://www.philipglass.com/html/pages/mp3.html

Bijdrager
    plonserd

Ik heb vorige week een dvd gekocht van Craig Armstrong, een héél grote naam in de wereld van filmmuziek (Tomb raider,Moulin Rouge, the quiet american,love actually, kiss of the dragon,the bone collector,Romeo+Juliet,..)

Bijdrager
    Norbertje
    ”plonserd”

Ik heb vorige week een dvd gekocht van Craig Armstrong, een héél grote naam in de wereld van filmmuziek (Tomb raider,Moulin Rouge, the quiet american,love actually, kiss of the dragon,the bone collector,Romeo+Juliet,..)

én veelvuldig door Massive Attack ingehuurde arrangeur. Beetje zoet type. :)

Bijdrager
    Zakske
    ”Yaris”

Even off-topic: ik wil je niet ontmoedigen, maar ga je met die studierichting je brood wel kunnen verdienen? Naar componisten van filmmuziek lijkt me erg weinig vraag te zijn.

Internationaal gerenommeerde Belgische componisten van filmmuziek:

Win Mertens
    Dirk Brossé

Bijdrager
    gerror

Hele goeie filmuziek:
    Arlington and Cameron – Music for imaginairy films
    Sterker nog. De beste filmmuziek.

Bijdrager
    mcician

Voor mij één van de heerlijkste momenten qua muziek-film …

Richard Wagner (vreemd genoeg had die brave man geen dvd in zijn werkplaats) … Ride of the Valkyries … Apocalyps Now

Bijdrager
    computer space

Mijn favoriet:
    Indiana Jones and the last Crusade. Geniale compositie met volledig orkest en ook zonder beeld zie je de film al bijna voor je.
    Ook lekker, maar al minder ‘filmmuziek’ is O brother where art Thou.
    Gamemuziek ook goed? Probeer eens de Soundtrack van Katamari Damacy (wel beetje hyper 8) )

Bijdrager
    deSpaanseRente

Even Plonserd verbeteren; Craig Armstrong heeft niet de muziek voor Tomb Raider 2 gemaakt, was wel oorspronkelijk ingehuurd maar zijn score werd vervangen door Alan Silvestri. (Tomb Raider was door Graeme Revell, wil je liever niet horen)
    En van die laatste moet je absoluut muziek horen als je je ook wat wilt inleven in grootse orkestrale knappe filmmuziek. Waaronder alle Back to the Future’s, maar ook voor films als Van Helsing, The Mummy Returns, The Quick and the dead.
    Daarnaast moet je ook maar eens opzoek gaan naar muziek van Elliot Goldenthal (Titus, Final Fantasy, Sphere), Danny Elfman (oa alle films van Tim Burton), James Newton Howard (Snow Falling on cedars, King Kong), Hans Zimmer (Hannibal, The Weather Man, Gladiator, Matchstick Men, The Lion King, ..)

Verder heb je ook nog de Europese filmmusici zoals Alberto Iglesias (Hable Con Ella, Los Amantes del Circulo Polar), Yann Tiersen & bruno Coulais.

Bijdrager
    TGV

Een belangrijke (krijgt binnenkort ere-Oscar) is natuurlijk Moricone (Once upon a time in the west!). Maar bijna alle grote filmcomponisten (heeft niemand hier nog John Williams genoemd? StarWars, Indiana Jones, Jaws, Harry Potter, Saving Private Ryan, etc.; of Henry Mancini, of …) hebben een duidelijk herkenbare afstamming van klassieke componisten. Dus als je bij de bron wilt beginnen, zijn Richard Wagner, Gustav Mahler en Aaron Copland heel goed.

Er zijn ook vrij veel sites voor (beginnende) filmcomponisten en bladen als Sound-on-Sound besteden met enige regelmaat aandacht aan het verschijnsel. Een tijdje geleden hadden ze een hele serie met alles waar je aan moest denken (van het eerste contact, prijzen en contracten via praktische tips over tempi en het achteraf editten tot en met SMPTE en andere formaten) compleet met stukjes film en de muziek die daarbij gecomponeerd was. De artikelen zijn na een maand of 6 vrij op hun website te lezen. De link naar de zoveelste aflevering is: http://www.soundonsound.com/sos/apr06/articles/musicforpicture.htm. Ik neem aan dat je zo wel in staat bent de eerdere afleveringen ook te vinden.

Bijdrager
    deSpaanseRente

Die link is wel enorm interessant (was zelf ook wat bezig met muziek te schrijven voor media).

Bijdrager
    Schizotypic

Fijn dat er zoveel mensen reageren. Dankzij jullie heb ik nu een lijstje kunnen maken van interessante films en mensen. Hier ben ik voorlopig wel even zoet mee ben denk ik :).
    Natuurlijk stel ik het nog steeds zeer op prijs wanneer mensen met nieuwe invalshoeken komen.
    Ik heb zelf ook nog een aanvulling. James horner van A beautiful Mind en Braveheart is volgens mij ook nog niet genoemd. Zelf 1 van mijn favoriete film componisten.

De link naar soundonsound is inderdaad zeer interessant. Dit soort dingen helpen mij echt een eind op weg.

Nu ben ik eigenlijk alleen nog maar opzoek naar voorbeelden van het specifieke klankgebruik van orkest instrumenten. Ik heb laatst het symphony orchestra jam pack gekocht zodat ik even een intel based orkest sample library tot mijn beschikking had en daar zaten loops bij. Nou dacht ik in eerste instantie eigenlijk dat dat alleen maar extra balast was, maar al snel kwam ik er achter dat het ook een bron van inspiratie kan zijn. Ik gebruik de loops niet volledig (gaat tegen mn principes in) maar ik laat me er dus wel door inspireren.
    Eigenlijk ben ik ook op zoek naar dat soort dingen, zodat ik me beter kan inleven in de rol van elk instrument.

Bijdrager
    mcician

Heb net een heel fijne bibliotheek met klanken gekocht die zeker van pas kunnen komen voor jou, moet je maar eens in rondsnuizen:

http://www.projectsam.com/

Bijdrager
    Elstar
    ”Schizotypic”

Ook ben ik op zoek naar voorbeelden van emotie, weergegeven in de muziek.

Een van de mooiste stukjes filmmuziek: Brooks was here van Thomas Newman, hoort bij een kippenvel-scene uit Shawshank Redemption.
    Andere componist die veel (bloedmooie) filmmuziek gemaakt heeft, is Philip Glass.
    En ook een aanrader: de soundtrack van Requiem for a Dream van Clint Mansell / Kronos Quartet

Bijdrager
    mcician

John Carpenter maakt ook wel aangrijpende zaken qua filmuziek …

Ik begin grijs te worden … maar voor de belgen, in mijn kindertijd liep er op de BRT een serie genaamd Xenon, en die muziek intro vond ik het einde, heel simpel (kwintje en een grote sext) maar echt heel aangrijpend.
    Bleek van die heer Carpenter te zijn.

kan je hier eens beluisteren, eenvoudig maar indrukwekkend !

http://www.artvark.be/xenon/

Bijdrager
    mcician

ook de moeite ….

http://www.northernsounds.com/forum/forumdisplay.php?f=77

in boek vorm:

klik

ook een aanrader !!!!!!!!!!!!!

En doe eens een google search op volgende items :

Study of Orchestration + Samuel Adler

Sound and Scores-A Practical Guide to Professional Orchestration + Henry Mancini

enkele bijbels voor jouw denk ik:-) niet dat ik zo heilig ben helaas …….

En als ik effe verder mag gaan,

Sacre du Printemps van Stravisnky is ook zo een bijbel van orchestratie en ideetjes

en ik vind Romeo en Julia van Prokofiev ook de moeite om ideetjes op te pikken

Bijdrager
    TGV

Als je het hebt over Rimsky-Korsakovs boek: de gehele inhoud staat in cursusvorm on-line bij Garritan Personal Orchestra (GPO, http://www.garritan.com/, tevens thuishaven van een Big Band bibliotheek en een behoorlijk goed klinkende solo viool). Daar vind je ook een heleboel demo’s van gebruikers (nu staan de Kerstliederen prominent geplaatst; sommige zijn echt overtuigend, maar wel wat bombastisch). GPO klinkt in mijn oren overtuigender dan de Jam Pack (zo zijn er voor de 1e violen 8 verschillende articulaties gesampled; dus tremolo komt niet uit een LFO maar van echte spelers), maar de cursus lijkt vrij toegankelijk voor iedereen. Een aanrader!

Bijdrager
    mcician

idd TGV, de eerste link in voorgaande post is een directe link naar die informatie.

Bijdrager
    TGV

Grappig, dat had ik niet gezien!

Bijdrager
    Schizotypic

Aah die link is echt precies wat ik zocht! echt super bedankt mcician! (de rest trouwens ook)
    Ik lees dit “ff” door en dan ga ik googlen met die items.

Bijdrager
    Mimmel

Howard Shore (Lord of the Rings, …) klassiek getint, veel emotioneel, dikwijls bombastisch (cf. LOTR natuurlijk)
    Jon Brion (Eternal sunshine of the spotless mind: super film en soundtrack cd): licht, veel instrumenten (cello, viool, piana, gitaar,… dikwijls 1 of 2 instrumenten per lied:niet meer en geen orkest)
    Yann Tiersen (fabuleux destin d’Amelie Poulain): in die film veel harmonica, lichte muziek, zweverig

persoonlijk ben ik fan van alledrie

veel succes nog

Bijdrager
    Zakske
    ”mcician”

ook de moeite ….

http://www.northernsounds.com/forum/forumdisplay.php?f=77

“Ook de moeite” zegt hij. Beetje een understatement… als je het mij vraagt. Prachtige site, dank!:D

Bijdrager
    eurokid

Hans Zimmer vindt ik persoonlijk hele goeie composities hebben. Hij heeft onder andere de muziek voor Pirates of the Caribbean 2 gemaakt. Interresant hoe hij de orgel die in het verhaal zit ook in de muziek laat terug komen. Pirates 3 gaat hij ook doen, ben benieuwt wat dat word..:)

Ik zal thuis nog wel fftjes verder kijken of ik nog dingen weet:wink:

Bijdrager
    Schizotypic

Ik wilde iedereen even bedanken voor alle informatie betreffende filmmuziek. Het is mede dankzij jullie me gelukt om toegelaten te worden tot de volledige opleiding. Als het goed is ga 4 jaar lang enorm genieten!
    nogmaals bedankt!!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.