16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Filmen met een blauw doek

Hoi,

Voor school hebben we de opdracht gekregen om een film te maken met een lengte van 3 tot 6 minuten over mythen. Nu leek het mij leuk om de films voor een blauw of groen doek op te nemen en dit de bewerken tot een Griekse tempel. Aangezien ik hier helemaal geen ervaring mee heb, roep ik jullie te hulp:

Welke software heb ik hier voor nodig, ik neem aan dat het op de Mac ook kan?
    Moet het doek per se groen of blauw zijn?

Bedankt:wink:

Bijdrager
    1984

Even op Google zoeken naar “de chroma key techniek “

Bijdrager
    KingAchille

De echte titel luidt: Chroma key.
    En ja, dat is te realiseren op de Mac met o.a. de volgende programma’s

– Shake
    – Final Cut Pro

Ook op Windows kan dit met o.a.

– Windows Movie Maker
    – Pinnacle Studio Plus
    – HyperEngine AV

Het doek kan in feite alle kleuren aannemen omdat je in je programma moet aangeven welke kleur door de achtergrond vervangen moet worden. Maar meestal kiezen filmmakers een lichtblauw of felgroen doek omdat deze kleuren zelden tot nooit voorkomen in kleding of op het lichaam.

Verder is het géén eenvoudige klus. Je kan beter een Griekse tempel vergroten en die dan als achtergrond gebruiken. Er zijn vele aandachtspuntjes en problemen die kunnen ontstaan wanneer je op zulke manier filmt. Ik heb ooit ook een tientallen pogingen ondernomen, en slechts 1 ervan is min of meer gelukt!

– zoals al gezegd, de kledingstukken mogen niet dezelfde kleur hebben als de achtergrond anders is er een stukje tempel te zien op z’n lichaam bv
    – de belichting moet uitstekend zijn!! Er mag géén schaduw vallen op het kleurendoek, anders verkrijgt je een ongelooflijk vertekend beeld op het einde
    – Probeer je personages ook uit te dossen met zo min mogelijk losse aanhangsels (kettingen, sliertjes aan u broekspijpen, losse haren(!!) Want dit is zéér moeilijk!

Dit onderwerp is al meerdere keren aangesproken geweest op dit forum, dus voel je vrij om de zoekfunctie te gebruiken! Google is natuurlijk ook een antwoord op al je vragen!

Mvg,

Inactief
    Anoniem

Okee, dank je wel. Ik heb al plug-ins voor iMovie gevonden. Belichting hebben we ook genoeg aangezien een klasgenoot aan het bouwen is en van die 1 KiloWatt lampen heeft.

Het zal best moeilijk zijn, maar we proberen het gewoon.:wink:

Bijdrager
    KingAchille

Waar heb je die plug-in gevonden voor die iMovie?
    Gaat het hier over iMovie ’06 of over iMovie ’08?
    Mvg,

Bijdrager
    Sunneh

Yay.. een lot genoot:

Voor school moeten wij niet op een blauw maar groen scherm aan het werk. Hiervoor gebruik ik zelf After Effects. YouTube heeft veel tutorial films ervoor.

Inactief
    Anoniem
    ”KingAchille”

Waar heb je die plug-in gevonden voor die iMovie?
    Gaat het hier over iMovie ’06 of over iMovie ’08?
    Mvg,

Ergens op Versiontracker, http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21638

iMovie 3 or above

@Sunneh
    , is After Effect van Adobe?

Bijdrager
    KingAchille

Natuurlijk is After Effects van Adobe, van wat anders?

Bedankt voor de plug in!
    Mvg,

Inactief
    Anoniem
    ”KingAchille”

Natuurlijk is After Effects van Adobe, van wat anders?

Bedankt voor de plug in!
    Mvg,

Ik had nog nooit uigezocht vanwie after effects was.:?

Werkt de plugin in iMovie ’08? (Mijn Mac wordt gemaakt)

Bijdrager
    KingAchille

Ik ben aan het testen!
    Mvg,

Bijdrager
    KingAchille

Hij werkt zelfs niet bij ’06…
    Mvg,

Inactief
    Anoniem

Ow:P

Oeps, sorry:oops:

Bijdrager
    sidewinder

http://av.adobe.com/russellbrown/CS3BackgroundRemoverSM.mov

dit is wel een duidelijk stappenplan…

staan meer leuke tips en tricks op deze site

http://www.russellbrown.com/tips_tech.html

greetz

Bijdrager
    acb
    ”KingAchille”

Mvg,

Werkt de plugin niet op ’06 of bij geen enkele versie?

Inactief
    Anoniem
    ”acb”
    ”KingAchille”

Mvg,

Werkt de plugin niet op ’06 of bij geen enkele versie?

Jawel!!! Bij iMovie 3:wink: :innocent:

Bijdrager
    Jpunt

Neem in ieder geval groen. Blauw absorbeert veel meer licht en dat is niet wat je wilt. Groen werkt in de praktijk net iets beter en in inderdaad het liefst een beetje fel-groen. Ik heb op school een keer zo’n scherm gemaakt en als ik het me herinner was het gewoon “appeltjes-groen” (what’s in the name..) van de hema. Vervolgens keyen met bijvoorbeeld shake of aftereffects. Als je AE hebt (wat mijn voorkeur is) kan je het beste keylight gebruiken, werkt goed zolang je de boel goed belicht hebt. (dat wil zeggen, je object/persoon goed in het licht, maar vooral het scherm egaal/vlak en zorg dat er geen schaduwen van het object op dit scherm vallen. dit maakt het keyen weer lastiger)

Succes ermee,
    J.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.