6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Cenobyte

Filmen in breedbeeld: hoe dan te monteren?

Tja, het lijkt misschien een open deur, maar laat me even uitleggen.

In het verleden had ik nogal wat problemen met materiaal wat ik met mijn Sony DV camera had gefilmd in “breedbeeld”. Ik zet het tussen aanhalingstekens, want jullie weten waarschijnlijk dat de gemiddelde DV camera alleen zwarte balken onder en boven toevoegt. Bij het editen kreeg ik soms de meest vreemde resultaten.

Als jullie in breedbeeld filmen, kiezen jullie dan in het hele verdere traject (montageprogramma, DVD-authoring programma) ook voor “16:9” of houden jullie gewoon “4:3” aan? In mijn ogen is het eindresultaat namelijk in beide gevallen hetzelfde: op mijn breedbeeld TV krijg ik gewoon een full screen film te zien, zonder balken en op goed formaat. Is ook eigenlijk logisch: als ik voor “4:3” kies, krijg ik dan wel een ‘vierkantere’ film, maar deze wordt op mijn breedbeeld-TV netjes opgerekt tot 16:9 en alles is weer ok.

Wat zijn jullie ideeen hierover?

Bijdrager
    iJet

Voor je aan een project begint, moet je inderdaad goed de keuze maken tussen 16:9 Anamorphic of 4:3, en deze keuze gedurende het hele traject aanhouden. In Final Cut Pro (even aannemende dat je hiermee werkt) kun je gewoon aangeven dat je bronmateriaal in 16:9 is opgenomen en in DVD Studio Pro kun je voor twee opties gaan: 16:9 Pan & Scan en 16:9 Letterbox.

De eerste optie (Pan & Scan) zal op een breedbeeldtelevisie ook een breedbeeldformaat weergeven, maar op een 4:3 televisie zal het alleen het middelste gedeelte laten zien; je zijkanten worden afgesneden.
    De tweede optie (Letterbox) zal op een breedbeeldtelevisie eveneens als breedbeeld worden weergegeven, maar wanneer je het project op een 4:3 televisie bekijkt, komen er balken boven en onder.

4:3 en 16:9 zijn, hoewel het vaak zo lijkt, nìet gelijk aan elkaar. Op deze website wordt dat waarschijnlijk wel wat duidelijk uitgelegd.

Wat ik nog niet helemaal snap is welke problemen je hebt ervaren met het opnemen in 16:9?

Bijdrager
    Cenobyte
    ”iJet”

Wat ik nog niet helemaal snap is welke problemen je hebt ervaren met het opnemen in 16:9?

Het aantal beeldlijnen van PAL film materiaal staat natuurlijk exact vast. Als ik echter ergens een verkeerde keuze maakte en niet het correcte formaat (4:3/16:9/letterbox e.d.) aanhield, werd het materiaal soms uitgerekt of ingedrukt. Hierdoor kreeg ik dan meer of minder beeldlijnen, wat dan weer gecorrigeerd werd en waardoor interpolatie of extrapolatie van beeldlijnen plaatsvond. De kwaliteit ging hiermee niet alleen achteruit, maar soms ontstonden er ook rare bijverschijnselen tijdens de conversie naar MPEG-2 (voor DVD).

Nu heb ik ook weer last van onverklaarbare kwaliteitsachteruitgang op mijn DVD’s en aangezien ik alle compressieprogramma’s al heb geprobeerd met hetzelfde resultaat begin ik te denken dat het niet aan de compressie maar aan iets anders moet liggen…

Geblokkeerd
    Anoniem

In zowel Avid als FCP houd ik alles op 16:9. Ik heb een aantal keer gehad, dat een foutje in het beeldformaat resulteerde in een verkeerde Quicktime fim of DVD. Als een 16:9 project op de DVD terecht komt als 4:3, dan is de kans groot dat de DVD bij afspelen op een breedbeeld tv toch als 4:3 film wordt afgespeeld en dat de tv niet begrijpt dat hij het beeld moet oprekken. Dus: een samengeperst beeld oplevert.

Bijdrager
    Cenobyte

Maar de geëxporteerde Quicktime heeft dan wel balken onder en boven toch he? Bij mij tenminste wel.

Bijdrager
    MacBlade

Ik had ook een draadje over 16-9 montage.
    Op mijn JVC kan je nl op twee manieren anamorphic filmen. te weten 1. cinema, dan krijg je boven en onder zwarte balken maar geimporteerd in FCP ziet alles er platgeslagen uit en 2. een squeeze optie waarbij het 4: 3 formaat in de hoogte wordt uitgerekt. Zo zie je het ook in de viewer.
    In FCP met capture en sequence settings op 16-9 gaat alles weer terug naar een normale verhouding maar wel in 16-9. Als ik de sequence echter exporteer naar quicktime movie krijg ik een 4:3 venster met alles weer in de hoogte uitgerekt (?)
    In dvdsp de track op 16-9 (letterbox)en het komt weer goed.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.