11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Evert40

filmbestanden downloaden vanaf USB-stick in Imovie

Ik heb met een camcorder een vakantie gefilmd en dat op een computer gezet. Nu wil ik die film in Imovie downloaden. Daarvoor heb ik de film van de computer op een USB-stick gezet en geprobeerd om de film vanaf de USB-stick te importeren in Imovie. Ik krijg dat niet voor elkaar. Kan iemand mij vertellen hoe ik dat moet doen? De film staat overigens niet meer op de camcorder, anders had ik die wel aangesloten.

Bijdrager
    stavos

Welke versie van iMovie gebruik je? En probeer je het importeren via deze methode?

Let er daarbij wel op dat de bestanden die je wilt importeren een bestandsdeling hebben die ondersteunt wordt door iMovie. Anders zul je de bestanden eerst om moeten zetten naar een geschikte indeling.

Bijdrager
    Evert40

Ik heb een nieuwe IMac dus iMovie11 geloof ik?
    Ik heb deze manier inderdaad geprobeerd, via Movies, maar dat lukt niet. Ik selecteer dan de USB-stick in Finder maar ” importeer” activeert dan niet, dus die kan ik niet aanklikken. Ook de filmbestanden op de stick kan ik niet selecteren.
    Ik heb wel alle bestanden vanaf de stick naar de iMac gedownload, dus exporteren vanaf de stick in plaats van importeren vanuit de Mac, in de veronderstelling dat de bestanden dan automatisch in iMovie terecht zouden komen. Hij heeft een half uur (28 GB) staan verzenden van de stick naar de Mac. Het lijkt me dat de filmbestanden dus wel naar de Mac zijn verzonden maar ik kan ze niet terugvinden.

Bijdrager
    stavos

En als je de bestanden terug zet op de camcorder? Wellicht dat iMovie gebruik maakt van een optie in de camcorder om de bestanden te kunnen lezen. Veel camcorders maken gebruik van een optie om de film bestanden in te pakken bij het opnemen, zodat ze minder ruimte innemen op je geheugenkaartje. Bij het importeren naar iMovie worden de bestanden vanaf de camcorder uitgepakt en naar iMovie gekopieerd.

Voordat je alle 28 GB opnieuw gaat kopiƫren, probeer het eerst eens met een test opname van een paar seconden. Opname maken, via Finder kopiƫren naar je Mac, origineel bestand van de camcorder verwijderen en daarna de kopie van op je Mac terug zetten naar de camcorder.
    Eventueel kun je tussentijds ook nog proberen om het bestand vanaf je Mac te importeren in iMovie, om uit te sluiten dat het niet aan de bestanden ligt waar je nu mee werkt (kopieer fout, beschadiging, …).

Bijdrager
    Evert40

dank voor de tip, zal ik zeker proberen. Toch nog een vraagje. Hij heeft dus wel een half uur iets staan verzenden vanaf de stick. Dan zou ik daar toch ergens iets van moeten kunnen terugvinden op de Mac? Ik heb de Mac nog niet zo lang dus ik moet er nog een beetje aan wennen.

Bijdrager
    Evert40

By the way, ik zie ergens in de Finder bij Films de bestanden wel staan met de extensie MTS. Maar ik zie ze niet in iMovie. Zegt je dat iets?

Bijdrager
    stavos

Die MTS bestanden zijn waarschijnlijk de bestanden die van je camcorder afkomen. En de AVCHD indeling die daarbij hoort, heeft dus van die compressie waar ik in mijn vorige bericht op doelde. Gooi in ieder geval nu niets zomaar weg, zonder er helemaal zeker van te zijn dat je vakantiebeelden veilig gesteld zijn (tenzij je natuurlijk een reden zoekt om die vakantie een keer over te doen:wink: ).

Bijdrager
    Evert40

Ok, dank voor je hulp. Ik ga het via het terugzetten op de camcorder proberen

Bijdrager
    stavos

Succes!

Bijdrager
    SMac

Heb zelf een (cam van) Sony, de HDR TG3.

iMovie importeert de bestanden zonder problemen vanaf de camera, maar negen van de tien keer zet ik ze direct over op een opslagschijf. Om achteraf ook vanaf de opslagschijf te kunnen importeren kopieer ik niet alleen de bestanden, maar ook de mappenstructuur vanaf het geheugenkaartje van de camera.

Importeren gaat dan gewoon op de manier zoals stavos reeds aangaf.

Bijdrager
    Evert40

OK SMac, bedankt voor je reactie.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.