11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Bruce27

film voice-over in iMac, micr. problemen

film en voice-over; de ingebouwde mic van iMac voor o.a finalcutpro neemt te veel galm op die wil ik dus niet.
    Ik probeer mijn goedkope levalier-mono-micr. in de iMac mic.ingang maar die verdomt het op te nemen.
    Gebruik ik de headset met mic. in de kabel (3-pins) dan gaat het wel dus de ingang van de iMac is goed maar pakt alleen 3-pins denk ik.
    Hoewel dat geluid prima is zit de mic op een lastige plek, die wil ik op vaste plaats voor mijn mond ivm klankverschil bij voice over.

Dus probeerde ik ook nog de apart gekochte richtmicr. op mijn camera (als tafelmicr.) met de hfdtel. uitgang van camera (stereo 3,5mm stekker) in de iMac maar dat werkt ook niet. Het lijkt dus erg op de plug met te weinig pins.

Maar ik heb ook een iMic (een speciaal app. voor audio via usb) met zowel ‘line’ als ‘mic’ maar: no result. Dat verbaast mij natuurlijk het meest, via usb ook al niet? Dus is dat dingetje defect? mbv hun instal-site heb ik van alles getest dus ik vrees het.

ik overweeg nu een specifieke voice-over maar die kost € 260,00 (en dat voor een enkele keer…) )óf de draadloos Azden (€ 229) die ik dan ook nog buiten kan gebruiken tot 30 mtr. maar die moet dan wel de line-in in de mac.in -dus drie-pins zijn- of via usb.

concrete vragen:
    1. kan je een stereo omsolderen naar een drie-pins plug 3,5 mm.? dat zou de snelste en goedkoopste oplossing zijn.
    2. wie heeft ervaring met de Azden en iMac?

bvd!

Bijdrager
    Bruce27

dank voor deze suggestie!
    maar er zit me iets dwars wat ik toch graag wil weten want het móet toch (ook) goedkoper kunnen?
    Ik heb een vierpotige 3,5mm plug gekocht en de lavalier mic losgeknipt van de mono stekker. (dus aarde en signaal) Wanneer ik deze aan de 4 polige verbindt op de linker en de middelste aansl. dan maakt ie in de camera zelfs 2 x mono. Prima eigenlijk!
    Maar prop ik hem in de iMac dan verdomt ie het op ALLE mogelijke connectie-combinaties. Voor de zekerheid de sony hfdtel erin met mic in de kabel: ja hoor, contact. Dus de instellingen staan goed. Wat is nu het verschil met een sony hfdtel. en de lavalier? Hoe kan dat nou als de uitvoer van de lavalier voldoende is voor de camcorder dan toch ook voor een iMac? Ik zou klaar zijn met die aansluiting want meer is niet nodig. Ik kan geen schema vinden waarop de mic. aansluiting zit en de aarde voor de iMac. Wat voor geheimzinnigs is hier aan de hand? Overigens is het een chaos want op https://www.google.nl/search?q=3+5+mm+jack+pinout&hl=nl&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=mQG7UM0BiLHQBcyfgbgH&sqi=2&ved=0CAQQ_AUoAA&biw=1843&bih=946#hl=nl&tbm=isch&q=4+pole+3,5mm+jack+pinout&imgdii=2Swrc4HOYCsSuM%3A%3B2Swrc4HOYCsSuM%3A%3B70UjXQNbrvdgtM%3A&imgrc=2Swrc4HOYCsSuM%3A zie ik allerlei aansluitingen waarbij de mic pin niet uniform op dezelfde pen zit. (voor als de link niet mag/werkt: in de url staat: “4 pole 3,5mm jack pinout google zoeken”
    Ik kan wel over stappen op een dure USB oplossing als laatste maar een 4 pol. jack moet toch voldoende zijn dus triggert me enorm.
    Wie verklaart en liever: heeft oplossing?
    BVD!

Bijdrager
    Bruce27

ik voeg er een foto bij van de aansluitingen van de jack.
    als iemand weet aan welke pin de massa en de voeding/mic moet en welke doorverbonden voor een 2x mono signaal dan heel graag!

Bijdrager
    Bruce27

nog een aanvulling: waneer ik de sony hfdtel er in doe dan schakelt iMac over naar “externe micr”., bij de andere 4 pol.plug met lavalier micr. weer naar interne micr. er gebeurt dus blijkbaar nog iets. hopelijk helpt het te verklaren.

Bijdrager
    McD44N

Als je er nog niet uit bent, dit noemen ze een TRRS verbinding: Tip-Ring-Ring-Sleeve (1-2-3-4).
    Apple gebruikt die als volgt: Left Audio-Right Audio-Ground-Microphone.

Bijdrager
    Bruce27

Erg bedankt zeg! ik was er idd nog niet uit want niemand wist het. zelfs apple-premium niet dus ik had het maar opgegeven.
    Kan nu toch weer verder proberen want een goedkope lavalier (maar met veel te veel ruis dus onbruikbaar) doet het gewoon in de mic ingang: dan schakelt die om naar “extern” zoals met alle andere hfdtel./micr.
    Maar de aanwijzing vind ik nogal lastig, is er een tekening van de pennen en de nummers? Of kan je mijn tekening gebruiken; de nummers bij LA, RA, G en Mic.?
    bvd!

Bijdrager
    McD44N

Ik denk dat jouw Lavalier en richtmic ‘electret’ zijn. Die hebben stroom nodig (ik geloof 5 Volt). Daar voorzien veel camera’s in, maar een iMac niet.
    De nummering die ik gaf komt overeen met de schrijfvolgorde, ik dacht dat dit duidelijk was. Met een multimeter meet je welk soldeerpunt bij welke pen hoort, niet elke plug is hetzelfde..
    Maar voor een paar tientjes heb je een USB mic. Dat zijn niet de besten, maar in ieder geval beter dan de combi Azden / ingebouwde micingang van een iMac. Draadloos heb je niet nodig.

Bijdrager
    Bruce27

o.k. bedankt voor de tips. ik ga het proberen en een usb, wel zo simpel en perfect hoeft het niet want er is altijd origineel achtergrondgeluid.
    mvg,

Bijdrager
    McD44N

Ok.. hou nog wel in de gaten dat zo’n USB mic z’n eigen instellingen heeft – die doe je meestal in de Systeemvoorkeuren bij ‘Geluid’- En dat je op dat moment geen gebruik kunt maken van een microfoon via de Minijack poort. Daarvoor moet je weer in de instellingen zijn..

Bijdrager
    Bruce27

bedankt!, maar ik ken inmiddels de audio-menu’s van mac. als m’n broekzak.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.