14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    madcobra

Film Look

Ik heb een vraagje wat betreft filters die een film look aan je filmpies kan geven!

Er wordt vaak MB Editors suite van REd Giant gebruikt! Maar helaas heb ik gelezen dat het niet onerstuent wordt door intel procesoren.

Heeft iemand enige kennis hiervan, en eventueel een filter kunnen opnoemen die wel op mijn mac draait. op BV After effects of FCP????

PLEASEE:D

BVD

Bijdrager
    KarelWillem

Een ‘film look’ aan je filmpjes? Leg uit.

Al mijn filmpjes hebben namelijk een film look, daar zijn het filmpjes voor. :wink:

Maar jij bedoelt vast wat anders?

Bijdrager
    SeaTrue

wat je alleszinds kan doen is zorgen voor een lage dop (depth of field) bij je opnames. Dat focust de mensen op het scherpe opbject. Zo lijkt je filmpje al een stuk meer filmisch.

Bijdrager
    Anillusion

Was het maar zo makkelijk als ‘even een filtertje er overheen gooien’. Nee, het gaat verder dan een simpele ‘fix it in post’. De filmlook is iets wat je kunt creëren door een combinatie van technieken. Waar van de belangrijkste beginnen tijdens de opnamens.

1. De camera+monitoring
    Echte film bestaat uit hele frames, dus schiet progressive. Je zou er voor kunnen kiezen om 24P te schieten ipv 25, naar mijn idee schiet je hier niet zo gek veel mee op. Er verschijnen steeds meer camera’s die de mogelijkheid hebben om de curves van de kleuren in de camera al wat meer richting die van film-response te laten lijken. Een goede afkijkmonitor is dus op de set ontzettend belangrijk. Vooral omdat je in de kleurcorrectie uiteindelijk altijd minder originele kleuren tot je beschikking hebt om mee te werken dan met film. Daarnaast is de keuze van opslag ook belangrijk om in de gaten te houden. Hoe hoger de compressie, hoe minder kleuren je hebt om later nog mee te spelen. Dat is de grote reden waarom er voornamelijk op digibeta en XDCAM wordt geschoten. Wil niet zeggen dat je er met DV niet mee weg kunt komen, maar het geeft je minder speelruimte in post-productie.

2. Lens
    Videolenzen zijn…voor video. Er zijn lensadapters te huur die je op je camera kunt zetten, zodat je 35mm lenzen kunt gebruiken. Een andere lens doet wonderen. Vraag iedere fotograaf: een goede lens is belangrijker dan de camera die er achter zit.

3. Licht
    Door de hoeveelheid licht te verhogen hoeft de iris minder ver open, waardoor je betere scherptediepte krijgt. Bovendien bepaald licht filmstijl.

3. Cameravoering
    Cinematografische beelden zien er anders uit dan TVbeelden. Het originele eindmedium is anders. Studeer studeer studeer.

4. Kleurcorrectie / Filmstijl
    Montage klaar? Op naar de kleurcorrectie. Ook hier is dit niet met een simpele zin uit te leggen. Practice makes perfect. Het gaat er in ieder geval niet om bij videobeelden om fout beeld goed te maken, maar om goed beeld nog beter te maken.

5. Filmkorrel
    Soms dan vraagt een bepaald beeld om een filmkorrel, dit hangt ook erg van je Filmstijl af.
    Hier zijn filters voor verkrijgbaar net als…

6. Filmsnelheid
    Lijkt het beeld nog iets te video-achtig na al de moeite van hierboven? Probeer dan een filter die de snelheid van film kan benaderen. Maar 25FPS ligt zo dicht bij 24FPS dat het 24FPS verhaal weinig extra zal doen. Voor onze amerikaanse vrienden die op 30FPS draaien is de impact stukken groter.

Voor onderdelen 5 en 6 (die je overigens bijna niet nodig hebt, naar mijn mening) is 1 vd beste filters die je kunt gebruiken: Digieffects Cinelook. Maar als je onderdelen 1 t/m 4 onderschat hebt dan zul je nog steeds niet DE filmlook krijgen die je wilt.

Bijdrager
    hobbes2210

Amen!!

Dit is een prima samenvatting van alle opties om Film look te benaderen.

Ik mis eigenlijk alleen het schieten in progressive 24P
    In plaats van 25P

Bijdrager
    Anillusion

Kwam er net met doorlezen ook achter, ik heb mijn mening over 24 fps erbij gezet. Maar idd, misschien dat 24P schieten ook weer even iets extra’s doet. t is naar mijn idee voornamelijk het Progressive vs Interlaced verhaal dat belangrijk is, waarbij interlaced voor film natuurlijk een grote no no is.

Bijdrager
    madcobra

:D ok is indd een goeie!!, probleem is (was). Het is een lowbudget filmpie, die was geschoten door een beginnende camera man. Dus had niet zoveel verstand van zijn camera, had geen filters etc etc. Maarja ik moest het maar met hem oen.

Nu heb ik dat standaard, dat “handycam achtige film” , ik probeer een filter over heen te gooien, (van red giant). Maar door een of ander manier wil het maar niet lukken in Moton.

Dus vandaar dat ik vraag of iemand tutorials kent, of een andere filter die met intel procesoren werken.

(filmlook, je snapt toch wel wat ik bedoel/??)

Bijdrager
    reposte
    ”madcobra”

(filmlook, je snapt toch wel wat ik bedoel/??)

Wilde gok: zwart/wit of sepia, kunstmatige strepen/beschadigingen, en wat flikkeringen? Voor een stereotype van oude films? Moet toch mogelijk zijn met één of meerdere filters.

Ik vond op een forum van Adobe wel de volgende tekst:

Just run your footage through iMovie. It’s free and it’s Old Film filter is surprisingly capable.

Zegt meer dan genoeg…

Bijdrager
    inberlin

ik heb laatst aged film
    van de apple site gehaald. Werkt prima voor fcp

Bijdrager
    aaton

Misschien mis ik iets maar 24p draaien heeft geen voordelen boven 25p,tenzij je in een NTSC land woont, ik heb tot nu toe alleen maar problemen gezien van mensen die in nederland op 24p draaiden. dus als je dat wilt toelichten graag. Overigens is Magic Bullet een briljant programma om je handycam look te pimpen; wat mij betreft de beste.

”hobbes2210″

Amen!!

Ik mis eigenlijk alleen het schieten in progressive 24P
    In plaats van 25P

Bijdrager
    Conker T. Squirrel

24p of 25p is excact het zelfde alleen de Frame rate is anders namelijk 24 versus 25. En je moet wel een hele goede reden hebben om hier 24p te draaien.

Waarschijnlijk bedoel je i vs p. (Interlaced versus progressive)

Bijdrager
    netfox
    ”aaton”

Misschien mis ik iets maar 24p draaien heeft geen voordelen boven 25p,tenzij je in een NTSC land woont, ik heb tot nu toe alleen maar problemen gezien van mensen die in nederland op 24p draaiden. dus als je dat wilt toelichten graag. Overigens is Magic Bullet een briljant programma om je handycam look te pimpen; wat mij betreft de beste.

Waarom werkt 24p wel in een NTSC land? (of bedoel je dat het daar eigenlijk niet uitmaakt of je 24 of 25 draait… en je dus daarom wel voor 24p kunt kiezen)

Bijdrager
    madcobra
    ”aaton”

Overigens is Magic Bullet een briljant programma om je handycam look te pimpen; wat mij betreft de beste.

”hobbes2210″

Amen!!

Ja maar hij werkt niet in mijn FCP en ook niet in mijn Motion 2.0. Enige suggesties??

Had ik maar in 24 fps geschoten :lol:

Bijdrager
    Anillusion
    ”netfox”

Waarom werkt 24p wel in een NTSC land?

Omdat NTSC 29.97 frames per seconde is, waardoor de motionblur van de bewegingen anders is. In PAL landen waar we dus met 25 frames per seconde werken ligt die motionblur van de bewegingen al zo dicht bij film dat het nog amper de moeite is om af te zakken naar 24 frames per seconde. Voordat 24P op camera’s verscheen werden er dus ook massaal PALcamera’s naar amerikaanse indy-filmmakers verscheept.

Het is vooral de P (progressive) die het vaak interessant maakt om 24P tegenover 25i te draaien. Maar 24P tegenover 25P maakt dus echt (bijna) niks uit. Het verschil is naar mijn mening verwaarloosbaar.

Wat betreft de echte vraag … de plugin: welke versie heb je van Magic Bullet? Want als ik de site mag geloven geeft alleen Magic Bullet Editors support voor FCP en Motion. Magic Bullet Suite is er alleen voor After Effects.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.