30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:

Bijdrager
    de mossel

Film in bioscoop?

Worden de films die in de bioscoop worden getoond via de “oude” manier vertoond?
    Dus op film (analoog) of met het tegenwoordige geweld van DVD, HD-DV en Blue-Ray op één van deze dragers?

Waarom wil ik dat weten: gewoon zomaar.
    Op een schijf lijkt me veel goedkoper verspreiden als met die groten banden.
    Met een goede beamer (denk in hogere prijsklasse) moet dat toch ook kunnen tegenwoordig.

Einde vraag.

Bijdrager
    macroni

High-definition, zowel blu-ray als HD-dvd is niks vergeleken tot de gewone 35mm film. Daarom gebruiken veel cinema’s nog altijd 35mm

edit: hier nog een interessante link: kinepolis digital cinema

Bijdrager
    Nic

Klopt, ze gebruiken vrijwel allemaal gewoon 35 mm.

Inderdaad wel een interessante link macroni.

Bijdrager
    dre brettel

Ja, ik denk het ook. De eerste en enigste film die ik digitaal gezien heb, is de concertfilm “Ceci n’est pas un film” van Sioen. Ik moet zeggen dat ik het beeld haarscherp vond. En in tegenstelling tot 35 mm heeft het geen last van vlekjes, of flikkerend beeld… De kwaliteit was dus wel beter digitaal denk ik.

Bijdrager
    TijhofGraphics

Net als een analoge camera, digitaal is met pixels en analoog is als het ware echt, zoals vector een beetje*[size=9:0d71042c6d]oke, misschien toch niet..[/size:0d71042c6d]) Of een diafoto(3,5 mm dingetje) is ook bijna de hoogste kwaliteit die er is, en mocht er een hogere zijn is dat in ieder geval niet een digitaal iets.

Ookal heeft digitaal(DVD, en DigiCam’s) veel meer functies(subtitle, menu, inzoom, geheugencard, image stabilizer) een analoge blijft toch mooier, maar het kan er minder mooie uitzien omdat het geen luxe functies heeft. Maar ik wist niet dat veel bioscopen nog steeds een echte “film” draaien.

Want ookal is een draaiband analoog en dus mooier, als de groote van de te projecteren ruimte bijv. 4400 bij 3300 is, heb je toch genoeg aan een DVD die dat aantal pixels heeft?

Bijdrager
    de mossel

Is dat dan hetzelfde verhaal met Fotografie?
    Ik ben een “analoge dia-man” en vind nog steeds de dia “onverslaanbaar”.
    Dus bij film blijft men denk ik gewoon nog een tijdje film gebruiken.

Edit. Thijhof was me voor.

Bijdrager
    JohanWouters

Eigenlijk vergelijkbaar ja; film is ook “doorzicht”, wat er voor het oog al snel mooier uitziet. Vollere kleuren, beter contrast etc.

Bijdrager
    Vin
    ”macroni”

High-definition, zowel blu-ray als HD-dvd is niks vergeleken tot de gewone 35mm film. Daarom gebruiken veel cinema’s nog altijd 35mm

edit: hier nog een interessante link: kinepolis digital cinema

interessante link maar het filmpje van kinepolis zelf is van matige kwaliteit… slechte reclame dus!

Bijdrager
    Vleer

veel films worden toch echt digitaal opgenomen en dan geprint op 35mm…
    de kwaliteit is goed genoeg alleen goeie hd projectoren zijn erg duur en weinig bioscopen hebben ze.

Bijdrager
    ram0n

maar een filmregiseur die schiet zijn film toch digitaal ??
    en bewerkt deze daarna in bv final cut pro en dan zett4en ze de gemonteerde film op 35mm analoge film ??

vraamd….nog nooit zo bij nagedacht:?

Bijdrager
    Joost Krul

Zover ik weet wordt er nooit digitaal geschoten. Enkel het monteren gebeurd digitaal en dan bijna ongecomprimeerd.
    Audio is wel digitaal en gebruikt een codec op de film die wordt afgelezen en gekoppeld is aan een cd waar de audio van de film opstaat.
    Overigens is het wel de bedoeling dat films niet meer naar de bioscoop worden gestuurd maar ondemand via internet worden gestreamed. Zag ik laatst op hjet journaal dat ze daar een netwerk voor gaan aanleggen met een nieuwe techniek dat internet even duizend maal sneller maakt.

Anoniem
    ”ram0n”

en bewerkt deze daarna in bv final cut pro en dan zett4en ze de gemonteerde film op 35mm analoge film ??

Dat komt omdat er nog te weinig bioscopen met projectoren voor Digital Cinema zijn. Kinepolis is één van de eerste ter wereld.

@joost Krul: er wordt tegenwoordig wel al digitaal opgenomen, hoor. Superman Begins, Miami Vice…

Bijdrager
    Moode

Utopolis in Almere heeft zowel digitaal als analoog. Bij de digitaal vertoonde films wordt het in het programma vermeld.

Bijdrager
    Hanhart
    ”ram0n”

vraamd….nog nooit zo bij nagedacht:?

Vrijwel elke Hollywood film wordt nog gedraaid op pellicule (pellicule is een ander woord voor “film”). Waarom? Omdat het gewoon zeer mooi is. Met digitale apperatuur kun je ook mooie beelden bekomen, maar nooit de warmte en de kleurintensiteit van pellicule.

Meestal worden die filmbanden dan digitaal omgezet om te monteren. Na de montage bekijkt men de tijdscode en wordt de pellicule geknipt en geplakt zodat je hetzelfde resultaat bekomt als bvb hetgeen men in FCP heeft gemaakt.

Bijdrager
    jeroen.p

Persoonlijk vind ik dat krakerige in het beeld echt bij een bioscoop horen. :sealed:

Anoniem
    ”jeroen.p”

Persoonlijk vind ik dat krakerige in het beeld echt bij een bioscoop horen. :sealed:

Kun je ook gewoon later toevoegen als je digitaal opneemt.:wink:

Bijdrager
    jeroen.p

Haaha, ja dat lijkt me de oplossing:P

Anoniem

Ja… lach maar. Miami Vice is bijvoorbeeld helemaal digitaal opgenomen, maar in sommige sc√®nes barst het van de korreligheid. Is toch echt tijdens het monteren toegevoegd… om een “authentieke sfeer” te cre√ęren.:roll:

Bijdrager
    jeroen.p

Typisch Amerikaans, he…

(of waar die serie ook vandaan mag komen:wink: )

Anoniem

Nou ja… zo vreemd is het eigenlijk niet. Met de huidige programma’s (FCP & E, maar zelfs met iMovie) kun je erg leuke dingen achteraf doen. Ik heb ook wel iets in high def. gemaakt en later vernield door er tig lagen en effecten overheen te gooien. Leek echt net alsof het in de jaren ’60 gefilmd was.:D

Bijdrager
    ram0n

haha maar met digitaal heb je dan tenminste nog de “Keus” ho je het er uit wilt laten zien:)

Bijdrager
    J.

Dat van de kinepolis is inderdaad intressant. Maar persoonlijk ken ik maar √©√©n cinema in belgie die dit toepast. De gloednieuwe in Brugge, ben er nog maar een keer geweest. Maar wauw. Geen kassa’s of niks. Twin-seats (top!). Dit stond een paar maand geleden op mijn blog.

Deze film ben ik samen met Bejanmin gaan zien in het totaal nieuwe kinepolis complex te Brugge. En als ik zeg nieuw dan bedoel ik ook nieuw. Zoals Kinepolis het profileert, stap je er de toekomst binnen… Zo zijn er geen kassa’s niet meer en geen ticketscontrole… De kassa’s die zijn er eigelijk nog wel maar niet meer bemand ze zijn gewoon de automatische kassa’s die je kan betalen met je bankkaart (dit zag je ook al in de ander cinema’s). Wat wel volledig nieuw is, is het ontbreken van de ticketcontrole. Die taak is overgenomen door uw stoel. Bij het kopen van je tickets zeg je welke stoel je koopt en bij het plaatsnemen wordt dat ook geregristeerd. De hele achterste rij bestaat uit twinsseats voor de koppels en daar zat ik en ben dan uiteindelijk ook

Bijdrager
    lampje

Zal ik me d’r ook eens mee bemoeien:

Ik ben van beroep theater- en filmtechnicus (en zodoende dus ook film-operateur) in een schouwburg (2 theaterzalen, waarvan 1 ook geschikt als filmzaal, en 1filmzaal). We draaien vrijwel alles op 35mm polyesterfilm op twee oude (1953!) projectoren, de Philips FP20. De films draaien vanaf spoelen of een zgn non-rewind tafel.

Het is gewoon een feit dat zogoed als alle bioscopen op vergelijkbare systemen draaien. Vaak ook met zeer oude apparatuur (die apparaten zijn onverwoestbaar) De nieuwere Kinoton projectoren zijn gewoon kopieen van de oude machines van Philips of Cinemeccanica.

Komt gewoon omdat er op filmgebied de afgelopen 80 jaar niks is veranderd, afgezien van het materiaal van de film zelf. Bestond vroeger uit nitraat-cellulose, daarna celluloid en nu polyester. Dit ivm brandgevoeligheid van het vroeger materiaal. Verder zijn alle grote uitvindingen al in de jaren ’30 van de vorige eeuw gedaan.

De principes van Imax, Cinemascope, Cinerama, Surround-geluid, DTTS-geluid, 3D (brilletjes!) en noem maar op, het zijn echt geen nieuwe uitvindingen, ze stammen allemaal uit de pioniersjaren van de cinematografie. De aflezing van de geluidssporen aan de zijkant van de filmstrook verloopt niet meer analoog, okay, dat gaat digitaal tegenwoordig. En DTTS is een cd die meeloopt met de film, vroeger ging dat met een grammofoonplaat. Maar verder is het oude koek…

Waarom de cinema dan niet massal gedigitaliseerd is? Het is een enorme industrie waar veel geld in omgaat, maar in het verleden is altijd gebleken dat de vernieuwingen niet meer geld opleverde maar alleen maar geld kostte. Het was altijd een tijdelijke hype (3D, Cinerama). Dus de enorme investeringen die een verandering met zich meebrengt, werden niet of nauwelijks terugverdiend.

Er is eigenlijk sinds kort pas een verandering bezig. De grote filmaatschappijen hebben een standaard afgesproken voor digitale speelfilm, de IDC JPG2000 standaard. De projectie moet plaatsvinden op een zogeheten 2K Projector (2045 pix waar DVD er 720 doet). De films gaan aangeleverd worden via ADSL2 en worden opgeslagen/afgespeeld op een speciale server die onder Linux draait. De bioscopen die al zo werken (Kinopolis, Utopolis) liepen mee in een proeftraject.

Binnen afzienbare tijd gaat Cinemanet Nederland in zoveel mogelijk bioscopen digitale apparatuur neerzetten, met hulp van Europese subsidies. In Amerika zijn ze niet veel verder, daar worden dit jaar de eerste 450 bioscopen gedigitaliseerd.

De meeste speelfilms worden namelijk nu al digitaal geschoten en ge√ędit, om daarna op 35mm te worden gezet. De uiteindelijke kosten van 1 distrbutie-kopie zijn ongeveer 2500 EU. Een digitale distri-kopie kost maar een euro of 500.

Kijk, en dan pas wordt het interessant voor de maatschappijen en bioscopen. Als er een film met 50 kopie√ęn in premiere gaat, reken maar uit….

Zo, dat was ‘m voorlopig, leuk onderwerp 8)

.

Bijdrager
    jeroen.p

Interessante uitleg!

Wat ik me al een hele tijd afvraag:
    Hoeveel betaald een bioscoop voor een film?

Bijdrager
    ram0n

bedankt voor de interessante uitleg!
    :D

Bijdrager
    lampje
    ”jeroen.p”

Hoeveel betaald een bioscoop voor een film?

De filmhuur gaat meestal op basis van partage (= delen van de kassaomzet tussen distributeur en bioscoop), die per film en speelperiode wisselt. Meestal ligt dat rond de 40%-60% (40 voor distributeur, 60 voor bioscoop)

Soms wil de distributeur een minimale garantiebedrag (pak ‘m beet 250 EU per speeldag) maar dat is voor de bioscoop een risico natuurlijk (stel, er komt geen hond kijken). Bij de kaskrakers gebeurt dit meestal wel (weinig risico)

:)

Bijdrager
    danielpunt
    ”TijhofGraphics”

Net als een analoge camera, digitaal is met pixels en analoog is als het ware echt, zoals vector een beetje*[size=9:41bc58e9d1]oke, misschien toch niet..[/size:41bc58e9d1])

*proest

Ik heb nog nooit een analoge vector film of foto gezien.
    Analoog is echt heel wat anders dan vectoren.

Bijdrager
    jeroen.p

Vectoren zijn ook ‘onbeperkt’ te vergroten, net als analoge film.
    Okee, het heeft niets met elkaar te maken, maar het is wel duidelijk:wink:

Bijdrager
    steene

één interessant draadje, goeie topic (@ starter):P

Bijdrager
    jeroen.p
    ”steene”

één interessant draadje

Das niet veel:wink:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.