30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:

Bijdrager
    xptriciaaa

Filevault installeren.. ?

Hallo!
    Ik heb sinds afgelopen vrijdag eindelijk mijn macbook binnen!:)
    Nu snap ik een ding niet. Bij beveiliging staat er een categorie FileVault. Deze begint alleen met coderen als hij is aangesloten op de netstroom blijkbaar? Eenmaal aangesloten duurt het coderen (resterende tijd) 12 uur, en dat wordt niet minder. Het balkje loopt niet echt. Als ik klik op Filevault uitschakelen staat er dat hij eerst het coderen af moet maken. Weet iemand wat ik nu moet doen, of dat het normaal is dat dat zo lang duurt?

Bijdrager
    Buzz

Er staat nu in je plaatje nog 11 uur, en het balkje is een beetje gevuld. Gewoon een nacht aan laten staan en wat geduld hebben dus.

Bijdrager
    THX-1138

Het is nu half 10. Ik zou ‘m in elk geval tot morgenochtend de tijd geven. Of het normaal is weet ik niet, maar je zal niet de eerste zijn die iets vernaggelt door het vroegtijdig af te breken.

Bijdrager
    Marco85

Gewoon aan laten staan als hij klaar is moet hij ook nog decoderen.
    Ik heb door FileVault veel problemen gehad met opstarten, hoop dat het bij jou beter gaat.

Bijdrager
    xptriciaaa

Balkje staat al bijna de hele dag zo. En de tijd wisselt, nu staat hij bijvoorbeeld weer op 20 uur.
    Is het de bedoeling dat ik de laptop gewoon laat staan en er niks meer mee doe, of kan ik nog gewoon een beetje internetten?
    En na 20 minuten gaat de laptop automatisch op slaapstand zegmaar, moet ik dit uitschakelen?
    Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Bijdrager
    xptriciaaa

Die problemen met opstarten heb ik opzicht ook wel.
    Als ik de laptop aan zet moet er zo’n grijs balkje laden (duurt ongeveer 1,5 minuten)
    heeft dat daar ook mee te maken?

Bijdrager
    Buzz

Of het normaal is hangt er van af. Heb je al veel bestanden op je MacBook gezet? Is de schijf al flink vol? Zo ja, dan kan het wel een tijd duren. Geen idee hoe lang. Bij de energie instellingen kan je instellen dat je MacBook niet in slaap valt als hij op de stroom is aangesloten.

Dat balkje betekent dat er een software update geïnstalleerd wordt. Dat zou natuurlijk goed af en toe kunnen, en zeker als je MacBook vrij nieuw is, maar dat zou natuurlijk niet elke keer opnieuw moeten gebeuren. Je kan je Mac gewoon blijven gebruiken tijdens het coderen van FileVault.

Bijdrager
    xptriciaaa

Er staat nu ongeveer 120gb aan files op.
    Zou het kunnen dat na dat dit helemaal geinstalleerd is, dat balkje ook niet meer terug komt?

Bijdrager
    Shmoo

Als die nieuwe Mac nog amper gebruikt is en er staat nog niets op dan zou ik nu het nog kan op stoppen drukken en een clean install uitvoeren. Dat voorkomt een hoop wachten en straks een hele hoop problemen.

Bijdrager
    xptriciaaa

Maar ik weet niet hoe dat moet…?
    Over wat voor problemen hebben we het dan?

Bijdrager
    tarun

Gewoon rustig afwachten. Je kan ondertussen gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent.

Bijdrager
    fixar

Dat balkje is een feature van Yosemite, hoort daar gewoon te zijn bij het opstarten.

Het inschakelen van Filevault zorgt ervoor dat de gehele inhoud van je schijf (SSD of HD, dat vertelt je verhaal niet) wordt versleuteld met aes 128 encryptie.

Als je de MacBook pas nét hebt en er nu al 120 GB aan data opstaat beb je al flink bezig geweest!

Het encrypten kan inderdaad een hele tijd in beslag nemen, maar ondertussen kun je de machine gewoon blijven gebruiken. Morgen of overmorgen zal hij er wel mee klaar zijn en is alle data op je schijf alleen te benaderen door jou (of iemand anders die kan beschikken over het wachtwoord van een inlogaccount)

Prima toch!

(PS Filevault 2, de versie die nu gebruikt wordt is veel logischer en slimmer in gebruik dan diens Pre-Lion ( <10.7) voorganger Filevault (1) )

Maar vertel eens meer over de MacBook? Nieuw, gebruikt? Wat voor type? HD of SSD? Hoeveel geheugen ?

Bijdrager
    GoeieDag

Zo is het: gewoon wachten. En niet echt wachten, want je kunt gewoon andere zaken op de Mac doen. Je zou ‘m zelf in sluimer kunnen zetten, dan gaat ie weer door als je ‘m weer hebt ontwaakt.
    Nóóit problemen gehad met FV.

Bijdrager
    xptriciaaa

Ik heb mijn mac zelf samengesteld via de applestore, hij is gloed nieuw dus!

Nu was hij vanmorgen dus klaar met coderen, maar ik hoef dat filevault niet dus heb op ”filevault uitschakelen” geklikt.
    Nu moet hij weer 12 uur decoderen..

Bijdrager
    xptriciaaa

oh sorry, dit zit er in.
    Die andere klopt niet.

Bijdrager
    Shmoo
    xptriciaaa op 01 december 2014

Nu was hij vanmorgen dus klaar met coderen, maar ik hoef dat filevault niet dus heb op ”filevault uitschakelen” geklikt.
    Nu moet hij weer 12 uur decoderen..

Sorry dat ik lach, dat is gemeen. Ik leef met je mee, technologie heet dat.

Wist je dat een clean install vaak maar 30min. kost?

Een Mac opnieuw installeren met OS X Yosemite (clean install)

Bijdrager
    xptriciaaa

Ja nu (achteraf) denk ik ook dat ik dat misschien beter had kunnen doen. Maar ik laat m nu maar gewoon lopen..
    Ik ben nog niet zo thuis in de macbook wereld! Heb er wel veel op gewerkt, maar zelf nooit een gehad dus het hele technische aspect is nieuw voor mij…

Bijdrager
    SMTR

ik snap niet dat je filevault nu weer uitschakels als hij net klaar is….

Bijdrager
    Shmoo

Dit zijn ook geen functies en opties die ‘normale’ mensen aan hebben staan alleen maar mensen die extreem computer-cool zijn zeg maar:)

Als jij bij de FBI werkt en je bent van plan om op maandagmorgen je laptop in de Starbucks achter te laten zodat het meisje van CNN deze kan vinden en er met je content vandoor gaat dan zou ik mij kunnen voorstellen dat je niet wilt dat er ook maar iets van dat soort data naar buitenkomt.

De meeste Truusjes en Keesjes in Nederland met een MacBook denken alleen maar dat ze FBI-belangrijk zijn.;)

Bijdrager
    csteelooper

@shmoo dat weet ik zo net nog niet. Toen ik de laptop van Ma bijwerkte naar Yosemite kreeg ik de vraag of ik Filevault al dan niet wilde activeren. Dus als nieuwe gebruikers deze vraag ook krijgen, zouden ze de functie kunnen inschakelen zonder dat ze zich er in verdiept hebben. Bij Ma heb ik de functie uitgelaten omdat ik er de meerwaarde niet van zag in haar geval.

Bijdrager
    Beech

Jij niet, maar Ma misschien wel;!

Bijdrager
    csteelooper

:D hat gekund natuurlijk, maar tot voor kort wist ze niet eens wat het was…

Bijdrager
    SMTR
    csteelooper op 01 december 2014

Bij Ma heb ik de functie uitgelaten omdat ik er de meerwaarde niet van zag in haar geval.

Hoe kan je de meerwaarde niet zien? Snap je wel wat Filevault doet? Filevault is extra beveiliging voor je bestanden, hoe kan je de meerwaarde van extra (gratis) beveiliging niet zien?

Als je op vakantie gaat draai je toch ook alle sloten van het huis op slot, of vind je eentje dan ook genoeg…?

Bijdrager
    GoeieDag

Shmoo, als jij geen argumenten hebt (vanwege een duidelijk gebrek aan kennis en inzicht), houd dan je waffel dicht. En ga zeker geen mensen beledigen die hun veiligheid wel serieus nemen. Rare kwibus dat je bent.

Bijdrager
    xptriciaaa

Naja mijn laptop staat toch alleen thuis en gaat nergens naartoe, zelfs niet van zijn plek af.
    Is het dan toch verstandig het in te schakelen?

Bijdrager
    Shmoo

Dat moet je helemaal zelf bepalen. Dat 90% van de mensen die een Mac gebruikt niet eens weet wat deze functie is laat staan dat ze hem activeren zou mij al voldoende vertellen.

Gewoon een wachtwoord op je gebruikersaccount instellen is dat niet veilig voldoende? Voor mij wel in elk geval.

Bijdrager
    SMTR

Altijd inschakelen. Je merkt er niks van, maar je bestanden zijn bij diefstal/inbraak altijd veilig (kies dan wel een lang wachtwoord ;-)).

Bijdrager
    iep
    Shmoo op 01 december 2014

Dit zijn ook geen functies en opties die ‘normale’ mensen aan hebben staan alleen maar mensen die extreem computer-cool zijn zeg maar:)

Dan heb je het dus helemaal verkeerd. Dit is bedoeld voor de gewone mensen en juist niet voor iemand uit je voorbeeld. In geval van jouw voorbeeld kennen FBI, CIA e.d. nog diverse andere manieren om toch achter die data te komen. Waterboarding is een stuk effectiever dan ook maar een poging te ondernemen om iets te decrypten. Daarbij kan de overheid ook met een mooie “warrant” bij Apple aankloppen. Tegen de overheid kun je je heel lastig wapenen.

Nee, zowel Filevault 2 als Bitlocker zijn hoofdzakelijk bedoeld om het lekken van data tegen te gaan bij diefstal door de normale dief (en dus niet die van een overheidsinstantie). Dit zijn technieken die je gebruikt op hoofdzakelijk laptops omdat die nogal diefstal gevoelig zijn. Dan wil je niet dat al je vertrouwelijke info ook meteen op straat ligt. Het decrypten is voor de gewone dief, heler, etc. van een hele andere orde dan een overheidsinstantie die toch al alles van je weet. Een account met wachtwoord erop versleuteld de data niet, die is gewoon toegankelijk via een andere machine (kwestie van schijf mounten met de optie “ignore ownership on this volume”, wat overigens de standaard is bij usb schijven).

Aangezien Bitlocker en Filevault 2 zogenaamde “whole disk encryption” is betekent dat zij alle data op de schijf zullen versleutelen. Dat kost nogal wat tijd waarbij geldt “hoe meer data, des te langer het duurt”. Om die encryptie weer ongedaan te maken moet alles weer ontsleutelt worden waarbij exact hetzelfde geldt. De schijf maakt ook uit, een gewone hdd is trager dan een ssd. Gelukkig heeft Apple goed nagedacht over gebruiksgemak en er een “stel in en vergeet” systeem van gemaakt. Je stelt het dus in en gaat lekker verder aan het werk. Simpeler kan het niet:-)

Bijdrager
    Shmoo

Je hoeft mij niet uit te leggen wat het doet. Dat begrijp ik ook nog wel zonder al te technische termen maar ik redeneer gewoon heel simpel. Als het serieus zo belangrijk was dan was het geen optie in de voorkeuren maar zat het standaard ingebakken in het OS en zou je het niet uit kunnen zetten.

Daarnaast was er gisteren iemand die een probleem had met een trage SSD – een probleem dat naar boven zou kunnen komen waarom zijn SSD trager was dan normaal was omdat deze functie aan zou staan.

Kortom, iedereen mag dit van mij rustig aanzetten als ze het gevoel hebben dat ze deze dienst nodig hebben of het een meerwaarde heeft. Voor mijzelf zie ik dat totaal niet. Mar ik ben ook niet iemand die die zijn Mac elke uur laat backuppen via Time Machine maar ik ben zelf wel in staat om handmatig mijn eigen back-ups te maken. Daar heb ik Apple niet bij nodig en alle foutmeldingen dat een Time Capsule schijf niet gevonden kan worden Error -81 zonder dat je ook maar ergens online op finder error -81 kunt zoeken en een duidelijke uitleg krijgt wat het probleem nu is.

Veiligheid en controle over je content/data heb je zelf in de hand.

Bijdrager
    GoeieDag
    Shmoo op 01 december 2014

…maar ik redeneer gewoon heel simpel. Als het serieus zo belangrijk was dan was het geen optie in de voorkeuren maar zat het standaard ingebakken in het OS en zou je het niet uit kunnen zetten.
    Daarnaast was er gisteren iemand die een probleem had met een trage SSD – een probleem dat naar boven zou kunnen komen waarom zijn SSD trager was dan normaal was omdat deze functie aan zou staan.

Jij redeneert heel simpel, ja. Omdat Apple niet iedereen kan ‘pleasen’ (wat jij drommels goed weet, laat je af en toe blijken), vind je dat nu een argument voor jezelf?

Daarnaast: inderdaad, alles kan, en ook alles kan kapot, dus ook FV. Maar FV zorgt nóóit voor problemen, eenmaal aangezet.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.