13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

FileVault hangt na activeren – en nu?

Ik heb weer eens iets stoms gedaan. Mijn MacBook Pro verlaat nu regelmatig het huis, reizen met het OV, dus ik dacht misschien is een stukje extra beveiliging geen overbodige luxe, FileVault activeren zodat de HD encrypted is. Had ik natuurlijk nooit moeten doen. 🙄🤦‍♂️

Na activeren zag ik staan dat het encrypten twee uur zou duren. Toen, zo’n vijftien seconde later het strandballetje en hing de machine vast. Ik dacht nog, laat ‘m maar even staan misschien komt ie nog uit deze hang-fase maar dat was al weer meer dan vier (bijna vijf) uur geleden. TrackPad maakt ook geen geluidje meer alleen de achtergrondverlichting op het toetsenbord doet het nog, beeldscherm uit, reageert op geen enkele toets meer.

Het lijkt mij sterk dat de machine nog bezig is want er zit maar een 128GB opslag in en ik had nog zo’n 84+ GB vrije ruimte.

Wat nu, hoe krijg ik het ding uit en/of opnieuw opgestart,  moet ik dan het os weer opnieuw installeren omdat alles naar de klote is vanwege aan afgebroken encryptie?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@shmoo, jij de man die het hier altijd over backups heeft?

Dan kost het alleen maar wat tijd…

Bijdrager
    nnsa

Misschien toch nog even van de Macbook afblijven en morgen hopen op een wonder…

Anders aan/uit knop ingedrukt houden tot dat Macbook uitgaat. Even wachten en weer aanzetten en dan weer hopen op een wonder.

Encrypten kan lange tijd in beslag nemen. Zelfs veel langer dan de aangegeven twee uur.

Had je wel de Macbook aan 220V aangesloten ?

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>nnsa op 8 oktober 2018 om 23:02</p>
    Had je wel de Macbook aan 220V aangesloten ?

Zeker, had ook nog gewacht met activeren tot deze 100% opgeladen was. En heb zelfs alle apps afgelosten, Dropbox sync op pauze gezet zodat er geen bestanden aangepast konden worde  terwijl ik op mijn andere Mac bezig was.

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb hem eens uitgedrukt,  en waar aangezet.

Tot mijn verbazing zit er dus iets van een beveiliging op. Nu ik weer opgestart ben en ingelogd, zie ik dit. Nog drie minuten dus.

Laten we hoep dat het alsnog goed verlopen is. Voelt wel raar dat als je tijdens het encrypten een onderbreking zou invoeren dat het dan nog steeds fatsoenlijk werkt.

Bijdrager
    nnsa

Da’s dan toch weer Apple…

Nu proces rustig laten afmaken…!

Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij werkt het…

Eén ding dat mij wel opvalt. Het opstarten verloopt nu in een andere volgorde en is iets trager dan voorheen.

Nu start de laptop op. Dan krijg je relatief snel je gebruikers -inlog- schermpje te zien en pas als je die invult gaan de bekende progress balkjes laden.

Op mijn Mac mini, die er naast staat (zonder FileVault) krijg je eerst die progress balkjes te zien en pas wanneer die volgelopen zijn komt het -inlog- venstertje in beeld.

Voor mijn gevoel is de MacBook Pro nu langzamer tijdens het opstarten, incl. FileVault, zou dat kunnen kloppen. Niet mega overdreven natuurlijk maar wel iets langzamer.

Bijdrager
    fixar

De veranderde volgorde valt eenvoudig te verklaren: Wanneer Filevault AAN staat zal de machine in eerste instantie opstarten vanaf de recovery partitie alwaar pas na het ingeven van de juiste inloggegevens de machine inderdaad doorstart en de Vault wordt ontgrendeld. Dat ontgrendelen/decrypten kost een klein beetje meer rekenkracht en dus even meer tijd. Het is wel echt een stuk veiliger, en het dus in mijn ogen wel waard om te doen.

Bijdrager
    Shmoo

Ik begrijp dat het veiliger is en de opstarttijd van twee extra seconde maakt interesseert mij ook niet zoveel.

Ik ben alleen bang dat het encrypten ooit een fout (mis-match) zal bevatten en dat je de boel dan niet meer open krijgt. Vooral softwareupdates die een herstart eisen. Je ziet nog wel eens voorkomen dat je tijdens zo’n herstart een harde piep uit de computer hoort en deze daarna uitvalt. Allemaal dat soort poespas daar ben ik wel bang voor, dat zoiets op zo’n moment niet FileVault compatible is.

Dat zijn van die dingen waar ik wel altijd bang voor ben.

Bijdrager
    nnsa

Ik begrijp je angst. Alternatief zou kunnen zijn om je (vertrouwelijke) data-files niet op je Macbook op te slaan, maar op een extern medium (NAS of cloud). Ik neem tenminste aan dat je Macbook met een account / wachtwoord is beveiligd. Voor het beveiligen / encrypten van applicaties etc. lijkt Filevault overkill en voor de avg / gdpr is er een hoop onzin in omloop. Neem een mooi portable ssd-tje voor je gevoelige data en beveilig dat ? Tussen-oplossing is om op bestands-niveau te beveiligen met wachtwoord, zip-file met wachtwoord of dmg met wachtwoord. MS Office files beveiligen vanuit de applicatie heeft weinig zin: voor € 10,00 krijg je het bestand binnen 10 minuten zonder wachtwoord terug…

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door  nnsa.

Bijdrager
    GoeieDag

Beetje bang aangelegd?

Ik gebruik hier al vele jaren FV (1 en 2) op verschillende Mac’s, maar nog nooit gedoe gehad.

Wel een (geloof ik) net als jij, het ding een keer geforceerd moeten herstarten na inschakelen, maar dat ging daarna ook probleemloos.

Bijdrager
    McJohn

Alhoewel er veel goeds over FileVault is geschreven had ik het destijds ook es aangezet, en na 1 dag was alles encrypted,… wat een fout van me,… Mac was echt onwerkbaar geworden, verschrikkelijk traag en dan maar weer uitgezet en hopen dat alles weer ging zoals voorheen, wat uiteindelijk ook het geval was.

Ik ben meer voorstander van encrypted .dmg voor gevoelige data, werk al jaren zo en voel ik me het meest goed bij ook. Dan wel niet het paswoord in je sleutelhanger bewaren 🙂

Moderator
    Night

Gelukkig kun je gewoon TM backups maken van een Machine waarop FileVault actief is. 💡

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.