3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    bekhof

Filesharing SMB PC/Mac

Mmm… maar weer eens een filesharing topic erbij. Heb gezocht (natuurlijk) maar kon geen oplossiing voor onderstaande vinden.

Heb een g4/867 als bestandsserver staan. Heb deze verbonden aan een 10/100/1000 ethernet switch, welke op zijn beurt aan de rest van het netwerk (10/100 verbinding). Aan de switch zijn ook een G5 dual 2.5 en twee HP workstations (Win XP) verbonden.

De switch is ertussen gezet om een 1000 Mbit verbinding tussen de 4 aangesloten computers mogelijk te maken; mijn gedachte daarbij is dat de switch ervoor zorgt dat dataverkeer rechtstreeks gaat en niet via het gehele netwerk.

Werkt PERFECT. Tot op zekere hoogte. De snelheid, wanneer ik met m’n G5 rechtstreeks verbind met de G4 (alleen IP adres ingeven, is standaard Apple Filesharing) haal ik makkelijk 10 Gb data in 15 minuten.

Verbind ik middels smb://IPADRES, krijg ik een heel traag verhaal. Ik kan dus tegelijkertijd op 2 manieren verbinding zoeken, de ene manier is snel, de andere traag. Kan dus ook goed vergelijken.

Da’s nog niet het enige: Als ik vanaf de G4 (via SMB protocol) iets terug naar mijn eigen Mac haal, krijg ik WEL de snelheid die ik moet hebben. Enkel van mijn Mac naar server dus NIET.

Heb ik het fout, of zit er ergens iets in het SMB protocol wat de snelheid beïnvloed? Hoe is dit op te lossen?

Bij voorbaat dank…

Bas

Bijdrager
    basiel

smb protocol zorgt voor veel overhead je kunt beter een dedicated protocol gebruiken zoals FTP

Bijdrager
    bekhof

Je hebt niet zoveel aan FTP als je bestanden wilt delen met elkaar, zoals via bestandsserver. Wij moeten met 3 personen bestanden kunnen openen, bewerken en uitwisselen. De bestanden kunnen dus op de server blijven staan.

Heb intussen wel het volgende ontdek; als ik bij m’n eigen Mac het SMB sharing UIT zet, werkt het sneller… ik blijf het allemaal erg vaag vinden.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.