10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    FlorisW

Fileserver (Windows + Mac)

Beste,

Graag een kijk op de volgende gewenste situatie en eventueel een oplossing..

Gewenste situatie:

Internetverbinding -> Modem -> AirPort Extreme.

Aan de AirPort Extreme zijn twee iMac’s verbonden. Deze zijn vast aanwezig. En gaan dus nooit weg. Er zijn vijf mederwerkers waarvan er twee een Windows laptop hebben en drie een MacBook Pro.

Deze laptops komen zo nu en dan binnen en verbinden draadloos met de AirPort Extreme.

Aan deze AirPort Extreme hangt via Gigabit Ethernet ook nog een LaCie big5 RAID harde schijf. Hierop staan alle documenten welke binnen het netwerk geshared worden AFP voor Mac en SMB voor de Windows laptops.

Nu moet het volgende gebeuren; van buitenaf verbinding kunnen maken met deze “fileserver” vanaf de MacBook’s en de Windows laptops. Wat moet ik doen? Er een Mac mini server tussen zetten en dan via VPN verbinding maken? Of de “fileserver” delen op die eventuele Mac mini server met het internet door middel van een FTP server? Dit laatste is niet handig aangezien je op de MacBook’s dan een FTP client nodig hebt. Dit werkt niet voor de meeste eindgebruikers lijkt me.

Graag jullie kijk op de zaak!

Bedankt,

-FlorisW

Bijdrager
    imacbrielle

kan alle bijde maar vpn zou ik preferen met mac mini server daar je dan ook met smartphones iPhone of blackberry op het netwerk kunt werken

Bijdrager
    FlorisW

Ok bedankt voor je reactie. Vragen daarover:

Hoe benaderen die Windows computers dan die MM Server? Wat voor een VPN client moet je dan gebruiken?

En wat bedoel je met dat de smartphones op het netwerk kunnen werken? Zij kunnen toch al op het netwerk d.m.v. WiFi van de AP Extreme? Of zijn er leuke mogelijkheden mee??

-FlorisW

Bijdrager
    johnkeates

Easy oplossing: forward je poorten

Goede en veilige oplossing: neem een server or network appliance (pfSens bijv.) en laat die als router fungeren met VPN server.

Bijdrager
    Pasav

MacMni Server is denk ik de verstandigste keus. Flexibel en bevat alle functies die je wilt.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik ga mee in de VPN suggestie, ik voel er altijd erg weinig voor om de kale aangeboden services via Internet te ontsluiten. Dan liever een extra encrypted kanaal met de nodige authenticatie om te zorgen dat er geen ongewenste mensen bij je data kunnen.

Sprekend van, ik hoop dat het Wifi stuk van de Extreme uitstaat of met Radius is dichtgezet? WPA2 is voor veel gevallen goed genoeg, maar als er bedrijfsdata aan hangt zie ik dat zelfs liever niet.

Bijdrager
    FlorisW

Bedankt iedereen voor het meedenken!

@cailin coilleach:

Ok, VPN it is dan. En het WiFi gedeelte staat aan op de AP Extreme met WPA2 wachtwoord.

Ik kan er eventueel MAC-toegang op installeren.

Maar mijn eerste vraag over hoe de Windows machines verbinden met deze Mac mini. Hoe moeten we dat realiseren?

Bedankt,

-FlorisW

Bijdrager
    piebas

Persoonlijk vind ik de mac mini oplossing wel kostbaar voor het gene je gaat gebruiken, alleen vpn.
    een netwerk-appliance lijkt mij ook een efficiëntere oplossing.
    Zelf heb ik goede ervaringen met Astaro, dit kun je op “eigen” hardware draaien of een kant en klaar apparaat kopen.
    Ik heb zelf hardware gekocht voor ongeveer 350 euro.

Geblokkeerd
    Anoniem

Piebas heeft natuurlijk gelijk: een VPN gateway kan op van alles en nog wat draaien.

Welke software je nodig hebt op Windows is afhankelijk van welke VPN software je op de gateway draait. Sterker nog, de mensen achter LogMeIn hebben tegenwoordig ook een mooi stuk VPN software tegenwoordig.

Bijdrager
    johnkeates

Je kan al een VPN Server + Gateway hebben voor slechts 80 euro. Je krijgt dan geen enterprise support, en er is ook niet veel power (de snelheid zal niet 100% van je verbinding zijn, en het aantal gebruikers is ook niet erg hoog) beschikbaar. (Een voorbeeld: een Linksys WRT610N met dd-wrt: kost niet veel, biedt alles, inclusief NAS functie)

pfSense is gebaseerd op BSD, erg stabiel, XNU, de kernel van Mac OS X is ook deels op BSD gebaseerd.
    De software is gratis, appliance kost natuurlijk wel wat, voor 200 euro heb je al iets, je kan het ook preinstalled krijgen, en er is ook enterprise support mogelijk.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.