5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    jkazius

Fileserver kleine ontwerpstudio (2 macs)

Hallo allemaal,

Over een maandje komt er een stagiair bij op mijn studio en wordt er dus op twee machines gewerkt aan opdrachten. Wat is een voordelige, eenvoudige en snelle manier om met die twee macs (Macbook Pro en iMac 24″) op één fileserver te werken? Er staat verderop in het pand een Airport Extreme waar al een usb schijf aan hangt. Moet ik aan een NAS? Gewoon een externe schijf waaraan beide macs gekoppeld zijn?

Wie heeft DE gouden tip voor mij?

Bijdrager
    Frank Visser

Wat je hebt is voldoende? iedereen mits het goed is ingesteld kan die hardeschijf vinden via het netwerk:-)

Bijdrager
    macpro

Waar gebruik je die USB schijf nu voor? Data of Time Machine? Als het Time Machine is, neem dan een 2e schijf waar je de data op zet.
    Een combinatie van data en Time Machine op 1 schijf kan wel, maar is niet aan te bevelen. Gaat je schijf stuk, dan ben je data en backups kwijt.
    Zorg ook ervoor dat van de data op die externe schijf backups worden gemaakt.

Bijdrager
    Sweebee

Geen usb schijf aan je airport hangen, dit is veel te sloom (trage processor in de airport).

De goedkoopste oplossing is om van bijv. je iMac een file server te maken (gedeelde map). zo kan je lokaal op je imac werken en kan de macbook verbinden met de imac.

Een andere oplossing is bijvoorbeeld een lacie cloudbox, die is wel snel en betaalbaar.

Bijdrager
    computer space

Ik zou de MacPro gigabit bedraad aansluiten op de iMac, al dan niet via een gigabit switch of router, en gewoon bestandsdeling aanzetten. Op die manier werk je beiden op dezelfde schijf. Die Pro trekt dat best zonder dat je er zelf last van hebt, desnoods bouw je een nieuwe schijf in, Seagate Barracuda 3TB bijvoorbeeld, die is sneller dan gigabit en kan alles prima aan. Draai je zelf op een SSD oid voor ongestoorde snelle performance.

Deze oplossing is veel sneller dan beide op een NAS werken. Jij hebt immers de volledige Sata 3 of 6Gb/s (250-500MB/s) tot je beschikking, en de iMac zal vrijwel op max gigabit snelheid zijn data kwijt kunnen. 100MB/s schrijven vanaf de iMac is mogelijk. Bij een NAS kun je zo’n schrijfsnelheid vergeten.

Edit: oeps: Macbookpro….. Welk type is het? Kan er SSD+HD in? Dan zou ik bijvoorbeeld een SSD met 750GB Scorpio black in de DVD baai nemen, dan kun je ook vlot werken. Moet je natuurlijk niet met de Macbook op pad gaan….
    Als je het bedrag van een NAS wilt investeren, pak dan gewoon een Mini (simpelste i5, of zelfs een 2011 versie). OSX Server kost niks meer, en dan doe je het meteen goed.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.