12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    maccafan

files terugzetten met timemachine……

Net een opruiming gehouedn….stom stom stom. Ik heb namelijk in Finder onder ‘Zoek naar’ bij ‘gisteren’ cmd+A gedaan( Alles selecteren) en verwijderd. Nu ben ik o.a. alle gegevens kwijt van een programma Calibre !! Daar heb ik uren aan gewerkt om alle eboeken erin te zetten met mooie kaften enz enz.
    Met timemachine kan ik wel in finder komen, maar het gedeelte ‘Zoek naar’ is grijs en kan dus NIET gekozen worden om terug te zetten.

Is er wat te doen en zo ja….hoe??

Ik hoop op een goede tip/werkwijze van jullie ervaren Mac- gebruikers!

Ik wacht vol spanning af!

Martin

Bijdrager
    topaj

Je kan wel met spotlight op de schijf zoeken door je time machine schijf in de finder te openen en dan te zoeken.

Succes.

Bijdrager
    Oppie

Ze staan toch nog in de prullenmand na verwijdering?!

Bijdrager
    maccafan

ja prullemand is goed gevuld! Kan ik de inhoud van de prullenmand slepen naar het onderddel ‘gisteren’ in ‘zoek naar’ (in finder). B.v. Pages start ook nu niet meer op merk ik. Ook een invitatie voor een groot feest zit namelijk in de prullenbak door deze domme handeling.

Bijdrager
    Quokka_61

Maccafan,

Je maakt het moeilijker dan het is! Open TimeMachine, en zoek vervolgens de recentste kopie waarin de door jou abusievelijk verwijderde bestanden nog aanwezig moeten zijn, d.w.z. de laatste kopie voorafgaand aan het moment waarop jij aan het ‘huishouden’ sloeg. Open in de Finder van TimeMachine de map waarin je de betreffende bestanden bewaarde, selecteer deze bestanden en klik vervolgens op ‘Zet terug’ rechts in de balk onderin het scherm. TimeMachine doet de rest. Omdat je naar ik begrijp bestanden op verschillende locaties hebt verwijderd, zul je de hierboven beschreven stappen dus een aantal keren moeten herhalen. Succes!

Bijdrager
    MacTS

Het kan nog veel simpeler en zonder TimeMachine. Open Prullenmand, zet je cursor op de dingen die je wilt terugzetten. Klik met je rechter muisknop, klik op Zet terug en voilà.

Voor alle duidelijkheid: de eerst weggegooide bestanden worden niet teruggezet naar de map ‘Gisteren’, maar waar ze oorspronkelijk stonden. Je moet ‘Gisteren’ zien als een voorgedefinieerde zoekmap met bestanden die je gisteren geopend of bewerkt had.

Bijdrager
    Oppie

@Maccafan: nou, in de zoekopdracht ‘Gisteren’ kunnen wel honderd locaties zitten, dus zo makkelijk als jij het voorstelt is het niet. Ik haal deze opdrachten ook altijd uit het Findervenster, als ik bij iemand een Mac mee installeer, vanwege de kracht van deze functie.

De tip van MacTS wilde ik ook voorstellen; echter het zou ook om teveel bestanden kunnen gaan. Want nadeel is dat je de ‘zet terug’ opdracht alleen per bestand kunt uitvoeren. In dat geval kun kun je misschien zelfs beter een nieuwe OS installeren, daarna de TM backup terugzetten van het moment VOOR die leuke handeling…

Bijdrager
    maccafan

Het gaat dus inderdaad om meer dan 2000 bestanden! Ik zal ze stuk voor stuk terug moeten zetten. Met de time-machine kan je namelijk niet klikken op gisteren, zoals ik reeds gezegd had. Anders had ik dat natuurlijk geprobeerd.Ik had toevallig een kopietje gemaakt van Calibre Library op mijn externe harde schijf VOORDAT ik ‘gisteren’ opruimde. Toen ik de backup-Calibre-library gebruikte stonden daar alleen de oude files in, niet de files die ik bewerkt had. In de map ‘gisteren’ (nu dus prullenbak) staan vele bestanden 2 keer. De oude versie en de bewerkte versie. Ik probeer nu de prullebak terug te zetten en de backup-file nogmaals opnieuw in te lezen. Nu maar hopen dat dat lukt, anders vele uren voor niets gewerkt!

@Opple…. ongelooflijke krachtige functie….was mij daar dus NIET van bewust….:cry:

@Quokka Als het zo eenvoudig was, dan had ik het ook gedaan, maar dat gaat dus helaas niet

@MacTS: het is dus duidelijk niet alleen een zoekmap…want als je die leegmaakt verdwijnen je bestanden ook blijkbaar. Daar was ik mij niet van bewust, anders had ik het nooit…..

Bijdrager
    Oppie

Lees mijn bijdrage nog eens door dan; i.h.b. dit:
    “In dat geval kun kun je misschien zelfs beter een nieuwe OS installeren, daarna de TM backup terugzetten van het moment VOOR die leuke handeling…”

(Ik neem aan dat de TM schijf gekoppeld zit, en je dus van elk uur van de laatste 24 uur een backup hebt, en en anders van elke dag van de afgelopen week. Daarna worden het wekelijkse backups die overblijven.)

Bijdrager
    Oppie

BTW: opruimen van een computer is niet wat jij ervan denkt (lees dat je ook CleanMyMac hebt gebruikt).

Opruimen is je downloadmap beheren -en spul daaruit weggooien, je email beheren -en oude mail archiveren en weggooien, etc; dat soort werk. Zoals je ook je bureau en kastjes uitmest.
    Maar dingen die je niet berijpt, moet je niet weggooien.

Bijdrager
    maccafan

@Opple: Cleanmymac heb ik destijds gelijk weggegooid. Ook geen andere programma’s die dat soort zaken doen. Het opruimen is waarschijnlijk een ‘Windows-tic’, zodat de computer (minder) niet traag wordt. Ik denk wel dat ik dingen begrijp, want normaal gesproken moet je een zoekfunctie (geschiedenis) kunnen opruimen… ja toch? Ik ben niet zo dat ik zomaar hele mappen verwijder zonder dat ik weet wat ik doe…. (hoop ik :nerd:).

Indien ik een nieuw OS installeer…hoe kan ik met timemachine alles terugzetten…. Ik heb tot nu toe alleen enkele files of mappen moeten terugzetten, maar hoe je met 1 click je hele Mac kan terugzetten…weet ik niet. Kan je mij dat vertellen….anders kan ik natuurlijk ook de zoekfunctie van dit forum gebruiken, maar dit is makkelijker.

Bedankt in ieder geval voor je reacties en steun Opple….

Bijdrager
    Oppie

Voor dit soort zaken kun je beter niet de versnipperde info uit een forum vissen, maar dichter bij de bron blijven. Mac Help op je Mac, of de Support pages op apple.nl of apple.com geven duidelijkere info.
    Ook wij doen dit (gelukkig) niet dagelijks, dus weten het ook zo niet uit ons hoofd.

Lees eens hier: http://support.apple.com/kb/HT1427 en de daar ook genoemde link: http://docs.info.apple.com/article.html?path=Mac/10.5/en/15638.html
    (Op die pagina’s kun je linksboven ook als taal NL kiezen, als het document ook in die taal aanwezig is; ik prefereer Engels.)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.