4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Daan.

Filemaker vraagje

Ik ben een beetje aan het hobbyen in filemaker, en ik heb een vraag.

Het komt op het volgende neer.

Ik heb verschillende producten, deze hebben allemaal een eigen: Product_ID, Prijs, Gewicht, etc.

Nu wil ik daar groepen van kunnen maken. Bijvoorbeeld:

Een XXL set, bestaat uit 30 producten.
    een XL set bestaat uit 20 producten.

Producten uit XL kunnen ook in XXL zitten en andersom.
    Er zijn zoveel verschillende groepen, dat ik niet aan ieder product een veld voor elke groep kan mee geven en of ze daar in voorkomen.

Ik kan ook niet in de groepen 30 velden maken voor elk product.
    Kan ik niet iets met comma gescheiden Product_ID’s of iets dergelijks?

Ik wil dan voor op een factuur bijvoorbeeld de XXL groep kunnen selecteren, i.p.v. alle 30 producten toe te voegen. XXL groep krijgt dan grand totals van de prijzen gewicht etc.

Hoe kan ik dit in filemaker programmeren.

Het gaat dus vooral om een goede manier om producten aan een of meerdere groepen toe te kunnen wijzen. Zonder dat ik aan elk product 10 velden moet toevoegen of ze wel of niet aan die groep toebehoren.

Bijdrager
    BenDover

Is een veld met check boxen wat? Kun je per product aanvinken in welke groepen ze moeten komen.

Bijdrager
    Daan.

Aan zoiets heb ik elf ook al gedacht, maar dan moet ik dus voor elk product
    15 checkboxen toevoegen. En dat moeten er steeds meer worden naarmate er meer groepen gemaakt worden, omdat een product aan meerde groepen moet kunnen deelnemen.

Een groep stelt in feite niets meer voor den een Groep_ID, gekoppeld aan meerdere Product_ID’s

Ik zou natuurlijk een aparte tabel ‘groepen’ kunnen aanmaken, hierin het Groep_ID, Groep_Naam, Korting, en andere eigenschappen van de groep.

en vervolgens een tabel waarin ik een Groep_ID aan meerdere producten kan koppelen, dm.v. records in die tabel waarvan het Groep_ID Meerdere keren mag voorkomen.

Ik zou alleen graag even weten of dit de manier is, of dat het veel simpeler/netter kan.

Bijdrager
    mbrant

Je hebt een hoofdtabel met bijvoorbeeld klant gegevens en (daarin wil je de producten laten zien die zij hebben afgenomen), maakt een producttabel met alle producten. Om ze te koppelen moet je beide een veld met een “koppel” ID geven om relaties te maken.

De diverse producten geef je een artikel naam met de diverse items daarin onder gebracht.
    Zo creƫer je de gevraagde productgroepen, die je dan op (bijv. een aangemaakte soort) kunt sorteren.
    In de hoofdtabel maak je een relatiepoort aan waarin de benodigde velden komen te staan.
    Belangrijk; de product categorie moet in een ‘lijst’ vorm zijn aan te klikken. Hierop kun je dan zoeken en en sorteren.

Indien je de produkten op rij wil hebben dan maak je hiervoor een script om ze te zoeken te sorteren op categorie. Desnoods via een knop leidend naar een overzichts-layout met de gevraagde groepen op rij en soort.
    Indien je het niet volgt ga dan naar het forum van http://www.clarify.net/ Filemaker,
    Succes :sealed: :innocent:

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.