17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    madcat

Fiets computer

Ik vroeg mij af wat voor fiets computers jullie gebruiken.

Zelf was mijn oog op de Sigma Sport BC 16.16 STS gevallen totdat ik er achter kwam dat het alleen mogelijk was om via een android de data van de computer te halen

Bijdrager
    Buzz

Apple Watch

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik heb voor de vakanties en de langere weekendritten een Garmin Edge Explore

Verder heb ik nog een Polar m450 met GPS waarmee ik ook afstand, snelheid etc kan bijhouden.

Bijdrager
    Chuck

Een Wahoo Elemnt Bolt. Werkt geweldig in combinatie met iPhone.

Bijdrager
    polansky

Apple watch of gewoon je iphone.
    Er zijn best een flink aantal leuke apps waardoor je die fietscomputer niet meer nodig hebt.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, alleen wil je niet altijd je iPhone op je stuur monteren.

Ten eerste zijn er zaken bekend van de optische beeldstabilisatie die volledig lostrilde, ten tweede is het beeld niet altijd optimaal in fel zonlicht, ten derde is een volle regenbui (of erger) ook niet aan te raden, ten vierde is je batterij lekker snel leeg met je scherm vol aan, en GPS aan.

Alternatief is hem aan je arm hangen, zoals veel sporters doen. Dat is nog wel een idee. Blijft het feit dat je de accu wel snel leeg trekt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    Ome Kor

Een Apple watch is niet handig vind ik. Hier in de buurt moet ik geregeld voor een stoplicht wachten en vooral in de winter met handschoenen is het pauzeren van de tijd lastig en ik denk er niet altijd aan. Mijn Garmin GPS stopt automatisch de tijd en na de rit worden de gegevens dmv. een app op mijn iPhone ge-upload naar Garmin (behalve als er een storing is ;-). Tijdens de vakantie gebruik ik die GPS voor de navigatie.

Bijdrager
    GoeieDag

Dat pauzeren doet een Apple Watch toch ook?

@KW: nee. Ik rijd al jaren met een iPhone op het stuur.

1- dat ‘tril-probleem’ is alleen bij motorrijders voorgekomen, vziw.

2- beeld is over het algemeen prima, ook in zonlicht. Eigenlijk alleen als de thermometer op 40ºC staat, en je rijdt in de volle zon, dan dimt de iPhone automatisch om oververhittings-shut off te voorkomen, en dan is het beeld idd slecht zichtbaar. Behoorlijke extreme omstandigheden hoor.

2- alle iPhones vanaf de 7 zijn minimaal IP67, dus een regenbui is geen probleem.

4- stroom is uiteraard een punt van aandacht. Een foon zal altijd leeg zijn na een aantal uren rijden met een kaartenapp continue aan. Maar met een powerbank in bv je stuurtas is dat al ondervangen. Of met een naafdynamo (SON) en een gelijkrichter als een forumslader, zoals ik gebruik.

Bijdrager
    Ome Kor

Bij een fiets-workout blijft de tijd gewoon doorlopen als ik stil sta voor een stoplicht, tenminste bij mijn series 2  watch.

Bijdrager
    Wankei

Ik? Sportuurwerk Fenix 5S van Garmin met Garmin Connect op iPhone. Batterij gaat véééél langer mee dan apple watch.

Bijdrager
    newtastyland

<p class=”cite”>Wankei op 23 september 2020 om 10:02</p>
    Ik? Sportuurwerk Fenix 5S van Garmin met Garmin Connect op iPhone. Batterij gaat véééél langer mee dan apple watch.

Gaaap…… en wanneer heb je dat nodig?

Bijdrager
    yxs

<p class=”cite”>newtastyland op 23 september 2020 om 11:41</p>

Bij alles wat een beetje deftige batterijduur vereist lijkt me? Heb o.a. om deze reden de apple watch vaarwel gezegd en vervangen door een Fenix…

Nog 10% batterij over? Geen probleem, kan je gerust nog een uurtje of 3 mee gaan fietsen of hardlopen. Bij de AW kon ik deze best zo snel mogelijk aan de lader leggen… Sommige mensen joggen / fietsen ook wat verder dan 5km blokje om, dan heb je baat bij een horloge dat na enkele uren nog gewoon functioneert en je eventueel weer thuis kan brengen.

Om op de vraag van TS te antwoorden: Meestal dus het garmin horloge als fietscomputer, ook nog een basic Garmin Edge fietscomputertje in huis maar wordt nog zelden gebruikt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door yxs.
    Bijdrager
    Wankei

Ideaal om je sportive prestaties bij te houden: wandelen, fietsen, hardlopen enz.. Maar blijf jij maar rustig in je luie zetel verder soezen  ;-)

Bijdrager
    newtastyland

<p class=”cite”>yxs op 23 september 2020 om 12:54</p>

Bij alles wat een beetje deftige batterijduur vereist lijkt me? Heb o.a. om deze reden de apple watch vaarwel gezegd en vervangen door een Fenix…

Nog 10% batterij over? Geen probleem, kan je gerust nog een uurtje of 3 mee gaan fietsen of hardlopen. Bij de AW kon ik deze best zo snel mogelijk aan de lader leggen… Sommige mensen joggen / fietsen ook wat verder dan 5km blokje om, dan heb je baat bij een horloge dat na enkele uren nog gewoon functioneert en je eventueel weer thuis kan brengen.

Om op de vraag van TS te antwoorden: Meestal dus het garmin horloge als fietscomputer, ook nog een basic Garmin Edge fietscomputertje in huis maar wordt nog zelden gebruikt.

Ik heb een buurman die ook zo blij is met de batterijduur van zijn Garmin… gaat wel een week mee. Beste man loopt niet langer hard dan een uur.

Mijn AW gaat met gemak 2 dagen mee. Mocht ik besluiten om een rondje te gaan fietsen bij 10%, dan leg ik hem even aan de lader, drink een koffie en klaar.

Ja, ik fiets verder dan 5km, met een zeer redelijk gemiddelde lijkt me.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door newtastyland.
    Bijdrager
    newtastyland

<p class=”cite”>Wankei op 23 september 2020 om 13:07</p>

Ideaal om je sportive prestaties bij te houden: wandelen, fietsen, hardlopen enz.. Maar blijf jij maar rustig in je luie zetel verder soezen  ;-)

Ha, lekker luieren… doe ik ook graag, maar dan op de bank. Verder fiets ik regelmatig en wat andere bewegingsactiviteiten, kijk maar:

Bijdrager
    newtastyland

<p class=”cite”>Wankei op 23 september 2020 om 13:07</p>

sorry, ging iets mis

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door newtastyland.
    Bijdrager
    yxs

<p class=”cite”>newtastyland op 23 september 2020 om 17:20</p>

<p class=”cite”>yxs op 23 september 2020 om 12:54</p>

Ik heb een buurman die ook zo blij is met de batterijduur van zijn Garmin… gaat wel een week mee. Beste man loopt niet langer hard dan een uur.

Mijn AW gaat met gemak 2 dagen mee. Mocht ik besluiten om een rondje te gaan fietsen bij 10%, dan leg ik hem even aan de lader, drink een koffie en klaar.

Ja, ik fiets verder dan 5km, met een zeer redelijk gemiddelde lijkt me.

’t Is maar net waar je ‘m voor nodig hebt hé, en wat je verkiest :).

Mijn usecase situeert zich meer in het ultralopen, soms ook in gebieden zonder constant bereik op mijn iPhone. Dan heb ik dus graag een horloge waarop ik kan vertrouwen dat het de komende 24 uur niet zal plat vallen, en dat me via een offline kaart netjes weer thuis kan brengen mocht dat nodig zijn (is in het verleden ook reeds nodig gebleken).

Ook heb ik zeker begrip voor mensen die met zulk horloge niet langer dan een uurtje hardlopen, maar gewoon geen zin hebben om het ding elke dag (of twee dagen) op te laden, als is het afhankelijk van het model dan natuurlijk zeer duur speelgoed om gewoon een blokje om te maken.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.