18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Yoyo

FCPX loopt vast in de montage

Beste,

FCPX loopt keer op keer vast als ik aan het monteren ben: inladen materiaal op de tijdlijn en verder alle handelingen.
    Of ik langzaam werk of snel.Binnen een paar minuten is het zover, het icoontje blijft maar draaien.
    Ik werk met een externe harde schijf van 4 tb en 2 andere van 2 tb.
    Computer en programma zijn ge- uptated.

Wat te doen?

Graag hoor ik het

Moderator
    Mac Daddy

Dan moeten we toch echt iets meer weten.

Wat voor machine werk je op?
    Wat voor materiaal monteer je mee?
    Waar staat het materiaal op? Op de externe of interne schijf?
    Hoe is de externe schijf aangesloten?
    Werkte Final Cut eerder wel snel?

Topic ook even verplaatst. Kijk voortaan even waar je een topic plaatst alsjeblieft.

Bijdrager
    Yoyo

Beste,
    Ik werk op een IMAC 27 inch OS X versie 10.9.2

– Het materiaal is geschoten met een Canon C100/ Panasonic AGAC 160 en panasonic GH3 ik traanporter het materiaal naar de codec proress 222
    – Materiaal staat op gedeeltelijk op een externe schijf G Thunderbolt 4tb en gedeeltelijk op de IMAc zelf.
    – De externe schijf is aangelsoten metde bijbehorende witte kabel waarop staat 139 4b
    – Ja, hij werkte eerder wel goed.

Waar moet ik de topic voortaan plaatsen? – niet bij- forum – one more thing?

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb hem nu verplaatst naar het subforum Pro en dan onderdeel Audio & Video.

Een 27inch iMac is nog niet voldoende. Uit welk jaar komt ie? Welke specs heeft ie?
    Wat voor resolutie is het materiaal? De camera is niet van belang? Is het HD, 2K, 4k?
    Dus een deel van het materiaal staat extern. Thunderbolt moet volgens mij snel genoeg zijn, lijkt mij. Heb je eerder gemonteerd vanaf de exteren harde schijf? Ging dat wel goed?
    Wat gebeurt er precies op dat moment?
    Komt er een error in beeld?
    Welke software staat er nog meer aan?
    Hoeveel procent van je RAM wordt er gebruikt?
    Hoeveel procent van je CPU wordt er gebruikt?

Bijdrager
    Yoyo

De Imac komt uit 2010 / 1333 MHz DDR3 SDRAM
    Processor 2,8 GHz Intelcore i5
    Geheugen 12 GB 1333 MHz DD3
    Geheugen gebruik is 4,72

Nog 2 andere externme harde schijven zijn aangesloten.
    Er staat geen andere software aan.

Het materiaal bestaat uit full HD

Voorheen ging het wel goed met monteren.
    Nu slaat hij na een paar acties op hol: het ronde icoontje blijft ronddraaien; het programma reargeert niet meer

Over RAM en CPU geheugen , waar kan ik die gegevens vinden?
    De harde schijven heb ik gecontroleerd en hun volume is goed

Moderator
    Mac Daddy

In je activiteiten weergave/activity monitor kan je zien wat je Mac op dat moment aan het doen is.

Heb je bij deze montage nog ‘gekke’ dingen gedaan? Hevige kleurcorrecties of effecten bijvoorbeeld?

Je doet dus een paar acties en dan doet ie moeilijk dus. En in je openingspost geef je aan dat het niet uitmaakt of je het snel of langzaam doet. En FCPX opnieuw opstarten? De Mac opnieuw opstarten? Maakt dat nog verschil.
    Het is alleen bij dit project ook zo of heb je het nu al bij meerder projecten gehad?

Qua specs ziet het er redelijk uit, moet ik zeggen. Je systeem harde schijf is dus niet bijna vol in ieder geval?

Bijdrager
    k-the-ripper

Specs van je machine of geheugen maakt toch geen reet uit.
    Al zou je FCPx op de minimale systeemeisen draaien, dan nog mag het systeem niet vastlopen zoals TS schrijft.
    Alles loopt gewoon minder snel maar bij aktivity overzicht in FCPx zul je toch echt moeten zien dat het systeem bezig is.

Probeer eerst de preferences weg te mikken (plist bestand) en start FCPx dan opnieuw op
    Desnoods gooi je eerst plist bestand weg, verwijder je FCPx en download vervolgens alles opnieuw.

Ondanks dat FCPx op een early 2008 iMac niet kan draaien volgens Apple , doet ie het toch mooi wel hier (2,4Ghz core 2 duo met 4GB 800Mhz DDR2 RAM)
    Ja traag in vergelijking met andere iMac, maar hij werkt wel en strandballen komen vaak voor, maar van vastlopen is geen sprake.

Bijdrager
    Yoyo

Ja, om door te werken forceer ik- stop FCPX- en start ik het programma opnieuw op en inderdaad soms de Imac zelf.

Maar het word zo zoetjes aan een gewoonte, ik ben bang dat de Imac of het programma strak stuk gaat en in het ergste geval de film in de montage of op de schijven.

Nee, geen- geweldige – acties heb gebruikt of of special effects van die dingen.

Op de interne disk heb ik nog 93,9 GB over van de 999,35 GB

Ik weet het ook niet meer misschien toch te veel materiaal in het programma van FCPX…

Moderator
    Mac Daddy

Maar wie heeft het over dat het systeem vastloopt? Je beschrijft in je eigen ervaring dat je last hebt van strandballen op je oude Mac. Voor zover we, tot nu toe, weten, lijkt dat ook het geval voor de topicstarter.

Stel dat de topicstarter 2GB ram had. Waarom zou dat niet de boosdoener kunnen zijn? Het is nu niet zo, maar stel dat.

Maar goed. Laten we de topicstarter helpen met zijn probleem.

Bijdrager
    k-the-ripper
    Yoyo op 18 april 2014

Beste,

FCPX loopt keer op keer vast als ik aan het monteren ben:

TS zijn eigen woorden. (oké voor systeem moet je in mijn bericht programma lezen, maar lijkt me duidelijk)
    Dus waar het mij om ging is dat je de oorzaak in eerste instantie niet in je iMac (hardware) moet zoeken maar in de software.
    (zijn aangesloten HD is al gecontroleerd dus dat mogen we uitsluiten – mochten die wel ‘gaar’ zijn komen de problemen niet alleen met FCPx)

Moderator
    Mac Daddy

Als iemand meldt dat ie bij FCPS vastloopt, kunnen we nog niet weten dat het elders wel of niet gebeurd. Tuurlijk kan het in FC zelf zitten, maar mijn vragen probeerde ik zo breed mogelijk te stellen om een zo goed mogelijk beeld te geven.
    Stel dat ie aan het monteren is en tegelijk een bestand aan het zippen is, of QT een video comprimeert. Dan kan dat ook nog meetellen namelijk.

Maar goed. Laten we wacht op wat de topicstarter verder heeft uitgevonden.

Bijdrager
    Yoyo

Als ik aan het monteren ben voer ik verder geen andere acties uit >

Het materiaal dat ik inlaad vanaf de camera hoeft toch niet eerst geconverteerd hoeft te worden (Panasonic AGAC160)…?
    Bij de GH3 kan het niet anders dan via een conv. prorgramma
    Bij C100 gebruik ik ook het ruwe materiaal.

Voor nu kan even niets bedenken, als ik nieuws heb t.a.v .dit probleem, horen jullie van me.

Bedankt voor zover.

Bijdrager
    McD44N

3 verschillende camera’s gebruiken – en dat deels wel en deels niet omzetten is vragen om problemen.
    Het beste zet je al dat materiaal om met 1 dezelfde codec en extensie, kies daarvoor bijv. de ProRes codec..
    Ook moet je uitzoeken welke instellingen die camera’s hebben gebruikt. 50P of 60P , 25 frames of 30, i of P..
    Met dit soort verschillen in 1 project kan (zal) montagesoftware het lastig krijgen.
    Door een videobestand te openen met het gratis ‘MediaInfo’ kun je dat soort verschillen goed zien:
    http://sourceforge.net/projects/mediainfo/files/

Meer leesvoer:
    http://www.lafcpug.org/Tutorials/basic_fcpx_prores.html
    http://www.larryjordan.biz/fcpx-when-to-optimize-media/

Bijdrager
    TheBigZ
    Yoyo op 18 april 2014

Bij de GH3 kan het niet anders dan via een conv. prorgramma

Film je in .MOV formaat op de GH3?

The GH3 gains the ability to shoot in MOV (h.264) format, freeing it from the restrictive frame- and bit-rates laid out in the AVCHD standard. This means the camera can capture files natively as 30p, as well as 60i. There is also the choice of All-I or IPB compression, which Panasonic is hoping will further endear it to videographers currently using GH2s.

Gebruik je Final Cut Pro X 10.1?

Bijdrager
    Yoyo

Beste allen,

Ik werk in 50 P, 25 fps, in MOV. de codec is Proress 422, dat geldt voor al het materiaal.
    FCPX 10.1.1
    Voor de GH3 werk ik met een converter

Nu heb ik het materiaal op één externe hard disk gezet en werk er maar met één tegelijk , voor heen waren dat er drie.
    Dat scheelt minder strandballen.
    Verder is geduld een schone zaak.

Beetje veel geschoten plaatjes maar dat heb je als je aan een grote produktie werkt.

Ik hou me aanbevolen voor tips, bedankt voor zover.

Bijdrager
    IOS dude

@McD44N
    Hie bedoel je dat montage software het lastig heeft met verschillende codecs en framerates?
    In Adobe Premiere Pro importeer ik vrolijk filmpjes van men iphone, ipod, gopro en canon legeria hoor, bijna allemaal met verschillende framerates.

Bijdrager
    Quinn Quality

Wanneer je een simpele tekst in je tijdlijn zet en dan in de inspecteer probeert het lettertype te veranderen, zitten en dan vele zwarte gaten tussen de diverse font regels? Op het moment dat je een lettertype probeert te kiezen, loopt FCPX dan ook weer vast? Er zouden weleens corrupte fonts in je Mac kunnen zitten. Ik heb ook een periode gehad dat mijn FCPX om de haverklap vastliep. Het opschonen van de lettertypes deed het bij mij. Sindsdien geen vastlopers meer.

Bijdrager
    Yoyo

Met de teksten inladen of veranderen heb ik geen probleem.
    Wel heb ik een fonts programma gekocht van Pixel Film Studios, ik zou hem kunnen verwijderen maar hoe doe ik dat dan?
    Als ik het programma aanklik – hij staat bij Titles – wordt – move to trahs niet opgelicht.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.