9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Erik Van der bijl

final cut pro x effects

beste lezers,

Ik gebruik al lang fcpx.
    En gebruik daar onder andere deze website (http://www.fcpeffects.com/) voor om mooie en handige effecten toe te passen op mijn project,
    nu heb ik daar al een paar effecten van gekocht.
    En was ik benieuwd of iemand anders dezelfde website gebruikt en daar ook effecten heeft gekocht.
    indien dat zo is krijg je bij aanschaf een link waarmee je het effect 3 keer kunt downloaden.
    Nu heb ik dat al gedaan en was benieuwd of iemand anders ook een effect heeft gekocht waarvan we dan van link kunnen ruilen zodat we allebei van elkaars effect gebruik kunnen maken.

Bijdrager
    brumemail

Waarom maak je gewoon niet gebruik van After Effects? Al die effecten kun je namelijk daar ook mee + nog veel meer opties.

Geblokkeerd
    Bento
    Erik op 08 januari 2014

Nu heb ik dat al gedaan en was benieuwd of iemand anders ook een effect heeft gekocht waarvan we dan van link kunnen ruilen zodat we allebei van elkaars effect gebruik kunnen maken.

Mag dat wel?

Moderator
    Mac Daddy

@Bento: Dat is de vraag inderdaad. Maar ik snap het ook niet helemaal. Als je eenmaal zo’n effect hebt gekocht, kan je dat toch zo vaak mogelijke gebruiken? Die 3 keer downloaden is dan toch enkel bedoeld voor 3 machines, denk ik? Maar dan nog kan je zo’n effect toch ook wel overbrengen naar andere machines?

@brumemail: Jij verwacht dus van iemand dat ie 24,59 per maand gaat betalen omdat ie een paar extra effecten wil? Tenzij je echt meer in visual effects en animatie wilt gaan werken, is dat een goede investering ja, maar blijft het toch voornamelijk bij monteren, is After Effects overkill en zonde van je geld.

Moderator
    Mac Daddy

Ik zit trouwens even op die site te kijken, maar ze verkopen dingen waarvan ik denk. Dat zit toch al standaard in Final Cut? Zoals een wipe, white balance, widescreen. Nu ken ik Fincal Cut niet, maar als dit in Final Cut X mist, dan is het echt geen pro programma meer.

Bijdrager
    SunKeeper

Er is wel het nodige uitgehaald sinds de voorgaande versie, dus het is mogelijk.

Maar er leest vast wel iemand mee die het in zijn bezit heeft en dat precies weet.

Bijdrager
    shanna61

Ik neem aan dat e.e.a. met email verificatie werkt, en dus niet zo maar kan worden uitgewisseld.

Mac daddy.
    Het is inderdaad interessant om met after effects effecten toe te passen. Alleen heeft after effects vergeleken met FCPX een veel steilere leercurve. Bovendien is er voor FCPX een alternatief wat Motion heet.
    Deze effecten die op deze site verkocht worden zijn custom made, en zo op de tijdlijn of scene te slepen. Waarna je ze met verschillende parameters kunt aanpassen.

In een ander programma onderdeel fxfactory kun je dit mooi zien. Hier worden de plugins doormiddel van tutorials uitgelegd.

In het programma FCPX zitten nog genoeg effecten in. Bovendien kan men als tegenhanger van after effects Motion aanschaffen. Waar men een hele hoop kan wat in after effects ook kan. Bovendien is dit programma direct gelinkt met FCPX. Hier kan men in tegenstelling tot after effects ook direct transistions aanmaken die werken in FCPX. Wat ik o.a. erg mis in after effects is de mogelijkheid om placeholders aan te maken voor zowel beeld als tekst, die men in het montage programma FCPX zonder veel moeite kan aanpassen.

Moderator
    Mac Daddy

Tja. After Effects en Premiere gaan goed samen, net zoals Motion en Final Cut dat doen. Placeholders in AE maken heb ik geen enkele moeite mee, maar het is dan ook 1 van de programma’s waar ik het meeste mee werk. Ik was alleen degene die After Effects juist niet zo snel adviseert, omdat het geld kost per maand en het vaak ook gewoon in Final Cut of inderdaad Motion kan.

Maar een groot aantal dingen die ze op die site verkopen zijn ook gewoon in Final Cut te doen. Dan maak je dus een afweging of je er geld voor uitgeeft of tijd. Ik zou voor de laatste kiezen, omdat je zo ook de software leert kennen en dat verdient zich uteindelijk terug.

Over die leercurve. Ik kende Photoshop al door en door en dan is AE appeltje eitje.;) En van de compositing software (want dat is het) is het echt de makkelijkste.

Bijdrager
    shanna61

Mac daddy

Maar de manier waarop placeholder werkt in ae is anders als in motion.

Als je een placeholder in motion maakt, kun je met fcpx iedere video die je wilt er in slepen. Bij ae moet je in het programma zelf dit steeds veranderen.
    Evenals een tekst die je in een animatie zet of in een onderschrift.

Ik was met fcp7 gewend in motion de basis aan te maken voor mijn lower thirds compleet met animatie. Als ik de tekst aangepast wilde hebben typte ik terwijl ik in fcp7 werkte gewoon een andere tekst in.
    Wil ik ditzelfde met ae. Dan moet ik van iedere tekst een aparte film renderen. Of de basis in ae maken en de tekst in premiere bijvoegen. Maar dan moet je voor iedere titel wel een aparte titel aanmaken.

Hetzelfde gaat bij placeholders. Deze werken bij ae alleen in het programma zelf maar wil je een andere video in je placeholder heb als je in premiere werkt. Dan moet je eerst terug naar ae En daar is het voordeel van motion met fcpx. Bovendien zitten (zaten) er motion al kant en klare achtergronden, filmpjes en effecten die je er zo in kan slepen.

Ik heb zelf premiere cs6 met ae maar ben dit pas gaan leren nadat ik met motion had gewerkt. En dan mis je die handigheidjes wel.
    Alhoewel premiere ook wel weer leuke dingen heeft die ik dan weer in fcpx mis. Al was het maar de mogelijkheid een dvd met een mooi menu en hoofdstukindeling te maken. Want dit is 10 keer niks in fcpx.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.