10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    joostpleune85

FCP X: Retime clips niet exporteerbaar…

Beste maccers,

Ik heb pas een canon hf g10 legria gekocht en opgenomen op MXP (hoge kwaliteit 24 mbps) op AVCHD formaat.
    Filmpjes/clips optimized geïmporteerd in FCPX.
    Deze in FCP X bewerkt en een video van 4 minuten gemaakt. Daarin heb ik 2 clips met de retime editor wat langzamer
    gemaakt en 1 clip wat sneller gemaakt.
    Toen exporteren wat bij alle exporteer opties een fout gaf met quicktime error – 50 of frame error 4142….

Na een hoop onderzoek kwam ik erachter dat het aan de 3 retime clips lag. Als ik deze eruit haalde kon die wel exporteren zonder problemen.
    Uiteindelijk kon ik met de 3 retime clips exporteren met de master exporteer functie op apple pro res 422 (HQ) ipv zonder (HQ).
    Maar met resultaat dat een clip van 4 minuten bijna 6 gb is en ik geen andere exporteer functies kan gebruiken zoals voor je idevice of webhosting.

Ik heb het idee dat ik met minder kwaliteit moet opnemen, maar scheelt dit dan ook daadwerkelijk echt zoveel in kwaliteit.
    Ik kan met de volgende lagere opties opnemen: FXP (17 mbps) / XP+ (12 mbps) / SP (7 mbps) / LP (5 mbps).

Heeft iemand een goeie tip of wijsheid over dit verhaal…?
    BVD en graag in lekentaal om ben nog niet zo lang bekend in video wereld.

gr

Bijdrager
    k-the-ripper

Hoe je het importeert maakt welnig uit ,FCPx kan rechtstreeks met AVCHD bestanden werken.
    Kost alleen veel rekenkracht, optimized is conversie naar ProRes en proxy is een versie in lage resolutie van je materiaal.
    Rechtstreeks met AVCHD werken zou ik niet doen, als je geen snelle machine hebt gaat dat al snel haperen en strandballen geven.
    Optimised kost meer schijfruimte en geeft je prima kwaliteit tijdens editen, proxy is een lage resolutieversie van je materiaal, dit gebruik je op relatief tragere hardware of als je schijfruimte wilt besparen.

Voor de huis/tuin en keukengebruiker maakt het allemaal weinig uit waar je mee werkt je bronmateriaal is AVCHD en uiteindelijke film die je er mee wilt gaan renderen zal er exact hetzelfde uit gaan zien of je nu met ProRes of Proxy aan de gang bent geweest.

Tot zover ben je nog niks opgeschoten met mijn verhaal:)
    Het renderverhaal: Heb je de laatste versie van FCPx ? (10.0.8) , met een vorige versie waren er soms meldingen tijdens renderen van overgangen e.d.
    Je hebt een 6Gb versie van je film, die kun je met een ander programma omzetten naar versie die je wilt .
    Renderen doe ik tegenwoordig alleen maar vanuit Compressor en niet meer met FCPx, Compressor geeft veel meer mogelijkheden (renderen tussen in en out points of meerdere versies achter elkaar ( bijvoorbeeld aTV – blu-ray en iPhone versie van je materiaal )

Je probleem is vervelend maar ook niet meer dan dat omdat:
    De Master versie het wel goed doet (en hogere kwaliteit krijg je niet:) )
    Er gelukkig andere en in mijn ogen betere alternatieven zijn om je uiteindelijke film naar te coderen.

Voor je nu gaat ‘rotzooien’ aan FCPx of je systeem : Kijk eerst eens of bij een volgend project dezelfde errors optreden, probeer eventueel ander bronmateriaal en als laatste kun je de ‘plist bestanden van FCPx verwijderen.
    Bitrate van je camera is in dit verhaal niet zo belangrijk, waarschijnlijk kan je best 1 stap minder maar de vraag is dan waarom zou je ?

Bijdrager
    k-the-ripper

Toevoeging:

Heb je toevallig Perian geinstalleerd ?
    Zo ja even wegknikkeren – je kan m altijd opnieuw installeren.
    Op MacRumors en Apple forum komen zo af en toe problemen voorbij met FCPx die dan verdwijnen als ook Perian ‘verdwijnt’

Bijdrager
    Qmagic

Perian gaf bij mij ook export problemen. Perian verwijderd, probleem opgelost.
    Als perian niet geïnstalleerd is, dan moet je misschien even alleen die ene (3e) clip opnieuw importeren, misschien is er iets fout gegaan bij de import waardoor je bij het exporteren foutmeldingen krijgt.

Je hoeft helemaal niet lager dan MXP (hoge kwaliteit 24 mbps) op te nemen, FCP kan dit prima verwerken.

Advies, zet bij het importeren de video om naar optimized media (dan wordt naar ProRes omgezet, dit monteert beter/soepeler, het kost wel meer schijfruimte), je kan wel direct in AVCHD werken, maar beter is optimized media te gebruiken.

Bijdrager
    joostpleune85

top jongens! dit zijn goeie tips ik ga ze testen en laat weten of het gelukt is.

Bijdrager
    k-the-ripper

nog maar 1 tip:
    abonneer je in iTunes op de videopodcast van MacBreak Studio (er zijn er meer maar deze vind ik persoonlijk erg duidelijk)
    Is van de jongens van Ripple Training.
    Je kan op youtube filmpjes gaan zoeken, zoek dan bv op Larry Jordan of IzzyVideo

Bijdrager
    ramrod

Hoe zit het met de laatste fersie van FCP X FCPx (10.0.8) , is deze nu wel stabiel , de vorige waren dat dus niet echt .

Bijdrager
    joostpleune85

Ik heb alles geprobeerd wat jullie voorleggen, maar helaas zonder resultaat.
    Iig bedankt voor de input, alleen helaas nog geen oplossing.

Hoop dat iemand nog een briljant idee heeft?

gr

Bijdrager
    Qmagic

Probeer eens “Delete Project Render Files”. Misschien is er iets fout gegaan bij het renderen en blijft die fout nu in de render-cache zitten.

Anders even als test een nieuw project maken en daarin opnieuw de clip maken die fout gaat. Kijk of het dan weer fout gaat.

Bijdrager
    joostpleune85

Joepie! Ik heb de oplossing gevonden.

Heel simpel en dom dat ik het zelf niet bedacht heb, maar meestal zo.

Bij het project maken heb ik bij de projectinstellingen aangegeven dat die op basis van de eerste videoclip
    die instellingen mag gebruiken. En mijn Canon hfg10 legria filmt in 50i.

Een nieuw project aangemaakt in daarin de instellingen zelf handmatig op 1080p / 1920 x 1080 / rate: 29,97 (volgens mij)
    gezet en het andere project hierin geplakt en nu kan ik weer in alle formaten exporteren.

Er rest me alleen nog 1 onduidelijkheid. Welke rate moet je precies gebruiken…?

Ik hoop dat mensen die op zoek zijn naar dit antwoord ook wat aan hebben.

gr

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.