14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

FCP X renderen naar lage resolutie duurt lang. Iets aan te doen?

Ik ben wat aan het experimenteren met FCP en loop tegen het volgende aan:

ik importeer vanaf mijn camera in DV kwaliteit. Als ik de film heb bewerkt en deze via Share – Export Movie exporteer als .mov file is de resolutie 1920X1080. Dat vind ik te groot. Ik kies dan voor Share – Mediabrowser en kies de Apple TV instellingen. De resolutie wordt dan 1280X720. Precies goed.
    Echter als ik voor de eerste optie kies duurt het renderen maar 25 minuten. Kies ik de tweede optie dan duurt het 7 a 8 uur.

Kan ik hier iets aan doen. Bijv. door de beelden bij het importeren wellicht wat de downscalen?

Alvast bedankt.

Moderator
    Koen van Tongeren

Als het goed is wordt je project aangepast op het eerste videomateriaal dat je in de tijdlijn sleept. Oftewel; als je bij een nieuw project begint met een fragment van je DV-materiaal zal het project vanzelf de goede resolutie aannemen. Als je vervolgens kiest voor Share > Export movie en in het daaropvolgende scherm bij Export kiest voor ‘Current Settings’, dan maakt FCP X er een Apple ProRes bestand van in de goede resolutie. Bij DV PAL is die 768×576 zeg ik uit m’n hoofd.

Dat het lang duurt als je de Apple TV-instellingen gebruikt heeft te maken met de H.264 transcoding voor MPEG-4.

Bijdrager
    Qmagic

DV video is Pal SD (standard definition): 720×576 pixels. (eventueel anamporphic 16:9).
    Je bent het nu aan het upscalen naar HD (High-definition) 1920×1080 en 1280×720, dat kost alleen maar render tijd.
    Waarom 720p langer renderd dan 1080p bij jou weet ik niet.

Maar ik zou zeggen: gewoon in een SD project blijven werken als het bron materiaal SD is. Upscalen is alleen maar kunstmatig pixels verzinnen en neemt onnodig ruimte op je harddisk in beslag en kost meer render tijd terwijl je het beeld er niet beter van maakt.

Inactief
    Anoniem
    Koen op 15 augustus 2011

Als het goed is wordt je project aangepast op het eerste videomateriaal dat je in de tijdlijn sleept.

Dat klopt. Ik vraag me dan wel af waarom, als ik Share – Export Movie kies, er dan een bestand uitrolt met een resolutie van 1920X1080.

Inactief
    Anoniem

Mijn camera is FullHD realiseer ik me net. Ik vermoed dus dat de beelden die van de camera afkomen een hogere resolutie hebben dan720X756. Als ik het goed heb is de resolutie van de camera 1920×1080. Dat verklaart dan de korte rendertijd naar een 1920X1080 filmbestand.

Blijft mijn vraag: wat kan ik doen om de rendertijd naar een 1280X720 bestand zo kort mogelijk te houden?

De reden dat ik de uiteindelijke film in 1280X720 wil, is dat ik de film vanaf een MacMini afspeel op mijn tv. Ik merk soms dat de MacMini moeite heeft met 1920X1080 en bovendien vind ik dan gewoon de bestanden te groot.

Is het een idee om in mindere kwaliteit te filmen? En zo ja, wat kan ik dan het beste kiezen:UXP (24Mbps), XP (17Mbps), SP (12Mbps) of EP (5Mbps)?

Alvast bedankt.

Moderator
    Koen van Tongeren

Tja, dat lijkt me zonde. Over een paar jaar sla je jezelf dan voor je hoofd waarom je destijds niet in de kwaliteit hebt gefilmd waar je camera toe in staat was.

Hoe dan ook, ik denk dat je de oplossing in Compressor moet zoeken. Daar kan je namelijk een ProRes 422 preset maken met een lagere resolutie. Op die manier hoeft er niet getranscodet worden naar H.264 (tijdrovend) en kan je je materiaal waarschijnlijk dus relatief snel kleiner maken.

Máár; ProRes 422 blijft een formaat met lage compressie, oftewel, de bestanden zijn relatief groot. Om én een fatsoenlijke resolutie én een zo klein mogelijk bestandsformaat te behouden zal je uiteindelijk toch moeten geloven aan H.264. Om dat proces te versnellen zou je eventueel de Elgato Turb .264 HD stick kunnen overwegen.

Inactief
    Anoniem

Bedankt!

Ik bewaar mijn opnamen niet. Ik bewerk de opnamen in FCP (voorheen iMovie), maak er een filmbestand van en dan gooi ik de opnamen weg. Spijt zal ik dus niet krijgen lijkt me. En ik vind de films in 1280X720 prima te bekijken op de tv al kan de tv 1920×1080 aan.

Over de Elgato Turb .264 HD stick: die versnelt het renderen begrijp ik. Ik weet niet wat zo’n stick kost maar voor die 4 a 5 filmpjes per jaar lijkt me dat iets te veel van het goede. Dan maar een nacht renderen op mijn iMac.

Nogmaals dank.

Nog een aanvullende vraag: maakt het voor de rendertijd nog uit of ik kies voor UXP (24Mbps), XP (17Mbps), SP (12Mbps) of EP (5Mbps)?

Bijdrager
    shanna61

Probeer anders eens via mpegstreamclip (is freeware) terug te rekenen naar 1280×720.

Inactief
    Anoniem
    shanna61 op 15 augustus 2011

Probeer anders eens via mpegstreamclip (is freeware) terug te rekenen naar 1280×720.

Ga ik doen.

Inactief
    Anoniem
    shanna61 op 15 augustus 2011

Dat duurt nog langer:-(

Bijdrager
    Blashyrkh2124

Hoelang duurt je film en hoelang duurt het renderen?

* Aanrader: gooi nooit je ruwe materiaal weg.

Inactief
    Anoniem

Film is 35 minuten, renderen naar 1280X720 een uur of zes. (Toen het renderen net bezig was, was de voorspelling bijna acht uur maar het viel achteraf mee.
    MPEGstreamclip heb ik na zo’n twaalf uur uitgezet. Nu moet ik wel zeggen dat het de laatste officiële versie was. Er is ook een beta die het onder Lion wat beter schijnt te doen maar die heb ik nog niet geprobeerd.

*Waar laat ik al dat ruwe materiaal?

Bijdrager
    Blashyrkh2124

Okay, uur of zes is wat aan de lange kant. Wat voor computer heb je? Hoeveel CPU’s en hoeveel GHZ?

*Harde schijven kopen… ze heten bij ons dan ook ‘warme broodjes’.;) Ik snap dat dit altijd veel geld kost. Ik weet ook niet wat het is dat je monteert, maar zeker als je er geld voor vraagt mag je het nooit weg gooien. Alles archiveren.

Inactief
    Anoniem

iMac 3,06 GHz Intel Core 2 Duo

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.