6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Stilzitten

Zit ’s stil!

Bijdrager
    Frunk

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt.
    Maar probeer eens de JKL toetsen uit.

Verder kan je met Shift Z direct heel je timeline zien
    en met Cmd + en Cmd – in en uitzoomen.

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    Anillusion

Nee, wat je wilt is in geen enkele FCP versie mogelijk omdat dat denkproces meer bij lineair monteren hoort naar mijn idee. Het doet me namelijk denken aan twee filmrollen die op een montagetafel liggen, waarbij je de film inclusief de lassen door de projector heen ziet gaan. Alles draaide daar rondom de playhead. Als je een las wilde maken moest je over het beeld naar dat stukje beeld spoelen en vervolgens op de juiste frame je knip maken om er vervolgens een stuk film tussen te plakken.

Met nonlinear editing zijn we daar heel bewust van afgestapt. Je kunt je montage ook aanpassen op plaatsen waar de playhead niet zit. Wil je toch even zien waar je mee bezig bent, dan haal je de locator erbij of in FCPX skim je over je beeld heen. Vanwege die manier van monteren is het veel logischer om de tijdlijn stil te hebben staan en de playhead te laten bewegen.

Als ik aan het monteren ben dan zoom ik continu in en uit op de tijdlijn. Ik begin uitgezoomd en kijk naar de viewer. Enige moment dat ik naar de tijdlijn kijk is als ik wil zien hoever we in de tijdlijn zitten. Voor de rest kijk ik zelden naar de tijdlijn. Als ik iets zie wat niet goed is dan zet ik het afspelen op stop en dan zoom ik in op het probleemgebied. Dan doe ik m’n correctie en dan zoom ik weer uit en zet afspelen weer aan en kijk verder.

Het enige moment dat ik de playhead zou willen volgen is als ik het hele project een keer zou willen doorlopen als laatste puntje op de i. Project spotten op gaten tussen de clips (met magnetic timeline alleen mogelijk als je met de position tool werkt) Als je dat ingezoomd zou willen doen terwijl het project afspeelt, wat je dan zou kunnen doen is de hand-tool gebruiken om je playhead te volgen. Dus om de zoveel tijd je project oppakken en verslepen naar links. In FCPX blijft het project namelijk afspelen terwijl je verschuift.

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    Blashyrkh2124

Wat jij wil is inderdaad niet mogelijk in Final Cut Pro. Dit, volgens mij, niet vanwege bovenstaand NLE / LE verhaal maar omdat Apple bijhoorlijk koppig is en weinig customize opties aanbied. Zowel Adobe Premiere Pro als Avid Media Composer kunnen dit namelijk wel. Je kan daar zelfs drie varianten instellen indien gewenst.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.