18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    ramrod

FCP X en MacMini loopt niet lekker

Ik heb sinds een paar weken nu de nieuwe MM met 2.6 I7 , fusion drive en 16Gb werkgeheugen.
    Ben nu met FCP X bezig om een 40 min film te maken , in 720p HD , heb in FCP X use proxi aan staan .

Ik heb toch regelmatig last van de “strandballen” , vooral als ik op de tijdslijn iets wil bekijken en dan afspeel , ook als ik muziek uit een map naar FCP X event libery verplaats gebeurt dit en ook als als het muziek bestand in event libery staat en ik klik dan op een muziek bestand om te luisteren ook dan erg vaak “strandballen .

Als ik video fragmenten uit de FCP X bibliotheek naar de tijdlijn verplaats gaat dit juist wel weer erg soepel ….

Iemand een idee hoe dit komt , wat kan ik controleren .

Thx

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je ook eerst proxies laten genereren na de import?

Bijdrager
    ramrod

Ja dat heb ik ,maar het vreemde is dat muziek van een map buiten FCP naar FCP verplaatsen ook vaak strandballen geeft ook als ik iets op de tijd lijn wil bekijken en druk dan op de spatie toets om af te spelen krijg ik vaak strandballen ….

Bijdrager
    TheBigZ

Hoeveel data staat er op je schijf?

Als dat meer dan 128GB is, is het SSD gedeelte van je Fusion schijf vol. Er wordt dan data verplaatst naar de harde schijf om plaats te maken voor de op dat moment in gebruik zijnde data op de SSD.

Bijdrager
    TheBigZ

Wat je zou kunnen proberen is om een keer snelle externe opslag te gebruiken (via Thunderbolt of USB 3.0) zowel voor de FCP input als de output in plaats van je interne schijf.

Er zijn tegenwoordig snelle USB 3.0 sticks te koop. Let op want niet iedere USB 3.0 stick is ook echt een snelle stick.

Snel (en niet te duur) zijn bijvoorbeeld de DataTraveler HyperX serie van Kingston.

Nog sneller maar meteen stukken duurder is een externe SSD via Thunderbolt of USB 3.0.

Bijdrager
    ramrod

Dank ,

Ik ben nu op mn werk kan dus niet cotroleren of die SSD vol zit , kan je dat zien dan , ik weet dat er op de hele computer zo,n 500Gb zit.
    Dacht dat die SSD alleen de dingen opslaat die je vaak gebruikt en dat de rest op de normale HDD wordt gezet , dit zou automatisch moeten gaan …?

Weet jij dat of ik kan zien hoeveel er op de SSD staat .

Ik heb nog een 3.0 HDD van 500Gb , zou eventueel een optie kunnen zijn om die voor dit soort projecte te gebruiken .

Bijdrager
    ramrod

Net gekeken maar ik kan niet zien , volgens mij, hoeveel er op de SSD staat ,krijg alleen de totale grote 1,12Tb en de vrij ruimte 450Gb te zien .

Bijdrager
    TheBigZ

Dat is dus zeker meer dan 128GB, maw je SSD is vol. OS X houdt er slechts een 4GB buffer op vrij. Als je veel nieuwe grote bestanden aanmaakt moet er data verplaatst worden naar de (langzamere) harde schijf.

ramrod op 22 januari 2013

Ik heb nog een 3.0 HDD van 500Gb , zou eventueel een optie kunnen zijn om die voor dit soort projecte te gebruiken .

Dat is zeker te proberen, als het een snelle schijf is.

Bijdrager
    ramrod

Dat verplaatsen van bestanden dat doet OS X toch zelf of kan ik dat ook zelf doen …?

Maar hoe zie ik nu of het FCP X + bestanden op de SSD staan of niet ,als het op de normale HDD staat begrijp ik het nog wel dat dat vertraging met het werken in FCP oplevert .Blijf het dan wel een vreemde manier van omgaan met opslag capaciteit vinden , je zou dus zelf niet kunnen bepalen wat er op die SSD komt …?

Bijdrager
    TheBigZ
    ramrod op 23 januari 2013

je zou dus zelf niet kunnen bepalen wat er op die SSD komt …?

Dat klopt. Dat regelt OS X voor je.

In principe wordt alle data (eerst) op de SSD gezet. Als die vol is, wordt er data verplaatst naar de (langzame) harde schijf (een soort ”swapping”). OS X houdt te allen tijde 4GB vrij op de SSD voor de courante data.

Er zijn diverse achtergrondartikelen over de werking van de Fusion Drive te vinden:
    http://www.google.nl/search?q=site:anandtech.com+%22fusion+drive%22

http://www.google.nl/search?q=site:arstechnica.com+%22fusion+drive%22

Bijdrager
    ramrod

Ok is duidelijk maar dan nog heb ik tot nu toe geen idee waarom FCP X met enige regelmaat strandballen laat zien . Wat ik begrijp is dat de meest gebruikte bestand/programma op de SSD komen te staan , ik ben de laatste maand voor 80% met FCP bezig , zou ik denken dat dit dan zeker op de SSD moet staan ….?

Bijdrager
    TheBigZ

Zodra je nieuwe data aan het produceren bent (je importeert in FCP, maakt proxies, FCP die tussenresultaten genereert om te renderen) moet die ergens opgeslagen worden. Daar wordt de 4GB vrije buffer op de SSD voor gebruikt. Als die vol is, moet er plaatsgemaakt worden door minder recent gebruikte data van de SSD naar de HD te verplaatsen. Dat zou mogelijk merkbaar kunnen zijn in de vorm van een lichte vertraging.

Had je al eens geprobeerd om je FCP data op een snelle USB 3.0 stick of schijf te zetten, en te kijken of je dan minder last hebt?

Bijdrager
    ramrod

Dank weer ,

Ik wilde inderdaad een 32Gb USB stick kopen om daar vanaf te werken met FCP eens kijken hoe dat gaat .

Ik kan in je uitleg mee gaan wat de reden van de vertragingen kunnen zijn maar als ik het project dat op de tijdlijn staat wil starten op een bepaald punt dan krijg ik een “strandbal” ook gebeurd dit als ik een muziek nummer in de FCP biblotheek wil beluisteren dan gebeurt het , dit vind ik dan weer lastig te verklaren als het aan een volle SSD zou liggen .

Bijdrager
    TheBigZ

Er is nog het nodige te lezen in:
    https://discussions.apple.com/thread/3134709

Geen optimistisch leesvoer overigens….

Bijdrager
    ramrod

Het is dus duidelijk een stabiliteits probleem van FCP X en dan vooral van de 10.0.7 versie de vorige versie schijnt dan weer een stuk stabieler te zijn geweest , dat maakt het eigenlijk nog frustrerender dat het Apple niet lukt om een goed en stabiel draaiende FCP X te produceren .

Bijdrager
    TheBigZ

Had je die Spotlight-suggestie al geprobeerd?
    Dwz Spotlight uitzetten op je map met FCP data. Of desnoods (tijdelijk) Spotlight op je hele schijf uitzetten terwijl je aan het werken met FCP bent.

Bijdrager
    ramrod

Nee dat heb ik dan weer niet gelezen ….:oops: , ik wist niet eens dat je dat kon uitzetten , zal eens kijken hoe en waar ik dat kan doen .

Bijdrager
    TheBigZ

Er zijn mensen in dat draadje die beweren dat dat helpt…. fingers crossed.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.