4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    macwolt

FCP video project via thuisnetwerk?

Ik ga binnenkort verhuizen en ben aan het bedenken hoe ik het beste een thuisnetwerk kan aanleggen. Ik heb een Macbook pro, twee iMacs, 2 iPhones, een airport extreme, airport express. De computers hebben een gigabit ethernetkaart. Door het huis liggen geen UTP kabels, wel coax.

Ik gebruik final cut pro voor (hobby) montage projecten. De harde schijven van de imacs lopen vol en eigenlijk wil ik op verschillende computers in mijn huis aan een project werken. Nu zit ik te denken om de scratch files op een externe schijf te plaatsen, maar daar komt mijn eerste vraag: kan dat? Ik vermoed dat het antwoord ‘ja’ is.

Dan is mijn vervolgvraag: hoe kan ik het beste zo’n thuisnetwerk opzetten wetende dat ik dus geen mooie Cat 5/6 kabels heb liggen? Mijn huwelijk zal het ook niet overleven als ik mijn vrouw vertel dat internetkabels door haar net afgewerkte huis worden getrokken ;<)

Het gemakkelijkst zou zijn de scratch schijf aan de airport extreme te hangen en wireless te benaderen. Maar ik neem aan dat video montage niet lukt over een draadloos 802.11n thuisnetwerk(?) (volgens mij heeft de AE 10/100 Mbit/s). Heeft iemand ervaring hoe ik dit kan aanpakken of is dit uberhaupt kansloos?

Bijdrager
    McLoe

FCP leest en schrijft constant naar je scratch-file, dat moet je echt niet draadloos willen doen want dat werkt supertraag – als het al kan. Zelfs via FireWire / USB / UTP zou ik het afraden. Dus gewoon de bestanden op je Mac eens opruimen (externe HD) lijkt mij de aangewezen keuze.

Bijdrager
    Peter Wieriks

Inderdaad, als je aan het monteren bent wil je het liefst al je actuele assets ‘dichtbij’ hebben.
    Als ik het goed begrijp is jouw punt vooral dat je niet op 1 vaste plek wilt monteren, maar nu eens op de ene, dan weer op de andere iMac of MacBook? En wel gebruik wil maken van een centrale scratch disk.
    In dat geval zou ik daarvoor een externe, compacte HD nemen, liefst FireWire.
    Die sluit je aan op de Mac waarmee je op dat moment een montage wil maken en verhuist met je mee als je ergens anders wilt werken.
    USB werkt trouwens ook wel, zolang je geen live multicam project met zes streams wil draaien!
    Draadloos zal niet soepel werken; gigabit ethernet eventueel wel.
    DV is maar 25 megabit/seconde, dus zo extreem veel data is dat nou ook weer niet.

Een heel ander benadering zou kunnen zijn om te monteren met lage-resolutie assets, dat kan wel via het netwerk. En dan de definitieve montages maken op een Mac die wel directe toegang heeft tot de originele assets. De ‘offline-RT’ methode. Wel een hoop gedoe.

Bijdrager
    Vincent

Draadloos niet nee. Om even een idee te schetsen; Wij (TV productiebedrijf) hebben hier drie editsets met nog geen shared storage. Ofwel, alle sets hebben hun eigen schijven. Soms loopt de planning verkeerd en moeten we materiaal van set 1 in set 2 gebruiken. Als we qua netwerkgebruik rekening houden hiermee kan dit via ethernet 1000mb per sec. wij werken op XDCAM HD EX 1080i ofwel 38 megabit per sec. Dit gaat prima over een draadje, maar draadloos ben je nergens omdat je geregeld “package loss” krijgt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.