7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    amvd65

FCP surround output formaat?

Wie kan helpen het volgende?

Ik in FCPX een korte montage gemaakt waarbij geluid en project in surround mode staan ingesteld. Wanneer ik via Share -> Apple Devices 1080p naar m4v formaat exporteer en de file overzet op mijn Humax decoder wordt deze toch stereo afgespeeld. De Humax is in staat surround af te spelen (bijv opnames van NPO).

Hoe kan ik mijn eigen filmpjes ook in surround formaat exporteren en afspelen?

alvast dank!

Sleutelbeheerder
    Night

Misschien heb je hier iets aan?

Bijdrager
    amvd65

Dank je wel! Ik ben inmiddels zelf ook wat verder gekomen en er achter gekomen dat mijn output file wel degelijk surround sound bevat. Wanneer ik in Finder in de file info kijk zie ik daar dat de bewuste file ook een AC3 codec (dolby digital) bevat. Output files die niet in surround zijn af gemixed hebben deze codec niet.

Ik heb nu de surround file inmiddels via Airplay via mijn Apple TV afgespeeld en dan schakelt mijn versterker keurig naar Dolby Digital waar deze bij een niet surround file gewoon op Stereo blijft staan.

Voorlopige conclusie: de Humax 5200 kan geen m4v files met AC3 codec lezen en pakt dus de stereo codec (AAC)

Sleutelbeheerder
    Night

Ja, dát is iets dat je eens op een Humax forum zou moeten navragen…

Bijvoorbeeld hier:
    http://tweakers.net/merk/1356/humax/forum/ (Nederlandstalig)
    https://myhumax.org/forum/ (Engelstalig)

Bijdrager
    McD44N

Je kunt de .m4v extensie veranderen in .mp4 – Dat verandert niks aan het bestand zelf, maar de .mp4 container wordt beter ondersteund op niet- Apple apparatuur, de kans is groot dat de AC3 track dan wel wordt herkend.

Bijdrager
    amvd65

Thnx die had ik al eens geprobeerd maar maakt geen verschil op de Humax 5200 (blijft stereo).

Bijdrager
    McD44N

Ok.. om nog even mee te denken: Je zegt: ‘pakt de stereocodec, AAC’ ..Heb je dan 2 audiotracks bij je video zitten?
    Zo niet: een Humax leest native geen AAC maar moet dat eerst omzetten. Hier kan het mis gaan. Je kunt in de Humax kijken of de audio uitvoer goed staat, check of ‘audio prioriteit’ op Dolby digital staat. En of surround geluid over SPDIF of over HDMI wordt gestuurd.

AC3 is een andere codec dan AAC, het is of-of.. Dat de Finder zegt dat het AC3 is, maar jij het over AAC hebt snap ik dus niet goed.
    (tenzij je 2 audio-streams hebt toegevoegd)
    Het gratis MediaInfoMac geeft alle info over audio en videobestanden. Open je bestand er evt. mee, en plaats een screenshot hier. Je zou bijv. ook een MP4 met surround-geluid die het wèl doet kunnen vergelijken met je eigen bestand.
    Bij geen succes kun je nog proberen een (echt) AC3 bestand te maken, dat is gebaseerd op MPEG2 (in plaats van MPEG4 bij AAC).

MediainfoMac: http://mediaarea.net/en/MediaInfo/Download/Mac_OS (oudere gratis versie, nieuwe versie kost €1,- in de Store).

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.