11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    sense

fcp renderen

hallo,

nog een vraag aan jullie,

wanneer ik een videobestand op de tijdlijn heb staan blijf ik op mijn monitor rendering zien staan. zonder er ook maar enige bewerking mee uitgevoerd te hebben. als ik de tijdslijn erover beweeg dan geeft het wel beeld en geluid weer. maar dus niet bij het normale afspelen. Iemand een idee welke instelling fout staat?

alvast bedankt!

Bijdrager
    jackg5

misschien kloppen je import settings (dus hoe het materiaal is ingeladen)niet met de setting van je sequence. dan moet er dus gerendered worden
    maar wat bedoel je precies dat je ‘rendering ziet staan’? welke melding krijg je?

Bijdrager
    sense
    ”jackg5″

misschien kloppen je import settings (dus hoe het materiaal is ingeladen)niet met de setting van je sequence. dan moet er dus gerendered worden
    maar wat bedoel je precies dat je ‘rendering ziet staan’? welke melding krijg je?

Zwart scherm, blauwe letters, rendering en een piepje die je hoort met vregelmatige tussenpozen…

Bijdrager
    jackg5

dat scherm ken ik niet.
    het is niet het scherm waarop staat ‘unrendered’ als je het afspeelt en als je de zaak pauzeert dan zie je het videobeeld? peipjes komen wel voor bij ungerendered materiaal trouwens, dus ik denk haast dat het dat is

Moderator
    Koen van Tongeren

Dat klinkt als nog niet gerenderd materiaal. Ik neem aan dat je al wel geprobeerd hebt om het geheel te renderen?

Bijdrager
    jackg5

kun je een screenshot posten?

Bijdrager
    Moos

probeer ipv van met apple+r eens met alt+r te renderen (wel alles eerst selecteren in de tijdlijn)
    met de alt toets rendert hij meer dingen dan met de apple toets ingehouden

succes

Bijdrager
    sense

ik zal mprgen even een screenshot posten. Ik begrijp in elk geval dat het bij fcp t.o.v premiere zo is dat wanneer je een videobestand imporeerd (geen capture) deze voordat je het wil bewerken, gerenederd moet worden…?

Bijdrager
    Moos

hat hangt er gewoon vanaf welk formaat je importeert, normaal hoef je wanneer je dv importeet niet te renderen, als het een ander formaat is meestal wel

Bijdrager
    Cenobyte

wanneer ik een videobestand op de tijdlijn heb staan blijf ik op mijn monitor rendering zien staan. zonder er ook maar enige bewerking mee uitgevoerd te hebben. als ik de tijdslijn erover beweeg dan geeft het wel beeld en geluid weer. maar dus niet bij het normale afspelen. Iemand een idee welke instelling fout staat?

Klopt. Final Cut heeft een beetje een raar gedrag als het op renderen aankomt.

Even uit mijn hoofd en zonder FCP bij de hand, dus er kunnen wat kleine foutjes in zitten:

In grote lijnen valt het renderen in FC in twee zaken te verdelen:
    1. Renderen eindprodukt. Dit doe je wanneer je je gereed zijnde editproduct uit FC wil krijgen, naar de uiteindelijke drager (DVD authoring en brand programma), is hier niet van toepassing.

2. Renderen voor Preview. Dit. is nodig om zaken tijdens het editen te kunnen bekijken op je preview venster. Deze noodzaak ontstaat wanneer je een bewerking op beeldmateriaal loslaat, die je computer niet real time kan berekenen tijdens het afspelen in het previewvenster (rechtsboven). Dit hangt af van meerdere zaken:
    – berekenintensiteit van de bewerking (fades hoeven vaak niet, 3D-overgangen wel)
    – snelheid van je machine
    – kwaliteitskeuze van je previewvenster.
    Vooral met dit laatste kun je onnodig renderen voorkomen. Stel de kwaliteit van je preview venster tijdens het editen omlaag, zodat FC minder zaken hoeft te renderen voordat je ze kunt bekijken. Volgens mij is dit de “RT” instelling (ergens linksonder in het venster, naast je tijdsbalk/sequence balk). Je kunt hier de kwaliteit kiezen van je previewvenster (heeft dus geen betrekking op kwaliteit van het eindproduct of van je film zelf!).

Zet verder ook “Preview via RT/FireWire” op UIT, kies voor preview op je computerscherm. Als je namelijk previewt via FireWire, kiest FC automatisch voor de hoogste kwaliteit (je kunt dan je camera aansluiten en op het scherm hiervan je editwerk bekijken).

Nog wat tips:
    – Klik altijd even op je afspeelsequence (tijdbalk) voordat je kiest om te renderen. Is toevallig je previewvenster of een ander venster buiten de tijdbalk actief, dan rendert FC niet.
    – Kies tijdens het bewerken altijd voor “Renderen needed for preview” of zoiets.

En tenslotte (en dat is misschien wel het antwoord op jouw vraag): als je beeldmateriaal (soms ook audio) in FC importeert, die afwijkt van de standaard instelling voor jouw project, dan moet FC ook eerst renderen om het beeldmateriaal te kunnen tonen.

Stel je voor dat je een projekt bewerkt in PAL DV formaat en je importeert een Quicktime film van een ander formaat, dan moet FC dit eerst omrekenen naar het formaat van je FC projekt. Daarom rendert het programma.

Succes :D

Bijdrager
    julik

De format van je videobestanden klopt niet met de instellingen van je sequence.

Ctrl_click op je clips in de timeline, ga naar “Item Properties -> Format” en controleer wat daar niet klopt met de instellingen van je sequence (framerate – fields – widescreen – compressie).

Als iets niet klopt is het best om de bestanden om te zetten naar de format van je sequence en dan pas gan monteren – zou je niet meer moeten gaan renderen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.