17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    Tegels

FCP of Premiere CC op iMac 5K?

In juni schaf ik waarschijnlijk een nieuwe iMac 5K aan met de 395X videokaart. Ik werk nu op een iMac late 2009 met Premiere CS6. Reden is dat ik meer en meer 4K beelden ga bewerken en dus meer rekenkracht nodig heb.

Nu lees ik dat Premiere CC niet lekker samenwerkt met de videokaart van deze iMac; of iig, hij haalt niet het maximale eruit (Cuda).

Zijn er hier mensen die ervaringen met deze combi hebben? Hoe vinden zij het werken?
    Hoe verhoudt zich dit met het werken op zo’n iMac met FCP?
    Ik denk dat ik vrij snel kan switchen naar een ander videoplatform maar ik laat het ook deels afhangen van de ervaringen hier!

Moderator
    Mac Daddy

Toevallig heb ik niet lang geleden deze video gezien.

Ik vond het heel opvallend hoe efficient Final Cut werkt op het Mac platform. Een erg goed voorbeeld dat de ideologie van Apple heel goed kan werken.
    Nu weet ik zelf niet zoveel over de videokaart problemen die jij benoemt i.c.m. Premiere. Maar los daarvan is Final Cut (op dit moment) simpelweg vele malen sneller op een Mac dan Premiere.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 4 maanden geleden door  Mac Daddy.

Geblokkeerd
    Carp

Serieuze video editors gebruiken Premiere Pro of iets anders dan FCPX en met een classic Mac Pro 5.1, kun je een top CUDA GPU gebruiken.
    Het is simpelweg dat Apple je opzadeld met ‘what they got’ en je t verder zelf maar moet uitzoeken.
    Dan ben je wel verplicht met FCPX te werken.

Moderator
    Mac Daddy

Inmiddels is het een beetje een verouderd verhaal dat ‘serieuze’ editors Premiere gebruiken. FCPX was toen het net uitkwam een tool waar iedereen aan moest wennen, maar inmiddels is er veel verbeterd aan Final Cut en er zijn ‘serieuze’ editors die met Final Cut werken.
    Maar uiteraard heeft Premiere ook zo zijn voordelen.

Bijdrager
    Afroman

Er zijn superveel mensen die tegenwoordig met FCPX werken met een Mac. Inderdaad de effici├źntie deed een hoop mensen ook switchen.

Bijdrager
    Tegels

Waar het bij mij vooral om gaat dat ik de rekenkracht van de iMac maximaal wil gebruiken, met welke programma dat gebeurt maakt mij niet zo heel veel uit. Ik heb ook al eens een periode met FCP X gewerkt en ik vond hem prima!

Geblokkeerd
    Carp

Uiteraard maakt dat een hoop uit en heb ik net uitgelegd dat je weinig keus hebt met een iMac.
    En dan werkt FCPX goed (genoeg).

Er zijn superveel mensen die tegenwoordig met FCPX werken met een Mac.

Yup, je zegt het zelf al, als ze een iMac hebben (en geen keus!!!)

Moderator
    Mac Daddy

Je hebt op een Mac toch nog steeds de keuze tussen Final Cut, Premiere, Avid, iMovie of wat er nog meer is. Er word je niets opgedragen.
    Het is alleen dat Final Cut (en iMovie vermoedelijk ook) erg efficient werken. Logisch ook, want die worden in huis bij Apple ontwikkeld.

Moderator
    Mac Daddy
    Tegels op 12 mei 2016

Waar het bij mij vooral om gaat dat ik de rekenkracht van de iMac maximaal wil gebruiken, met welke programma dat gebeurt maakt mij niet zo heel veel uit. Ik heb ook al eens een periode met FCP X gewerkt en ik vond hem prima!

De keuze voor software blijft natuurlijk persoonlijk. Je vindt FCPX prima, maar waarom twijfel je nu over Premiere?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik werk nu op een iMac late 2009 met Premiere CS6.

Het lijkt me dat het toch wel iets uitmaakt, daar je nu Premiere al hebt gekocht.
    Werkt dat lekker, en ben je er aan gewend, dan is de keus in principe niet heel moeilijk toch?

Maar nu nog even iemand die kan vertellen of Premiere en die iMac een goede combi is.

Bijdrager
    Tegels

Juist, die laatste vraag draait het om!
    Zie hier delijst van recommended cards van Adobe:
    https://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements.html

Hier staat bij de Mac niet de 395X. Of als ik nou bootcamp erop zet en dan Premiere? Gaat dat werken?

Geblokkeerd
    Carp

Ik geloof niet dat je het verschil weet tussen de AMD GPU’s en NVidia’s?

AMD/ATI is OpenGL (FCPX)
    NVIDIA is CUDA is Premiere Pro

AMD ondersteund geen CUDA.
    Een goede NVIDIA kan ook OpenGl draaien.
    iMac helaas, je hebt geen keus. (doet het wel, maar niet goed)

Bijdrager
    Dick de Roos
    Mac op 12 mei 2016

Maar los daarvan is Final Cut (op dit moment) simpelweg vele malen sneller op een Mac dan Final Cut.

:roll::nerd:
    (…) dan Premiere?
    Hoewel FCP 7 bij mij nog steeds met El Capitan werkt, is FCP X v 10.2.3 sneller op mijn oudere iMac.
    Premiere kennende, zal dat niet sneller werken dan FCP X.
    De vraag is hier vooral: kan het programma doen wat jij ermee wilt doen?
    De snelheid is dan wat ondergeschikt, maar wel prettig.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 4 maanden geleden door  Dick de Roos.

Moderator
    Mac Daddy

@Dicke de Roos: Oeps. Inderdaad Premiere ja.

Over GPU ondersteuning van Premiere weet ik niet in hoeverre het op Mac’s werkt. Maar de lijst die Adobe zelf geeft, loopt achter. De nieuwste GPU’s staan er niet bij. Dat komt vermoedelijk omdat ze daarop geen volledige ondersteuning durven te geven.
    Echter heb ik op mijn werk een Nvidia GTX 970 in een windows pc. Zowel in Premiere als After Effects (en ook Photoshop, Lightroom en Illustrator) helpt die zeker mee in het renderen. Bij sommige software geeft ie aan waarmee die kan helpen en bij andere staat er een waarschuwing dat ie niet alles ondersteund.
    Daarom adviseer ik ook om iets verder te kijken dan enkel die lijst. Officieel kan je de 5K iMac GPU niet los verkrijgen. Die is speciaal ontwikkeld om het 5K scherm aan te sturen. Hij lijkt erg op de 390 series van AMD. Maar ik zou eens zoeken op Google/Fora naar ervaringen met de 5K iMac en zijn GPU i.c.m. Premiere.

Als je Premiere al hebt en wilt overstappen naar CC en je bent Premiere het meeste gewend, dan zou ik bij Premiere blijven. Natuurlijk zijn de prestatie van Final Cut erg mooi, maar je moet ook bedenken dat je een nieuw stuk gereedschap moet aan leren. Premiere CC komt binnenkort weer met een update en wie weet, wordt de ondersteuning voor Mac GPU’s dan weer beter.

Als je zelf denkt dat een overstap naar Final Cut niet teveel moeite kost en je haalt weinig uit andere Adobe software, (De samenwerking vind ik 1 van de grootste voordelen) dan zou je ook over kunnen stappen.

Als je overstapt op de 5K iMac zou ik hoe dan ook de 395x 4GB optie kiezen. Een 5K scherm is nogal wat voor een GPU en hoe meer extra geheugen je kan krijgen, des te meer is er over voor het renderen.
    Dit is een oud topic op cretive cow: https://forums.creativecow.net/thread/3/959476 Maar de eerste reactie verbaast zich ook al over het geheugen en waarom er niet een 8GB optie is.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 4 maanden geleden door  Mac Daddy.

Moderator
    Mac Daddy
    Carp op 12 mei 2016

AMD/ATI is OpenGL (FCPX)
    NVIDIA is CUDA is Premiere Pro

Dit is oud nieuws. Adobe software ondersteunt al een aantal jaar OpenCL/OpenGL en je kan dus ook een AMD kaart in je machine hebben.

Geblokkeerd
    Carp

Welterusten nog he.

Moderator
    Mac Daddy

Nu al naar bed?:roll:

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.