5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    amvd65

FCP 4K footage scaled naar HD output

Ik film (GoPro) mijn kinderen met skiën in 4K footage met een grootte beeldhoek. Mijn idee is om in FCP X met scalling in te zoomen tot 200% waarmee ik op HD uitkom. Dit maak het mogelijk relatief slordig te filmen en met de juiste uitsnede toch nog HD kwaliteit over te houden. Als ik de workflow hiervan begrijp zou ik me ook nog kunnen voorstellen dat je in Motion automatisch een HD uitsnede maakt in de 4K opname door bijv een ski helm te laten volgen.

Klink allemaal wat abstract maar hoop dat iemand begrijpt wat ik wil en mij tips kan geven hoe de workflow dan het best eruit ziet (om te beginnen om handmatig in FCP vanuit een 4K input uit te komen op een HD ingezoomde output). Zou daarbij prettig zijn waneer je het totaal van de 4K blijft zien en bijv met een kader het HD gedeelte daarvan.

Alvast dank

Bijdrager
    TheBigZ
    amvd65 op 11 november 2014

…met de juiste uitsnede toch nog HD kwaliteit over te houden.

HD resolutie ga je dan wel overhouden, maar of je ook HD kwaliteit overhoudt bij zo’n uitsnede. Zo goed zijn die GoPro lensjes ook weer niet. Ik zou wat minder slordig filmen en zorgen dat alles er wél in een keer (zonder te snijden) goed op staat.:-D

Bijdrager
    Afroman

Ik geloof ook niet dat het wat wordt. Wordt heel wollig en onscherp met zoveel inzoomen.

Zou lekker of 4K filmen of FullHD. EN het liefst FullHD met de GoPro met lekker veel fps.

Moderator
    Mac Daddy

Ik kan niet spreken over de kwaliteit van de GoPro, maar verder kan het wel degelijk wat worden, maar tot een zekere hoogte. En je moet ook net ff andersom denken. Je moet namelijk niet gaan inzoomen, maar je kan wel uitzoomen. Wat je doet is een sequence aanmaken die 1080P is. Daar monteer je je 4K footage in. Dat zal dan op 100% scaling staan en je zal zien dat dat al ingezoomd is. Meer dan 100% moet je niet doen. 120 kan eventueel nog, maar verder moet je echt mee oppassen. En ik zou dat ook testen. Kijken of daar een goeie kwaliteit uitkomt, maar nogmaals. Pas op met meer dan 100%.

Wat je dan dus wel kan doen is uitzoomen. Je kan wel lager dan 100% gaan, mocht het onderwerp toch te ver ingezoomd zijn. Mocht je onderwerp niet centraal staan in je 100% beeld, dan kan je met position uiteraard schuiven. Wellicht dat je met een camera stabilizer ook nog een bewegend object (helm) centraal kan houden.

Ik werk geregeld met 4K footage van een Blackmagic production camera. Heel handig voor interviews. Zo kan je 2 ‘shots’ uit 1 opname halen. Close-up en iets verder bijvoorbeeld. Dat werkt erg goed. Maar zelfs met de kwaliteit die uit die camera komt, zoomen wij zelden boven de 100%.

Bijdrager
    amvd65

Mac Daddy (en anderen) dank ik ga het proberen en zal uiteraard de kwaliteit moeten ondervinden:-)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.