8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    davedive

FCE : film in film / draaien fragment / ‘tile’ van 4 clips ?

Onlangs vergaapte ik mij aan de promovideo’s van final cut pro.

Daarin zag ik o.a. dat je een clip kunt ‘resizen’, roteren, verplaatsen,…
    Als eindresultaat kan je dus bv. 4 klips op 1 scherm krijgen die elk hun ding doen. Door het ‘nesten’ kan je de overhangen en effecten ook op alle 4 de klips toepassen.

Kan dit in Final cut express2 ook?

Ik vind er niks over op de website van Apple (trouwens er is zéér weinig info over FCE2 zoals die bestaat voor FCP, en in de winkel kan je ook géén uren staan uitproberen, toch?).

Bedankt
    Davedive

Bijdrager
    joostovermars

ja, beeld in beeld kan zonder meer in FCE. met rotatie, effecten etc.

Bijdrager
    Fokker3

Eén van de grootste verschillen tussen FCP en FCE is (heb ik elders gelezen!) dat FCE geen keyframes ondersteunt. Dat betekent, dat je allerlei dingen (filterinstellingen, plaats van een verkleind frame, enz enz enz) niet vast kunt leggen op een bepaald frame.
    Overigens is daar wel een oplossing voor, gemaakt door CHV. Leuk bedrijfje trouwens, en op die site ook veel info, manuals, en een forum waar je ook zonder die plugins aan te schaffen veel van kunt leren!

Bijdrager
    davedive

Joostovermars : dus ook 4 clips in 1 scherm + nesting?

Fokker 3 dit is waarlijk een schitterende link die behoorlijk wat informatie bevat

Danks beiden

Davedive

Bijdrager
    joostovermars

ja dat klopt, geen keyframes. hiermee kun je dus alle groottes, plaatsingen en rotaties in de tijd laten bewegen. toch kun je in FCE met de overgangen nog veel doen: bijv met een iris overgang het beeld in beeld laten ‘inzoomen’ of laten in en uitfaden etc en zo toch beweging suggereren etc.

het aantal beelden in beeld is alleen beperkt door het aantal videosporen: max 99.

Nesting is via omweg mogelijk: je maakt een sequence met je 4 beelden in beeld en die sequence exporteer je als QT film die je daarna weer importeert. daarna kun je allerlei effecten op loslaten.

misschien kan het ook direct (dus zonder ex- import), maar ja, ik heb FCE ook pas 3 weken…..

Bijdrager
    davedive

Het is al goed te weten dat de 2de versie nog altijd geen keyframes ondersteund want dat was ook zoiets waar ik niet zeker van was.

Het nesten (zelfs met keyframeplugins niet te doen dus) is wel een héél handige feature ééns je de ‘gecombineerde’ frame klaar hebt, of kan je in fce, sowieso een ‘deel’ van je project als qtmovie exporteren, of moet je (net zoals in imovie voor zover ik het al geprobeert hebt) telkens een afzonderlijk project daarvoor aanmaken, dit exporteren (als totaliteit) en dan opnieuw in je ‘werkende’ project importeren?

Bedankt voor jullie feedback
    Davedive

Bijdrager
    joostovermars

nee hoor, je kunt in 1 project heel veel sequences aanmaken die elk uit een veelheid van clips bestaan. elke sequens of clip kun je apart in qt formaat exporteren. (via rechtermuisknop of ctrl-muis)

Bijdrager
    davedive

Ja dan werkt het wel vrij vlot.

Bedankt voor de info.

Davedive

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.