9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Cenobyte

FCE -> Compressor: geluidssporen niet synchroon

Ben momenteel bezig met een filmpje in Final Cut Express en wil deze film graag met een zo hoog mogelijke kwaliteit op DVD zetten. Film duurt 45 minuten en bestaat uit 2 videosporen en 2 stereo audiosporen (4 sporen) met afwisselend videogeluid en muziek. Compressor dus maar ingezet om deze film te laten comprimeren met instelling “60min. High Quality” (2 pass VBR geloof ik).

Ik krijg netjes een .m2v bestand en een .aiff bestand, welke qua lengte gelijk zijn. Als ik echter beide bestanden in DVD Studio Pro 3 gooi, merk ik dat het geluidsspoor niet synchroon loopt met de film. Ik ga dat nakijken en kom er vervolgens achter dat in het .aiff geluidsbestand zelf ook nog eens de twee audiosporen niet synchroon lopen!! Ik heb dit gemerkt omdat ik ergens in de film muziek vanuit het videobestand (opgenomen met camera) overmix in een muziekbestand van het betreffende liedje (om zo verder te kunnen knippen in mijn video). Die overgang loopt in FCE steeds perfect, maar is in het betreffende ge-exporteerde muziekbestand compleet niet synchroon.

Waaraan kan dit liggen?

Ik heb expres alle liedjes die ik voor dit projekt in FCE heb gebruikt geconverteerd van MP3 naar AIFF, om geen timingproblemen te krijgen (wat ik eerder wel eens had), dus alle audio in het FCE projekt is aiff.

Ook heb ik al getracht alles gelijk te forceren door alle sporen met een (leeg) bestandje te laten beginnen, om zo een synchrone start te forceren.

Wel heb ik soms in het projekt stukjes waar geen video is. Tussen scenes bijv. is er een seconde of wat geen video en geen audio. Hier stoppen en starten de videosporen ook niet exact gelijk, maar ik had gehoopt dat dat geen probleem zou zijn.

Voorbeeld van stuk tussen twee scenes:

[code:1:71744896aa]
    VIDEO1 ##########….##########..
    AUDIO1 #########………..######
    AUDIO2 …………##########….
    [/code:1:71744896aa]

Zoals je ziet is er even een stukje “niks”, waarbij audio en videosporen niet gelijktijdig ophouden en starten. Zou dat het probleem geven?

Bijdrager
    Bas_G5

En als je ‘m eerst exporteert naar b.v. een dv-stream is het geluid dan ook niet goed? Als dat wel goed gaat kan je ‘m vervolgens kan je ‘m door compressor gooien. Misschien dat dat helpt.

Bijdrager
    Norbertje

Ooit had ik een vergelijkbaar probleem en toen bleek het aan een niet overeenkomende samplerate te liggen…

Geblokkeerd
    Anoniem

Het lijkt mij het eenvoudigst om je hele montage te exporteren naar Quicktime en dat te importeren in DVD SP. Zou gewoon goed moeten gaan.

Bijdrager
    Cenobyte

En als je ‘m eerst exporteert naar b.v. een dv-stream is het geluid dan ook niet goed?

Dat is in de versie die ik heb blijkbaar niet mogelijk (volgens mij alleen in FCP). Of bedoel je naar DVtape schrijven en een keer terug binnenhalen?

”~;-)”

Het lijkt mij het eenvoudigst om je hele montage te exporteren naar Quicktime en dat te importeren in DVD SP. Zou gewoon goed moeten gaan.

Zat ik ook te overwegen, maar zou dat niet gepaard gaan met kwaliteitsverlies? Ik ga het in ieder geval proberen, kijken of daar dat rare fenomeen ook de kop opsteekt.

Bijdrager
    Bas_G5

Ik bedoel eigenlijk hetzelfde als ” ~ ; – ) “. Gewoon exporteren naar een quicktime filmpje. Als je hetzelfde codec gebruikt als de originele video gebruikt zal je waarschijnlijk weinig of geen kwaliteitsverlies hebben.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb met exporteren naar Quicktime nooit problemen gehad. Kwaliteitsverlies heb je natuurlijk altijd, want de boel wordt natuurlijk flink gecomprimeerd. Echter, bij exporteren naar Quicktime blijft mijn materiaal er altijd goed uitzien op de uiteindelijke dvd.

Bijdrager
    Cenobyte

Ondertussen heb ik al op verschillende plaatsen gelezen dat het exporteren vanuit Final Cut (Express) naar Compressor meestal synchronisatieproblemen oplevert. Het blijkt dus gewoon een buggy optie te zijn en als workaround wordt inderdaad meestal exporteren naar Quicktime genoemd.

Bedankt voor alle input, mensen!
    :D

Bijdrager
    menu

De bug zit ook in FCP4 en ik ben er best wel pissig over. Dat is tenslotte best een duur pakket en die bug is al heel lang bekend. Waarom patcht apple dat niet? Nu zit er weer een bug in compressor die maakt dat je het hele pakket opnieuw moet installeren. (De “Unable to Connect to Background Process.” bug) Apple dwingt je gewoon om te upgraden door geen patches uit te brengen voor oudere software. Geen stijl grrr /rant

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.