7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Blieper

FC pdf waarin conversie div. pag. naar ZwartWit in Acrobat XI

Goededag,

Ik heb wel eens een pdf die men in Word gemaakt heeft en daar zitten Full Colour pagina’s in, maar omdat op de digitale copier de zwart wit tikken goedkoper zijn, zou ik de pagina’s die ‘Rich’ Black gebruiken om willen zetten naar alléén Black.

Mijn vraag is nu of iemand weet hoe je die pdf makkelijk dat zwart om kunt zetten, dus met behoud van de kleuren pagina’s?
    Ik zie namelijk wel een Preflight-optie ‘omzetten naar grijswaarden’ en daar zit ook een optie bij waar je een range van pagina’s op kunt geven, maar die is Grayed out…

Wellicht dat ik iets over het hoofd zie.

Ik weet ook wel andere methoden, maar het lijkt me juist zo handig als ik het in Acrobat XI rechtstreeks kan doen.

Ben erg benieuwd;-)

Bijdrager
    computer space

Kijk eerst eens waar die rich-black vandaan komt. Enige zinnige toepassing is namelijk als het in de donkere partijen van juist CMYK werk zit, full colour dus, en die pagina’s wil je laten zoals ze zijn.
    Als tekst rich-black is, dan is er echt iets mis, dat ziet er niet uit met afdrukken. Omdat rich-black alle waarden rond 80% heeft, zijn alle kleurkanalen gerasterd, en dat maakt letters enorm rafelig.
    Maar veel tekstverwerkers nemen hun aard niet serieus, en lopen RGB-kleur uit te poepen. Zwart is dan 0,0,0 RGB, en dat geeft ellende. Ik ben in Office nog nooit een CMYK kleurenkiezer tegengekomen waar ik 100% zwart aan tekst kan toewijzen. Daarom maak ik er ook niks in voor druk.

Bijdrager
    Blieper

@computer space
    Was niet van plan om in MicroSoft te gaan duiken, ik krijg het van een instelling zo aangeleverd, vandaar de vraag…

Bijdrager
    computer space

Dan gewoon PDF in voorvertoning opslaan als Quartz-filter greyscale aan en niet miepen dat een paar foto’s zw worden OF niet miepen over een paar rich black letters.

Misschien is dit nog iets:

Fixing CMYK Black Text in PDF’s for Printing

Bijdrager
    Blieper

Zeg… ben je nou geïrriteerd…? Het is gewoon een vraag en al die bagger die jij nu schrijft is nog niet één antwoord op wat ik hier vraag.
    Ga aub op een ander toppic die onzin zitten verkopen. Ik schrijf er duidelijk in dat er andere mogelijkheden zijn, maar de vraag is alleen of het in Acrobat XI makkelijk kan;-)

De link is in ieder geval al een hele mooie, bedankt daarvoor.

Bijdrager
    MouseMighty

Ik zou de FC pagina’s die je speciaal wil behandelen uit de PDF slopen, daar aparte Rich Black whatever PDF van maken en ze dan weer samen voegen in 1 PDF. Ohnee wacht, ik zou de moeite niet eens nemen eigenlijk maar gewoon op de kopieer de instelling grijswaarden/zwart/wit gebruiken.

Sleutelbeheerder
    Night

Met Pitstop Pro (Acrobat plugin) kun je al die wijzigingen gewoon (zelfs per object) doorvoeren.

( Desgewenst wil ik het wel even voor je omzetten ==> PM )

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.