3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

FC film's uitdraaien op een belichter.

Beste mensen,

Wij werken hoofdzakelijk met Illustrator en aanvullend Photoshop.
    Onze films draaien wij uit op onze Agfa belichter vanuit Illustrator wat opzicht perfect werkt.
    Nu draaien wij ook FC films uit via Illustrator met het nodige vliegwerk, wij zijn ons wel bewust
    dat dit niet de juiste manier is.
    Kleuren kloppen vaak niet en raster hebben we te weinig controle over.
    Wij drukken voornamelijk textiel dus de rasters mogen niet te fijn zijn, ±45 tot 55 LPI bij directe druk
    en 60 tot 80 LPI voor het bedrukken van transfers.
    Vaak moeten wij faken met keuren en rasters, de FC inkten versnijden of vermengen met steunkleuren.
    Uiteindelijk komen we er altijd wel, maar dit is natuurlijk niet de manier.

Hoe kunnen wij dit beter aanpakken, of wat is de juiste manier?
    Wij hebben ook Indesign en Acrobat pro (CS6), ik heb wel eens opgepikt dat dit beter met Indesign kan.
    Probleem is dat ik totaal geen kaas heb gegeten van Indesign.

Of moet ik meer denken aan een of ander RIP programma?

Sleutelbeheerder
    Night

Je kan .AI, .PDF en .EPS nagenoeg feilloos in Indesign plaatsen. Maar van daaruit heb je dezelfde controle over de printerdriver, alleen de pagina instellingen zijn wat beter hanteerbaar. Mijn conclusie is dan ook hetzelfde als die van jou: een optimale aansturing is alleen te bereiken met een goede (soft)RIP. Hierin kun je verschillende queue’s aanmaken voor de verschillende gewenste productiemethoden:
    – FC (ook vanuit steunkleuren)
    – Steunkleuren
    – verschillende rasterinstellingen.
    Hier kun je ook de zeefdruk rasterhoeken instellen (die zijn anders als van offset)

Agfa heeft zelf overigens een prima softRIP lijn. Informeer eens bij hen naar de mogelijkheden:

http://www.agfagraphics.com/gs/global/en/internet/maings/products_solutions/all_products/arkitex_grafixrip.jsp

Of meer iets externs, gericht op textieldruk: http://www.ergosoft.ch/products/texprint/index.php

Bijdrager
    Pivni Pes

Bedankt voor je reactie.
    Ik ga me even verdiepen in Arkitex, ik heb al wat informatie bij elkaar gezocht, dit ga ik doornemen en van de week zal ik eens naar Agfa bellen.
    Onze RIP draait nu nog op OS9, dit draait verschrikkelijk onstabiel en de opties zijn nul.
    We hebben in ons netwerk een extra power mac staan met OSX tiger, deze is puur alleen maar een tussen schakel voor onze iMac’s met OSX ML.
    DIt omdat AppleTalk niet meer ondersteunt wordt, deze constructie is een houtje touwtje oplossing.
    Er is wel een oplossing, maar dan moet ik een Windows PC in mijn netwerk zetten met daarop een RIP software pakket en een speciaal kastje tussen de belichter en die PC.
    Dit kost al snel tussen de 4 a 5 duizend euro.
    Probleem is dat ik niet gelukkig wordt van Windows in mijn netwerk, en dadelijk staat er daar te draaien en stop Agfa met de productie van de rollen Digidot film wat in onze belichter gaat.

Aan de andere kant het de bestande RIP software wat op OS9 draait ook een hotmap.
    Als ik daar via het netwerk iets in gooit wat al voor is geript, dan spuugt hij dit zonder er nog wat aan te rippen 1op1 uit naar de belichter.
    Dus als Arkitex een output heeft als hoge kwaliteit TIFF bestanden, dan kunnen wij daarmee rippen op de juiste manier.

Zeer binnen kort heb ik een gesprek met een leverancier over RIP software voor onze Roland printer en Summa snijplotter.
    Want nu draaien we met Versaworks in een virtuele Windows omgeving en dit draait ook niet stabiel.
    Hiervoor komt binnen kort Caldera voor in de plaats.
    Nu vraag ik mezelf af of dat Caldera ook geen output heeft voor TIFF bestanden, wellicht is het daarmee ook mogelijk om FC bestanden te rippen.
    Caldera kan op OSX draaien, maar ik kan ook een stevige PC neer zetten met Linux met daarop de Caldera server versie en op de Apple’s een client versie van Caldera.

Sorry voor mijn vage hersenspinsels, ik ben een beetje hardop aan het denken:grin:

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.