10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    TomBos

Faxen versturen met mijn MacBook, hoe?

Ik ben waarschijnlijk van de nieuwe generatie en heb nog nooit een fax moeten versturen.

Nu moet ik regelmatig faxen, maar hoe? Via de print knop heb ik de optie Fax PDF en dan moet je een fax nummer invoeren, maar het lukt mij niet.

Ergens heb ik gehoord dat het via de telefoon lijn gaat? Ik maak gebruik van een Modem met ethernet kabel deze gaat via ethernet to usb adapter in mijn macbook.

Heb ik nog dure apparatuur nodig want nu lukt het niet.

Bijdrager
    Nicketick

Voor zover ik er verstand van heb moet je ergens de telefoonkabel in je computer stoppen.

Bijdrager
    TomBos

Ik weet niet eens hoe een telefoonkabel eruit ziet lol

En waar zou die dan in mijn 1e generatie macbook moeten? Ethernet poort? (die is kapot vandaar dat ik een usb ethernet adapter gebruik)

Bijdrager
    TomBos

Kost dat eigenlijk geld faxen?

Inactief
    Anoniem

Probeer XOIP is..

Moderator
    Night
    Lid
    lEl

Ik heb een multifunctional met fax functie in, die kan faxen van de glasplaat/document feeder en ik kan er dingen naartoe ‘printen’. Je ziet de system preferences de printer zelf, en ook een fax op datzelfde toestel. Print je daar iets naar af, dan vraagt hij me naar welk telefoonnummer de fax moet.

Faxen over de telefoonlijn is (in belgie dan toch) aan het tarief dat je telefoneert.

Moderator
    Night

Je moet dan wel een telefoonaansluiting hebben op je Mac (zoals oudere typen, zoals het G4 bolletje, dat hadden).

Een andere mogelijkheid is een extern USB modem te kopen (zie hier voor een aantal mogelijkheden). Hierin kan een telefoonkabel met de RJ11 connector, die op zijn beurt weer gewoon in de telefoonaansluiting in de muur van je huis kan; desgewenst via een splitterstekker, zodat je ‘gewone’ huistelefoon ook aangesloten blijft.

PS: de Apple variant lijkt vooralsnog niet te werken op nieuwere typen Mac. Ik weet niet hoe het zit met producten van derden.

Lid
    lEl

Nee, heb ik niet nodig, die zit in de multifunctional, de rest gaat gewoon over het netwerk (is een netwerkprinter)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    TomBos op 15 april 2011

Ergens heb ik gehoord dat het via de telefoon lijn gaat?

Klik

TomBos op 15 april 2011

Ik maak gebruik van een Modem met ethernet kabel deze gaat via ethernet to usb adapter in mijn macbook.

Wat jij onder een modem verstaat is waarschijnlijk het kastje dat je computer verbindt met een ADSL-lijn of kabelinternet.

Faxen gaat echter via de telefoonlijn, dus je zult de computer met een telefoonlijn moeten verbinden om überhaupt te kunnen faxen; dat gaat met een modem, maar een ander soort dan wat jij hebt. Meer heb je eigenlijk niet nodig, want de computer kan zelf de faxsignalen maken. Zoals al opgemerkt zaten in oudere Macs (tot een jaar of vijf geleden denk ik) modems ingebouwd, maar sindsdien niet meer omdat bijna niemand die meer gebruikt tegenwoordig. Als je er eentje koopt die op je USB-poort kan, zou je moeten kunnen faxen.

TomBos op 15 april 2011

Ik weet niet eens hoe een telefoonkabel eruit ziet lol

Je wilt zeggen dat je nog nooit een bedrade telefoon gezien hebt? Dan ben je zeker van de jongere generatie …;) Zoek er eentje op, pak hem op en kijk waar de kabel erin steekt. Daar zit hoogstwaarschijnlijk een stekkertje dat lijkt op een ethernetstekker, en dat op dezelfde manier loskomt. Dat is een telefoonstekker:)

TomBos op 15 april 2011

Kost dat eigenlijk geld faxen?

Het is in feite gewoon een telefoongesprek, dus het kost net zoveel als wanneer je het nummer met de hand zou bellen en verbinding maakt voor zolang het duurt om de fax te versturen. (Het bellen van een fax met een gewone telefoon is niet aan te raden voor je oren, trouwens ;))

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.