10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    bunqueejump

Favorite mappen op andere schijf

Ik weet niet of het mogelijk is, kun je Finder bijvoorbeeld <documenten> verwijzen naar een andere schijf? dit terwijl deze map onder documenten blijft?

Ik heb nl een 2e schijf in mijn mbp late 2012 van 1 TB en primaire schijf is 500gb (allebei ssd).
    Als dit mogelijk is dan kan ik de primaire hiermee minder belasten

Alvast bedankt voor de gouden tip!

Bijdrager
    csteelooper

Als ik het goed lees wil je:

• de map ~/Documenten op een andere schijf hebben
    • de map ~/Documenten wel blijven zien als submap van ~/

Dat moet in theorie kunnen door met een alias te werken, maar ik weet niet of macOS het leuk vindt als dat met een van deze hoofdmappen gebeurt. Dit omdat er nogal wat systeemonderdelen zijn die staan of vallen met het bestaan van deze mappen. Een alias is een verwijzing naar een map. Het komt er op neer dat je op locatie A (in dit geval dus in ~/) een alias maakt met de naam Documenten, die verwijst naar de daadwerkelijke map op je secundaire schijf. Ik heb het voor andere mappen wel gedaan en het werkt, maar nogmaals, of macOS vrolijk wordt van dit soort dingen met déze specifieke mappen, weet ik dus niet.

Even ter info: in *nix-land is ~ je thuismap. Die tilde zíe je niet daadwerkelijk als map, maar verwijst er wel naar.

Sleutelbeheerder
    Night

Een alias zal niet gaan werken. Toch bieden *nix systemen een extra, wat technischer oplossingen, namelijk ‘Symbolic Links’ ofwel symlinks.

Je kan dus een ‘link’ maken naar je documenten folder als je deze naar een andere disk verplaatst hebt, door een symlink ervan te maken en deze op de plaats van het origineel neer te zetten.

Hoe je dat moet doen (en meer informatie over aliassen in macOS) vind je hier:

https://www.howtogeek.com/297721/how-to-create-and-use-symbolic-links-aka-symlinks-on-a-mac/

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Waarom zou een alias niet werken?

Zo heb ik b.v. een aantal grote programma’s van de App Store verhuisd naar een externe SSD om de opstart SSD wat meer ruimte te geven. In de programma map staan dan aliassen. Als daar nu een update van verschijnt in de App Store en ik start deze dan wordt het programma geüpdatet op die externe schijf.

Ik zie geen reden waarom dat ook niet zou werken als de complete programma map naar die externe was verhuisd. (Mogelijk hebben bepaalde losse updaters er een probleem mee maar niet het OS zelf)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>csteelooper op 29 augustus 2020 om 06:58</p>
    maar ik weet niet of macOS het leuk vindt als dat met een van deze hoofdmappen gebeurt. Dit omdat er nogal wat systeemonderdelen zijn die staan of vallen met het bestaan van deze mappen.

In de map documenten staan geen systeemgerelateerde onderdelen. Als je een Mac voor het eerst aanzet is die map leeg. (Net als de mappen films e.d.)

Bijdrager
    GoeieDag

Geen systeembestanden, maar er zijn wel (derde partij) programma’s die std gebruik maken van deze map.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Uiteraard zal een programma dat een document voor het eerst wil opslaan deze map als eerste aanwijzen, maar je kunt ten alle tijden zelf een locatie kiezen. Het verhuizen van de complete document map zoals de TS wil is geen probleem zo lang het de gebruiker is die het opslaan uitvoert. Op de achtergrond werkende zaken hebben er misschien een probleem mee als er op de plek van het origineel een alias staat maar dat valt dan wel gewoon onder slordig programmeren als je kijkt naar de bedoeling van een alias. (Die verwijst namelijk naar dat zelfde origineel en de fysieke locatie zou niets uit mogen maken.)

Sleutelbeheerder
    Night

De Documenten map is onderdeel van macOS, ongeacht of die leeg is of niet. Vandaar mijn suggestie.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik denk dat je eerder moet stellen dat de documenten map, (alsook de mappen films, muziek en afbeeldingen) eerder een onderdeel zijn van een gebruikers account en niet zozeer het systeem. Hoe dan ook: een alias is iets dat het systeem uiteraard begrijpt en daarom zou het niets uit mogen maken als je de map documenten op een andere locatie zet aangewezen door een alias die op de juiste plek staat dus in de thuismap.

Sleutelbeheerder
    Night
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.