23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Fliz

Fataal probleem MacBook

Hallo

gisterenavond was ik op m’n gemak m’n kamer aan het opruimen. M’n MacBook was aan en was wat muziek aan het spelen. Ineens stopte de muziek, ging alles traag en maakte m’n MacBook (HD waarschijnlijk) een ratelend geluid. Dat ratelend geluid gaat zo: 3-4 seconden ratel, 1 seconde niks, 3-4 seconde ratel, 1 seconde niks, … Ik kan, denk ik, niet meer booten in OS X, of het zou al héél lang moeten duren (momenteel al 10 minuten op bootscreen met ratelend geluid). Ik kan wel nog booten in Windows. Maar eenmaal ik met MacDrive 6.1.5 m’n Macintosh HD bekijk in verkenner en wil beginnen backuppen, dan begint dat ratelend geluid weer en kan ik niks meer kopiëren en moet ik noodgedwongen opnieuw rebooten… Met disk utility vanop de install dvd zijn enkel maar wat permissies gerepareerd maar was er niks met de startup disk zelf! Er staat écht superbelangrijk schoolwerk op m’n Macintosh HD.. Zeg toch niet dat ik dat allemaal kwijt ben he :s

Is hier iets anders aan de hand dan enkel een softwareprobleem (zodus, zou een format helpen?) of is m’n HD dood? Dood denk ik eigenlijk niet, want ik kan dus nog booten in Windows en m’n Macintosh HD bestanden bekijken..

Bijdrager
    MauZ

ratelend geluid? bedoel als of er iets zit dat in je hd rond stuiterd? of het raterlend geluid als er iets geladen wordt?
    maar het zou kunnen zijn dat je hd beschadigd is.

Bijdrager
    Nikita

Of het is misschien net een sector die nodig is voor OSX te starten… In elk geval, heb je toevallig nog ergens een andere Mac met Firewire staan? Je zou kunnen proberen om op te starten met de T knop ingedrukt, dan veranderd de MacBook in een externe FW schijf, als het ware. Dan kan je ‘m vanaf een andere Mac misschien nog benaderen en je spullen redden…

Bijdrager
    Fliz

Wel ik denk dat het zo zit: dat ratelend geluid is alsof m’n HD wel degelijk laadt, maar dan luider. Maar na 20 minuten opstarten ben ik eindelijk in OS X geraakt maar het gaat zo tergend traag dat er geen beginnen aan is. Volgens laadt hij juist NIET als het ratelend geluid bezig is. Dus: niet laden/ratelend geluid 3 seconden, wel laden 1 seconde. Heb geen extra mac meer… Momenteel geraak ik het best aan mijn bestanden via Windows:(

help:(

Bijdrager
    Fliz

Vooruitgang! Via windows kan ik adhv folderview beginnen kopiëren! Zo ben ik eigenlijk niet echt aan het kijken IN Macintosh HD:) Maar het nog steeds tergend traag… Heb ettelijke GB’s die niet mogen verloren gaan en voor 2GB duurt het al 30 minuten :s

Bijdrager
    LEXY

Klinkt als een stervende HD.
    Backuppen wat je nog backuppen kan!!

Bijdrager
    TRML

Als je zoveel data hebt die niet verloren mag gaan, waarom dan zoveel risico nemen door geen backup te hebben. Maakt dat je leven spannend ofzo ? Die HD is dezelfde als die in willekeurig welke computer. Maar met een ratelend geluid alsof er een knikker in je HD zit is het zaak om deste sneller een backup te regelen, einde verhaal voor die HD.

Bijdrager
    Turbanus

Helemaal niet gezegd dat dit probleem door de HD zelf wordt veroorzaakt. Lijkt me meer een conflict tussen je HD-drivers voor Windows en OSX.

Moderator
    unSOUND

Drivers veroorzaken geen krakend / tikkend geluid…. En als het aan drivers zou liggen zou hij OF wel, OF niet herkend worden, maar niet het ene bestand wel pakken, en het andere niet. Dit is gezien de omschrijving voor 99,9 % zeker weten een beschadigde schijf.

Bijdrager
    Turbanus

Als je je drive verkeerd innitialiseert en je wilt hem op een Mac opstarten krijg je ook een ratelend geluid hoor.

Moderator
    unSOUND

Maar dan krijg je niet de andere klachten die hij omschrijft in de andere posts… het gaat om het totaalplaatje.

Bijdrager
    Turbanus

Je weet het nooit als jeverschillende besturingsystemen op 1 harde schijf zet.

Moderator
    unSOUND

Nee, dan nog… al de klachten bij elkaar wijzen op een echt hardware-probleem.

Het is bij jou de laatste weken gewoonte om alles maar op Windows af te schuiven, daar moet je ook objectief in blijven, soms is er gewoon iets anders aan de hand.

Bijdrager
    Turbanus

Das waar, maar zo’n jonge drive……..:o

Bijdrager
    G-Force

Een HD hoeft niet oud te zijn om kapot te gaan, hitte bijvoorbeeld is enorm slecht voor een HD.

Bijdrager
    mvdenberg

Het klinkt inderdaad als een hardware probleem. Niks software.
    Jammer, maar niets aan te doen: ook hardeschijven gaan kapot.

Bijdrager
    1984

Harde schijven kunnen fouten gaan vertonen. Ook dan gebruik je ‘Schijf-EHBO’. Dit programma controleert een aantal zaken:?1. het directory systeem op je HD.?2. de zgn. ‘S.M.A.R.T.-status*’ van je HD.?Veel harde schijven hebben een chip aan boord die de fysieke staat van de disk controleert. Staat er onder in het venster van Schijf-EHBO ’Gecontroleerd’ dan is er niks aan de hand. Zie je dat de status ‘about to fail’ is: onmiddellijk backuppen en schijf vervangen! (*Self-Monitoring Analysis and Reporting Technology*).
    Je zult nu van cd/dvd op moeten starten. Je hebt hiervoor de installatiecd/dvd van Mac OS X nodig. Plaats de cd/dvd en herstart de Mac. Start op van cd door de ‘c-toets’ ingedrukt te houden. Ga daarna niet de installatieprocedure in, maar kies onder het menu ‘Installer’ => ‘Open Schijfhulpprogramma’.?Selecteer de probleemschijf en klik nu onder ‘Schijf-EHBO’ op ‘Controleer volume’ en daarna – indien nodig – ‘Herstel volume’:

Miep

Bijdrager
    Fliz

Ondertussen is alles weer in orde.. Na format werkt alles weer normaal. Raar! Maar ik zal toch even m’n MacBook binnensmijten nu ik nog tijd heb vóór het verstrijken van de garantie. ’t Is eentje van de eerste generatie en ik heb toch wat mankementjes hoor. DVD drive zit nogal vast, kan moeilijk dvd’s lezen, cover toont nog steeds bruine vlekken, cover zit los, HD mss… Toch allemaal niet normaal he!

Bijdrager
    Turbanus

Hmm… lijkt er in eerste instantie op dat deze ouwe dan toch gelijk krijgt….. Maar voor de zekerheid toch maar even heel goed testen die drive. Ik heb hier ook ooit zo’n conflikt-geluid om m’n oren gehad en daar schrik je behoorlijk van. Dan lijkt het zelfs alsof dat nooit meer goed komt.

Bijdrager
    Fliz

Wel, ondertussen ben ik m’n MacBookje weer aan het herorganiseren… Bestanden weer overzetten en tsjien! Daar heb ik het weer! Telkens als ik grote hoeveelheden bestanden overzet van m’n externe HD naar m’n MacBook, dan heb ik het probleem.. Denk ik nu althans! Grote hoeveelheden (aantal), grote hoeveelheiden (bytes) of snelheid van transfer.. ‘k Weet niet aan wat het ligt! Ofwel moet m’n externe HD eens geformatteerd worden ofwel is m’n Macintosh HD toch kapot!

Bijdrager
    Fliz

Ik doe hem binnen hoor… ’t Ligt wel degelijk aan m’n MacBook! Van zodra ik programma’s/bestanden van een bepaalde grootte/hoeveelheid installeer/transfer loopt hij vast! En ik heb nog wat andere probjes met m’n MacBook dus die kunnen dan ook direct gefixed worden! Valt onder garantie dus zal wel geen probleem zijn zeker?

Bijdrager
    Turbanus

Dat klinkt allemaal niet fris……

Bijdrager
    Fliz

Ondertussen heb ik m’n MacBook binnengedragen.. Lijstje gemaakt van problemen en valt onder garantie. Heb hem binnen een week terug, zeggen ze! Als natuurlijk alle onderdelen binnen zijn. Ze vonden ’t niet raar ofzo, dus denk wel dat alles gewoon vervangen gaat worden!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.