16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    pruus

Fat-schijf lezen onder Mac

Ik heb in het verleden een aantal FAT-schijven als backup gebruikt op mijn iMacMBP. Echter nu kan ik de schijven niet meer lezen. Heel raar. Sinds update Sierra niet meer. De schijven zijn bij schijfhulp ook niet meer te wijzigen, activeren, EHBO-help. Hoe is dit op te lossen?

Bijdrager
    KarelWillem

Ik kan mijn FAT-schijfjes met Mac OS Mojave nog steeds lezen en schrijven.

Dus ik heb hier ook niet direct een antwoord op.

Bijdrager
    digilb

Ter dubbelcheck: kun je ze wel lezen onder Windows?

En het zijn externe USB schijven, neem ik aan?

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door digilb.
    Bijdrager
    pruus

Het zijn externe schijven. Ik kan de schijven op een windows-apparaat gewoon lezen en beschrijven. Als ik de externe schijf koppel aan de iMac, dan is hij grijs en ik kan er niets meer mee. Vroeger dus wel. Sinds High Sierra niet meer dus….

Bijdrager
    digilb

Een oplossing heb ik niet, wel een suggestie:

1. kopieer de inhoud van elke schijf naar je Windows PC
    2. formatteer de schijf naar exFAT (nieuwere variant van FAT die veel problemen oplost)
    3. zet alle data weer terug op de schijf

Meer info over exFAT: https://www.appletips.nl/exfat-gebruiken-ms-dos-fat/

Ik weet alleen niet of het beter is om de schijf onder MacOs te formatteren naar exFAT of onder Windows. Misschien maakt dat ook niks uit.

Bijdrager
    mowat

Welke FAT ? ex-Fat , fat32 , fat16 ?

Bij mij zitten er nog steeds 2 USB sticks geformatteerd FAT-32 in mijn iMac met Catalina 10.15.6 en die werken perfect , zowel lezen als schrijven. Ik neem aan dat het dan met externe HD’s ook kan.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door mowat.
    Bijdrager
    pruus

Dank voor de suggesties. Echter zijn de drives per stuk 500GB. Dus echte back-ups. Heeft iemand ervaring met Windows op de Imac, en kun je de drives dan wel lezen/gebruiken?

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 6 dagen geleden door pruus.
    Sleutelbeheerder
    Night

Heb je al eens herstart, terwijl de disk is aangekoppeld?

Verder sluit ik me volledig aan bij @digilb. FAT schijven moet je niet gebruiken als backup. Dat levert alleen maar problemen op, zoals de bekende 4GB filegrootte-berperking.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>pruus op 31 augustus 2020 om 13:23</p>
    Ik heb in het verleden een aantal FAT-schijven als backup gebruikt op mijn iMacMBP. Echter nu kan ik de schijven niet meer lezen. Heel raar. Sinds update Sierra niet meer. De schijven zijn bij schijfhulp ook niet meer te wijzigen, activeren, EHBO-help. Hoe is dit op te lossen?

Betreft het Sierra of High Sierra? Met die laatste bestond wel een FAT-probleem, maar dat zou in 10.13.4 gefixt moeten zijn.

https://discussions.apple.com/thread/8095674?answerId=32316528022&page=4

Bijdrager
    pruus

Ik heb op de imac high siërra staan met de laatste update. Edoch geen verschil. Terwijl het bij de oudere versies geen probleem was. Ik ga er morgen even mee stoeien. Dank allen!

Bijdrager
    GoeieDag

Wat is een “iMacMBP”? En waarom gebruik je in godsnaam FAT voor backups op een Mac?

Heb je ze al eens aan een andere Mac aangesloten? Zo niet, probeer dat eens.

Bijdrager
    Pjotr

Die windows kan wel eens van de baas zijn. Die verplicht dan bitlocker te gebruiken voor USB drives. Soort van versleuteling. Komt tegemoet aan veiligheidsgevoel.

Kan het zijn dat die USB drives versleuteld zijn door Windows?

Bijdrager
    digilb

Zou inderdaad kunnen, dan is Bitlocker-to-go geconfigureerd voor die schijf
    https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/information-protection/bitlocker/bitlocker-to-go-faq

Sleutelbeheerder
    Night

Ook dat mag op de Mac geen probleem zijn (als dat zo is, aangezien de schijven onder een andere versie van macOS probleemloos werkte):

https://www.m3datarecovery.com/mac-bitlocker/open-bitlocker-encrypted-usb-drive-mac-osx.html

Bijdrager
    pruus

Ik heb het vandaag op mijn oude MacBook Pro geprobeerd, macos is versie voor Siërra. En wat dacht je. Kan alles gewoon lezen en schrijven. Ga nu daarop de bestanden zetten en formatteer de disk dan. Wel raar dat de nieuwere versies er niet mee overweg kan.

Bijdrager
    mowat

Het heeft volgens mij niets met nieuwe versies van het OS te maken. Ik gebruik die fat32 schijfjes al vanaf 10.4 tot nu 10.15 en ze werken nog steeds op elk systeem dat sindsdien uitgekomen is, dus ook op High Sierra.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.