9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    fozzy

FastStone Image Viewer voor OSX?

Goedemiddag,

Sinds gisteren volg ik een cursus Fotografie met Digitale Spiegelreflex.
    Op deze cursus moeten we ook opdrachten maken en opslaan op een USB stick
    om mee te nemen naar de cursus.

Op deze stick staat het programma Faststone Image viewer (natuurlijk voor Windhoos).
    Nu heeft mijn vrouw wel een laptop, echter ik wil het op de Mac hebben.
    Volgens de cursusleider was het een ‘open source’ programma.

Weet iemand of er een versie is voor Leopard?
    Alvast thanks.

Bijdrager
    Hansi2124

http://www.google.nl/search?client=safari&rls=en&q=faststone+image+viewer+mac&ie=UTF-8&oe=UTF-8&redir_esc=&ei=SFh7TvHkJ8ue-Qb_p4zXBg

Hiertussen is geen Macversie van dat programma te vinden.
    Kan je dan niet gewoon Voorvertoning of zo gebruiken?
    Vreemd dat je bij een cursus Fotografie (waar zoveel met Macs gewerkt wordt) een Windows-only proggie krijgt.
    En Open source wil volgens mij niet automatisch zeggen dat het cross-platform is….:confused:

Bijdrager
    fozzy

Nou, op de cursus waar ik ben staat geen enkele mac, heb alleen maar Pcees gezien.
    Maar maakt niet uit, ik redt me wel met de laptop om het programma af en toe te gebruiken.
    Verder heb ik Exif Viewer gedownload op m’n computer om de Exif data van de foto te bekijken.

Bijdrager
    Ir.Bob
    fozzy op 22 september 2011

Verder heb ik Exif Viewer gedownload op m\’n computer om de Exif data van de foto te bekijken.

Je wist natuurlijk dat Voorvertoning ook alle exif kan laten zien he (In de inspector)? En dat de belangrijke exif ook direct in de Finder zichtbaar is (eveneens in de inspector)? En dat je Fastone eigenlijk niet nodig hebt, want de Mac heeft Quicklook/Voorvertoning/iPhoto? (Of als je zin hebt om €60,- te spenderen, dan is er ook Aperture)

Bijdrager
    iep

Preview laat helaas niet alle EXIF info zien (wat je ziet is heel erg basaal, idem voor wat je in Finder ziet als je de info van het bestand opvraagt) en werkt ook alleen als je de file al op je lokale schijf hebt staan. EXIF Viewer is een stuk uitgebreider plus dat je ook plaatjes van andere apps op het dock icon kan slepen waarna hij keurig netjes de EXIF info laat zien. Je hoeft ze dus niet op je lokale schijf te hebben staan.

De rest van de suggesties zijn goed bedoeld maar vergeet niet dat iemand hier een cursus volgt. Het idee is dat diegenen de cursus dan ook echt kan volgen. Dat betekent dat dezelfde software op cursus thuis gebruikt moet kunnen worden. Wat computers betreft betekent dat je vooraf wel wat onderzoek moet doen of ze de Mac ook ondersteunen (mosterd na de maaltijd). Wellicht dat je nu nog wat kunt informeren bij de cursusleider of deze ook wat weet voor de Mac, anders zit er niks op dan de laptop van je vrouw te gebruiken voor je huiswerk.

Bijdrager
    Ir.Bob

Wat je in de Finder ziet is inderdaad erg basaal, maar wat Preview laat zien is toch echt ALLE exif:

Veder mag ik hopen dat mensen op een cursus geen trucje leren, maar werkelijk de betekenis van iets leren zodat ze het ook met een andere set gereedschap kunnen toepassen.

Bijdrager
    iep

Preview laat absoluut niet alle EXIF info zien om de doodeenvoudige reden dat het niet alle EXIF tags snapt. Ik en anderen hebben vaak genoeg gezien dat Preview maar de helft weergaf van wat er daadwerkelijk aan informatie beschikbaar was. Andere apps zoals EXIF Viewer, Aperture en exiftool laten veel meer zien. Met name exiftool (een commandline tooltje) laat echt alle EXIF info zien. Pas als je met dat tooltje aan de slag gaat en bepaalde EXIF tags eruit gooit en anderen erin laat zitten zul je zien wat voor groot verschil het uit maakt. Ik was ook onder de indruk dat Preview dat wel deed…tot ik met exiftool aan de slag ging om wat EXIF info te strippen uit een file.

Als je iets wil leren zul je toch ergens mee moeten beginnen. Luisteren is wel leuk maar dan vergeet je het op den duur. Opschrijven is al beter, dan onthoud je het. Helaas zul je het ook hier niet mee redden want je zult moeten begrijpen wat je nou aan het doen bent en dat gaat alleen als je het ook doet. Dus moet je met software aan de slag. Aangezien je in het begin van alles nog moet uitzoeken is het absoluut onverstandig om iets anders te gebruiken dan waar de lessen mee worden gegeven. Je moet dan namelijk EN hetgeen wat je leert eigen maken EN de software. Dat maakt de drempel zo hoog dat men vaak afhaakt. Kortom, begin laag en ga steeds een treetje hoger. Dat betekent in dit geval beginnen met de software die ze op de cursus gebruiken. Pas als je de boel onder de knie hebt kun je het in andere software proberen.

Bijdrager
    Ir.Bob

Beste Iep,

Met alle respect, maar ik denk dat je hier EXIF en IPTC/Makernotes door elkaar haalt.

<br />
    exiftool -EXIF:all<br />

laat geen regel meer zien dan hierboven door preview wordt weergegeven. Mijn ervaring is juist dat Aperture minder EXIF informatie laat zien dan Preview en EXIFtool. In het voorbeeld van hierboven werd bijvoorbeeld het lens model niet herkend door Aperture. Net zo min geeft Aperture het aantal shutter actuations weer. (image number)

In software-land ontkom je er niet aan om andere software te moeten leren/gebruiken dan die bij een cursus wordt gebruikt. Ten eerste zijn de diverse platformen te divers en is er vrijwel geen enkele tool die werkelijk cross-platform is. Daarnaast verouderd software en hardware snel waardoor het onmogelijk is de cursus continu up-to-date te houden. Andere software leren gebruiken is vaak een kleine moeite als je de onderliggende ideeën snapt. In ieder geval hoop ik dat je geen gelijk hebt in jouw opvatting, dat zou namelijk betekenen dat ik het intellect van de gemiddelde OMT’er / Apple gebruiker schromelijk heb overschat.

Bijdrager
    iep

Als ik EXIF zeg dan bedoel ik EXIF en ook alleen EXIF!

EXIF kent verschillende benamingen voor tags en daar gaat het bij diverse applicaties de mist in. Exiftool kan ze echter wel allemaal uitlezen (de parameter die je hier noemt heb ik ook gebruikt Het probleem is alleen dat niet iedere app dat doet waardoor de resultaten nogal verschillen. Aperture en Preview zijn daar dan weer voorbeelden van. Dat heeft ook niks met die apps te maken maar alles met EXIF zelf want er is bar weinig standaardisatie. Iedereen kan z’n eigen EXIF tags gebruiken. Dat is waar het dan ook vaak de mist in gaat. Als ik de specifieke Canon tags gebruik is dat ook terug te zien: het EXIF schermpje van Preview is gewoon leeg terwijl exiftool mij wel dingen als de sluitertijd en diafragma toont. Ik kon dus eerst gaan uitdokteren welke van de tags ik wel kon gebruiken en welke niet. Voor het diafragma en sluitertijd heb je namelijk 3 of 4 verschillende tags die hetzelfde weergeven. En dan heb je inderdaad ook nog de MakerNotes waar men veel misbruik van maakt vandaag de dag. EXIF is eigenlijk net als RAW: ieder doet z’n eigen ding.

Wat betreft het cursus verhaal is dat exact hetzelfde als wat ik al vertelde. Je moet met een bepaalde basis beginnen en vanaf daar verder bouwen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.