16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    MacBeer

[FAQ] Intel Duo Core

Wired.com heeft een FAQ-lijst (Frequently Asked Questions) gepubliceerd over de nieuwe Intel Core 2 Duo processoren.
    Lijkt me wel handig om eens door te lezen.

Bijdrager
    Neowave

Nou ben benieuwd of Apple deze in de iMacs gaat stoppen… Ben al tijdje van plan een iMac te kopen maar wacht het nog allemaal ff rustig af.

Bijdrager
    MacBeer

Ga daar maar niet van uit… Deze processoren zijn gericht op de pro-markt en zullen (als Apple ze gaat gebruiken) worden toegepast in de PRO-lijn. Dus de MacBook Pro en de Intel-vervanger van de PowerMac.

De iMac is nog altijd een consumentencomputer die dat soort brute kracht niet nodig heeft.

Bijdrager
    HSL
    ”MacBjorn”

Deze processoren zijn gericht op de pro-markt en zullen (als Apple ze gaat gebruiken) worden toegepast in de PRO-lijn. Dus de MacBook Pro en de Intel-vervanger van de PowerMac.

Macbook pro ok, maar ik hoop dat er toch een iets krachtigere processor in de intel powermac komt (geruchten gaan dat dit de opvolger van de Xeon wordt, dat is pas brute kracht!)

Bijdrager
    Buzz

Je vergist je MacBjorn: De Core 2 Duos zijn juist niet gericht op de pro markt maar op de consumentenmarkt. Ze worden ongeveer even duur als de Core Duos die nu al in de iMac zitten, maar bieden nog wat extra snelheid. Vroeg of laat komen die dus vrijwel zeker in de iMac terecht.

Het zijn de Xeons (die ook even in het artikel worden genoemd) die gericht zijn op de pro markt. Deze komen zeer waarschijnlijk in de XServes en PowerMac opvolgers terecht.

Bijdrager
    505

Is de Core 2 Duo de opvolger van de huidige Intel processors? Dan zou het aannemelijk zijn dat ze over een tijd in alle Macs te vinden zijn.

Als de Core 2 Duo ook gewoon naast de Coreduo blijft bestaan dan zou het inderdaad aannemelijk zijn wat MacBjorn schrijft, dat ze alleen in de Pro Macs te vinden zullen zijn.

?

Bijdrager
    MacBeer

Mhh….. Het is me dan ook niet echt duidelijk met allemaal die benamingen…

Bijdrager
    Buzz

Tja, die codenamen maken het er niet makkelijker op.

Maar voor de Mac is het vrij eenvoudig:

Core Duos zitten nu al in alle Intel Macs. Dit is eigenlijk een laptop chip, maar omdat ze zo snel en energiezuinig zijn gebruikt Apple ze dus ook al in de iMac en de Mac mini.

De Core 2 Duos die deze week uitkomen bij Intel zijn nog sneller. Er zal een laptop en een desktop variant van uitkomen. De prijs per chip zal vrijwel hetzelfde zijn als nu bij de Core Duos. Nog meer snelheid voor je geld dus.

Het is dus aannemelijk dat Apple alle machines die nu van een Core Duo gebruik maken in de loop van de tijd zal uitrusten met Core 2 Duos. De relatief duurste (MacBook Pro) waarschijnlijk als eerste, maar zeker weten doe je dat natuurlijk nooit bij Apple.

De laptops krijgen straks natuurlijk de laptop-variant van de Core 2 Duo, maar of Apple de desktop of laptop variant gaat gebruiken in de Mac mini en iMac is nog niet bekend.

Er is ook nog een Extreme variant van de desktop Core 2 Duo, een dure krachtpatser die in de PC-wereld vooral bij gamers aftrek zal vinden. Maar of Apple deze ook gaat toepassen is nog compleet onbekend.

De nieuwe dual core Xeon chips maken het mogelijk om meerdere chips op één moederbord te gebruiken. Deze speciale moederborden ondersteunen ook het allersnelste nieuwe type geheugen. Ze zijn dus de uitgelezen vervanger van de G5 voor de XServe en PowerMacs, die tot nu toe ook al vaak waren uitgerust met twee chips op het moederbord.

Bijdrager
    505

Oke, bedankt voor je uitleg!

Ik had al ergens gelezen dat er 2 versie’s zouden komen van de Core 2 Duo. Maar die Xeon chips zouden dan ook snel moeten gaan uitkomen wil Steve nog een opvolger van de PowerMac presenteren op de WWDC dit jaar.

Dus dan kun je in feite een 5 Core Mac krijgen, als je meerdere chips op een moederbord kan gebruiken? Of zie ik het verschil tussen een processor, chip enz. niet :P

Bijdrager
    Buzz

Sterker nog, die nieuwe Xeons zijn al een maand geleden uitgekomen (press release)!

Als je twee van die dual-core Xeons op één moederbord prikt heb je vier CPU cores in je machine, net zoals met de Quad G5 PowerMac nu.

Een 5-core machine zit er niet in, omdat altijd identieke chips worden gebruikt, dus dan krijg je automatisch machten van twee: 2, 4, 8, 16, etc. cores per systeem zijn dus veel meer voor de hand liggend.

Bijdrager
    scab

Given that the current version of Mac OS X supports up to eight processors, the new Mac Pro lineup will likely include an octo-core model.

Damnnn

Bijdrager
    Buzz

Dat vind ik wel kort door de bocht geredeneerd. Want dan zou er net zo goed ook al een octo-G5 kunnen zijn.

Bijdrager
    scab

Dat ze d’r gaan komen lijkt me duidelijk. Wanneer is idd een tweede.
    Maar ze gaan vast voor de lol dikke $ uitgeven om het mogelijk te maken en dan nooit gebruiken…

Bijdrager
    J-Styler

Sta me toe dit even nader te verklaren (i.v.m. de codenamen):

Core 2 duo voor servers/high-end computers: Woodcrest
    Wordt mogelijk gebruikt in: MacPro
    Core 2 duo voor mid-range desktop: Conroe
    Wordt mogelijk gebruikt in: iMac
    Core 2 dup vppr notebooks: Merom
    Wordt mogelijk gebruikt in: Macbook/macmini

Dit alles samen noemt men de core2duo familie.
    :wink:

Intel heeft al laten weten dat er ook nog Celeron (=budget) modellen in de (gelukkig niet meer zo lange)
    pijplijn zitten :)

Bijdrager
    Cenobyte
    ”Buzz_D”

Dat vind ik wel kort door de bocht geredeneerd. Want dan zou er net zo goed ook al een octo-G5 kunnen zijn.

Nou, da’s niet zo logisch, want dan moet men ergens 8 van die G5 joekels op hjet moederbord proppen, dat zie ik allemaal niet zomaar passen. :D

Bijdrager
    Len

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_2

Ziet er leuk uit. Ik hoop echter dat die dingen écht een stuk koeler zijn.

Hier zijn ze al te koop in Nederland:
    http://www.azerty.nl/producten/product_overzicht/291/1/core-2-duo-intel-.html

Hoge prijzen… maar die zullen snel dalen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.