30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Fans van mijn Geforce 980 worden sporadisch zonder reden lawaaierig

http://www.amazon.de/EVGA-GeForce-GTX-04G-P4-2983-KR-Superclocked/dp/B00O3JZAYA/ref=sr_1_6?s=computers&ie=UTF8&qid=1454083703&sr=1-6&keywords=GTX+980
    Toen ik de kaart een maand geleden kocht draaiden de fans 800 rpm idle. Nu is het 1100 rpm en sporadisch gaan ze tot 1800 rpm zonder reden. Ook heb ik vastgesteld dat als ik Handbrake gebruik de temperatuur tot 80°C stijgt. Wat kan hiervan de oorzaak zijn dat de kaart ineens niet meer zo goed werkt?

Bijdrager
    computer space

handbrake doet het encoden wellicht op de GPU, is namelijk veel sneller

Bijdrager
    TheBigZ

Zonder reden, zeg je. Wat heb je dan aan processen draaien in Activiteitenweergave?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Het gebeurt terwijl dat ik gewoon aan het surfen ben op Moviemeter of OneMoreThing. Voorlopig is het weer wat beter, maar idle draait hij nu wel 1100 rpm en vroeger 800 rpm. In de activiteitsweergave kan ik niets vinden.

Bijdrager
    Dieter_31

Waarom heb je deze kaart gekocht?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Video renderen. Mijn ATI Radeon 5870 was de enige zwakke schakel in mijn MacPro, ik wilde een betere GPU.

Bijdrager
    Dieter_31

Heb je al een fan control op je Mac geïnstalleerd? Ik heb al 1 maand de Nvidia gtx 980 4gb geen flashed kaart. Die werkt zoals moet geen hoge toerental bij video. Welk scherm werk je?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Mijn scherm is een Apple 23 inch 1920×1200 en mijn kaart is een PC unflashed GTX 980 superclocked. Een maand werkte hij zonder problemen.
    Ik heb smcFanControl.

Geblokkeerd
    Carp

Ik had je van tevoren al gewaarschuwd voor fan issues en je het Reference model voorgesteld!

Je moet Mac Fan Control installeren en de standaard waardes terugzetten, is verder normaal bij NVidia.
    Na koude herstart ook grote kans dat je fans handmatig moet terugzetten.

Bijdrager
    TheBigZ
    Mac op 30 januari 2016

Een maand werkte hij zonder problemen.

Wat heb je daarna aangepast? Nog bepaalde software geinstalleerd?

Bijdrager
    Dieter_31

Dank u Carp. Hij zal nooit begrijpen ?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Geen nieuwe software geïnstalleerd, tenzij enkele updates, TheBigZ. Dat die fan issues pas na een maand optreden zal ik inderdaad nooit begrijpen, Dieter en Carp.:wink:
    Ik heb smcFanControl nu iets grotere minimale waarde gegeven (800 naar 860) en wacht af. Voorlopig is de fanspeed gezakt naar 1000 rpm en doet hij die gekte van naar 1900 rpm te gaan niet meer.

Geblokkeerd
    Carp

Dat bedoel ik, vooral niet luisteren!

Sterkte nog verder, ik had eigenlijk al beloofd me stil te houden, maar zoveel onbenul,..man,man,man.8-)
    Daar kan geen logica tegenop.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Man, man, man… miserie, miserie, miserie…;! Hoe kan het nu zijn dat die kaart een maand probleemloos werkt en dan ineens dit? Daar kan geen logica tegenop…:roll: Hij draaide een maand @800 rpm.
    Ik, een simpele geest, ben eens hier te rade gegaan…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heb vandaag quasi geen problemen gehad, twee keer gingen de fans kortstondig naar 2000 rpm en dan zakten ze naar 846 rpm. Als de kaart een maand probleemloos heeft gewerkt, moet er een andere reden zijn zoals TheBigZ terecht aanhaalde. Het eigenaardige is dat ik niets in de activiteitenmonitor vind en ik heb geen nieuwe software geïnstalleerd, misschien is een update of de cache de boosdoener? SMC reset lijkt toch wat geholpen te hebben…
    Ik zal eens opstarten vanop een andere partitie en kijken of het euvel zich daar voordoet.

EDIT: na het verwijderen van de cache met CleanMyMac is de rotatiesnelheid van de fans gezakt naar 799 rpm.

Geblokkeerd
    Carp

Man wat ben jij een ontzettende eigenwijze drol, sorry voor de anderen, als je nou eens gedaan had wat ik probeer uit te leggen, nee hoor komt meneer met zijn achterlijke theorieen aanzetten, ik heb het helemaal met je gehad!!!

Jij bent niet te helpen, dat bewijs je op MacRumor ook, precies zelfde verhaal.

Bijdrager
    TheBigZ

@Carp: Als je niets zinnigs te zeggen hebt, zeg dan niks. Aan een potje “TS afzeiken” heeft niemand hier wat.

Geblokkeerd
    Carp

Meer dan zinnig, maar als hij niet wil luisteren en dan aan komt zetten met zijn theorieen meld ik dat ook.
    Nu lijkt het erop alsof er iets met zijn GPU is, nee hoor er is iets met HEM!
    Zo ik heb gezegd, ga verder met zalvende woorden.

Bijdrager
    Dieter_31

Ja, als je de raad niet opvolger. Waarom open je altijd dezelfde vraag op alle forum van de wereld? Op macforum heeft niemand een reactie Gepost op zijn “probleem”. Dat gewoon allemaal simpel is. Daarbij koopt de juist gtx ?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    Carp op 31 januari 2016

Man wat ben jij een ontzettende eigenwijze drol…

Er bestaat iets als deze uitdrukking:
    “de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet”

Gelukkig bestaan er nog veel beleefde en vriendelijke mensen op dit forum. Hoffelijkheid siert de mens.

Geblokkeerd
    Carp

Je vraagt erom!

Toen je 1ste vraag kwam, heb ik je meteen gemeld hoe dat met driver werkt.
    Vervolgens ga je op MacRumors dezelfde vraag stellen; hoe kan het nou dat er geen driver voor de 980 is, onnozel?
    Of een dikke plank voor je hoofd? Degene die het je daar uitlegt ga je nog bedanken ook.

Dan dat gezemel met die benchmarks, waar je geen hout van begrijpt en even makkelijk appels met peren vergelijkt.
    Op de vragen van mij en BigZ, WAAR je die kaart voor wilt gebruiken, moest je nog enkele weken nadenken!
    Wondershare,…ja dat was t….. dan ben jij waarschijnlijk no2 in de wereld die dat app gebruikt.
    Natuurlijk ligt het gebrek dan aan die GTX980, toch!?

Ik meld je, uit ervaring, de problemen met herrie en extra warmte, neem een Reference,….maar nee hoor meneer Pollewop weet t beter en koopt een OverClocked versie, slim hoor, dat ik daar nou niet op kwam!

En nu ‘ontdekt’ meneer fan issues,….wow echt waar? Dat moeten we melden!!
    Geef ik m exact op wat te doen, en uiteraard negeert deze dyslectische patient dat advies om vervolgens weer door te mekkeren!

Idd Dieter, op MacRumors is hij ook al die benchmarks gaan posten, de arme ziel, knap hoor om een topic met 110 pagina’s te killen, niemand reageert daar meer…die denken ook, ziet die arme meneer ze soms vliegen.

En dan komt ie weer zeveren…

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Zoals ik al zei, hoffelijkheid siert de mens…

Geblokkeerd
    Carp

We proberen hier advies te geven, iemand die nu iets opzoekt over een GTX980 krijgt die rampverhalen van jou voorgeschoteld, je spoort niet man.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Mensen is misselijk, euh pardon missen is menselijk. Toen jij mij de reference card adviseerde was het een van Create Pro en die bleek gestolen rom van MacVidCards te bevatten, ik heb je toen toch ook niet de huid volgescholden? Is het niet beter van vriendelijk te blijven ook als iemand al eens een fout maakt? Nobody is perfect.
    En zoals ik al zei, na het verwijderen van overbodige bestanden met CleanMyMac werkt mijn superclocked nu ook weer naar behoren. Hij had dat trouwens voordien bijna één maand al gedaan sedert de aanschaf. TheBigZ gaf mij een tip om dit op te lossen (Heb je niets geïnstalleerd?) en ik dank hem hiervoor.

Geblokkeerd
    Carp

Euh, ik adviseerde je een ongeflashte GTX! Niet de moeite waard t verschil.
    Die andere heb ik voor je gevonden, omdat je t zelf blijkbaar niet kunt.
    Wat heb ik dan met CreatePro van doen?

Je kletst zo uit je nek dat je t zelf niet meer weet wat kop of kont is,…maar jouw zgn oplossing is bullshit!
    Dieter weet ook beter, maar jij blijft maar doorgaan met misinformatie.
    BigZ heeft niet eens een Mac Pro en geeft advies van horen zeggen.
    Start je MP maar eens opnieuw op, wedden dat je fans weer beginnen te spinnen.

Wekenlang hebben we het geprobeerd, maar jij valt niet te helpen.

Jij bent een struisvogel.

Bijdrager
    SunKeeper

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    Carp op 10 december 2015

Ga je goed inlezen, voordat je tot een aankoop overgaat!

En daarbij heeft iedere kaart zijn ‘fan-management’ en geluid. Om die reden raad ik je ten zeerste een ‘Reference’ model, of in geval van NIVDIA het gesloten model met die ene fan aan. Deze dus.. meteen van Create Pro zelf…en evenals MacVids hebben zij ook deze voorkeur.

http://www.ebay.nl/itm/Nvidia-GTX-970-4GB-with-MAC-EFI-Full-4K-60Hz-Support-Full-CUDA-OpenCL-Support-/161899602104?hash=item25b1f7e0b8:g:JkAAAOSwys5WWD6c

Geen commentaar meer, tenzij nogmaals “Hoffelijkheid siert de Mens” en dat ik zeg “Uw fouten zijn U vergeven, beste man”
    Is het niet beter van de strijdbijl te begraven?

Geblokkeerd
    Carp

Bekijk t maar met je slappe gelul, gelukkig weten we beter, jou spreek ik niet eens meer aan, dit is uitsluitend voor anderen die serieuze info zoeken, en niet een kleuter van 70 die graag benchmark testjes draait en daar conclusies uit trekt.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ach, Beste Carp, dit en vele andere posts op dit forum van jou zeggen zoveel meer over jou als over mij. Mensen uitschelden en kleineren, daar verlaag ik mij niet toe.
    Ik herhaal nogmaals: “Hoffelijkheid siert de mens”.

Bijdrager
    Dieter_31

Ik denk dat Carp meer ervaring heeft dan jij mc Hammer. Want iedereen die een GTX zitten heeft. Die weet dat hij minder goed is in de benchmark.

Maar blijkbaar weet je beter dan ons niet waar. Ik heb je forum beetje gevolgd. Ja, Carp je toch duidelijk gemaakt welke GPU moet gebruiken. Bij deze vindt je gemakkelijk op eBay.

Eerlijk, je mag overal posten op heel het internet dat je gtx traag en toeren maakt en nog van die dingen. Niemand zal daarop reacties op geven. Ik vraag me gewoon af: wil je geholpen worden of wil je in de smaak vallen? Dat maakt me niet duidelijk.

Maar het goeie nieuws is de GTX 980, waar hij wel goed voor is.
    Ja, juist je weet beter ?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.