6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Ravenshield

fans slaan niet aan

goeiedag

Af en toe speel ik eens een game op mijn macbook (15″, 2.3 ghz,gt750m…) via Steam in OS X zelf (dus niet in bootcamp). Na zo een ‘gamesessie’ van ca. 1 uur heeft de mac wel redelijk warm ter hoogte van de CPU, maar op de andere plaatsen voelt hij nog steeds relatief koel aan. Het valt me op dat de CPU-temperaturen (gemeten met iStat) rond de 85°C liggen terwijl de fans nog steeds (bijna) op hun minimumsnelheid draaien (ca. 2000 rpm). Als ik dit zie, laat ik da fans toch enkele minuten op volle toeren draaien aangezien ik 85°C toch niet zo heel weinig vind.

Is dit normaal dat de fans met deze temperaturen nog steeds op een laag pitje draaien? Of is het eerder iStat die me verkeerde temperatuurlezingen voorschotelt? Of verkeerde fan snelheden laat zien?

Zoals ik al zei, de macbook voelt niet zo heel erg warm aan, enkel ter hoogt van de CPU en dat is zelfs nog niet onaangenaam te noemen.

groetjes

ravenshield

Bijdrager
    Simonu

85° is anders prima te doen. Daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Bijdrager
    essiw

Ik heb geen flauw idee of iStat betrouwbaar is, maar hoge temperaturen zul je altijd krijgen, ik weet dat in ieder geval 50+ heel normaal, is maar 85+ weet ik niet.

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, geen probleem. Kijk het maar na in de Intel ARK-app. Gratis in de App Store.

Tot 100 ºC is een normale werktemperatuur. Echter kan er wat afwijking in de meting zijn, dus kom je in de buurt van de 110 ºC zul je automatisch in sluimerstand schakelen. Er wordt altijd op tijd teruggeschakeld, je processor kan dus nooit af fikken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Lijkt mij ook vrij normaal. De vergelijking gaat misschien niet helemaal op, maar als mijn 27″ iMac (late 2009) rond de 70° is, draaien de fans rond de 1500 rpm terwijl de ‘idle’ snelheid net onder de 1000 zit. Kom ik rond de 80° (veel hoger heb ik nooit gehad) dan zitten de fans op ±2200.

Bijdrager
    iMad

De fans gaan pas harder draaien bij 86 graden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.