4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    martijnsnoek

Fans MacPro servicen of vervangen?

Hoi Allemaal,

Al enige tijd maakt mijn MacPro (2006) meer geluid dan voorheen, dit komt doordat hij nog nooit was schoongemaakt. |k heb hem gisteren dan ook helemaal uit elkaar gehad en volledig schoon gemaakt, inclussief de voeding… heb er echt een gigantische hoeveelheid stof uit kunnen verwijderen, en hij is nu weer als nieuw op 1 ding na.

De grote Fans aan zowel de voorzijde (CPU & Memory cooling) en de achterzijde (afzuiging warme lucht naar buiten) ratelen heeel lichtjes op bepaalde toeren. Nu vroeg ik mij af op het verstandig is om met een klein beetje WD40 de fans te smeren, of ben ik echt gelijk toe aan nieuwe fans? Ze zullen het niet direct begeven, dat is het probleem niet, maar de MacPro staat in de studio, en het is niet echt rustgevend om de hele tijd een ratelende computer in de ruimte te hebben…

Ik zou graag jullie tips en adviezen hierover horen?

Alvast bedankt voor de reacties

Bijdrager
    johnkeates

De fans kan je soms ook uit elkaar halen, misschien dat er troep in de bewegende delen zit?

Verder kan je qua fan ideen misschien beter op tweakers.net op het forum vragen/kijken, want daar komen wel vaker van dit soort problemen langs.

Je kan ook kijken of het wel echt aan de fan ligt, meestal draaien ze op 3.3v, 5v of 12v, en kan je ze dus gewoon los aansluiten om te kijken wat voor geluid ze produceren.

Bijdrager
    McD44N

Ik denk dat WD niet veel zin heeft als de lagers verborgen zitten. Waarschijnlijk zijn je 7 jaar oude fans toch een beetje op.
    Als je erbij kunt komen zou je ze zelf kunnen vervangen, Noctua fans zijn erg goed.

https://ikbenstilcomputers.nl/stille-onderdelen/onderdelen-fans.html
    Youtube – Mac Pro repair

Ik kwam dit nog tegen:

for all Mac pro 2009/2010’s LARGE CPU fans x 2, Apple P/N: 607-3433, AFB1212HHE. if you connect the control line with 3.3V, it gives you around 800rpm; 5V, around 1200 rpm; 12V at full belt, rated 3900rpm

Bijdrager
    iep

Als je je fans om zeep wil helpen dan werkt WD40 en eender welk ander smeermiddel daar uitstekend voor!

Het enige wat je kunt doen is de boel schoonmaken. De Mac Pro heeft een apart formaat fans, die dingen zijn aardig custom build. Als je ze wil vervangen dan zul je aardig wat knutselwerk moeten verrichten. Er zijn er die dat hebben gedaan maar erg veel zullen het niet zijn. Op eBay zoeken naar replacement parts is het meest vruchtbare.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.