17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Bryan Lybeer

Fans draaien constant.

Hallo,

Sinds 3-4 dagen hoor ik het geluid van mijn MacBook Air heel erg vaak (dit was niet zo).
    Als ik bij activiteitenweergave kijk zie ik niets speciaals.

Dank

Bijdrager
    Stirf

Ik hoor mijn fans de laatste dagen ook erg. Maar ja, ik ben dan ook op Pinkpop.
    Maarre……wat is je vraag?

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

hahaha stirf :D.
    Ik hoor mijn fan’s ook continu. 6000 toeren. Of mijn kernel is bezig, Of de flash gebeuren, of de safari web content.
    en heb maar 9 porgramma’s open waarvan safari, word en grooom. Zal toch niet moeilijk zijn voor laptop van bijna 3000 euro en 2 jaar oud?

Bijdrager
    Bryan Lybeer

is het normaal dat de fans zo snel en vaak draaien als de mac niets doet ???

Bijdrager
    Stirf

Bryan,
    Je vraag op deze manier stellen is hetzelfde als een helpdesk bellen met de vraag: doet het niet. En dan verontwaardigd zijn als het antwoord is: zit de stekker er wel in.

Maar goed: onderbouw je vraag eens met screenprints, zoals uit de activiteitenweergave, iStat of zoiets. Zeg dan ook meteen wat je de laatste tijd hebt geinstalleerd of juist van je Mac hebt gegooid.

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Ik heb nog geen nieuwe software of iets van mijn Mac gegooid en de printscreen komt

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Ik heb nog geen nieuwe software of iets van mijn Mac gegooid en de printscreen komt

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Sorry krijg ik krijg mijn printsreen er niet op ???

Inactief
    Anoniem
    Bijdrager
    Maurits

Als de fan gaat draaien, doet de SMC controller dat omdat de CPU het warm krijgt:
    -er een hoge CPU belasting is (kan van chrashed programma komen, of omdat je iets heftigs aan het doen bent)
    -je in de zon zit
    -de luchtspleten verstopt zitten (of je de macbook air op een deken hebt staan ofzo)
    -(onwaarschijnlijk) de koeling van de CPU niet goed bevestigd zit (de warmte wordt niet afgevoerd)

zie ook http://support.apple.com/kb/HT4543

Alle drie de redenen moet je proberen te vermijden (tenzij je zo snel mogelijk de film met handbrake verwerkt wilt hebben natuurlijk)
    en dus onder normaal gebruik hoort de fan niet of nauwelijks hoorbaar te draaien bij een macbook air 2010.
    De eerste generatie MacBook Air was berucht, die voert zijn warmte slecht af,

Probeer eens :
    -te herstarten
    -herstarten in safe mode (dus zonder extra software) is het dan weg? dan is het extra software de boosdoener.
    -kijk in activity monitor (let op: show all processes) en kijk hoeveel % CPU belasting er totaal is, en welke processen de CPU het zwaarste belasten. Daar kan je dan naar kijken, of die nodig zijn, of niet (flash is een berucht geval).

edit: lees dit eens door: http://maccrazy.com/macbook-air-heat-fan-noise heeft veel oorzaken en oplossingen genoteerd

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Jammer genoeg heeft geen één van deze opties mij geholpen:( maar toch bedankt mjsanders en GeenMorgenRood
    Als je nog iets zou vinden -> bedankt !

Bijdrager
    bitsflew
    Bryan op 17 juni 2013

Jammer genoeg heeft geen één van deze opties mij geholpen:( maar toch bedankt mjsanders en GeenMorgenRood
    Als je nog iets zou vinden -> bedankt !

Heb je al een SMC reset geprobeerd?

1. Schakel de computer uit.
    2. Sluit de MagSafe-lichtnetadapter aan op een voedingsbron en op de Mac als dit nog niet is gebeurd.
    3. Druk op het ingebouwde toetsenbord tegelijk op de toetsen Shift-Control-Option (links) en de aan/uit-knop.
    4. Laat alle toetsen en de aan/uit-knop tegelijk los.
    5. Druk op de aan/uit-knop om de computer in te schakelen.
    Opmerking: de LED van de MagSafe-lichtnetadapter kan van status wijzigen of tijdelijk worden uitgeschakeld wanneer u de SMC opnieuw instelt.

Bron: Intel-Macs: de System Management Controller (SMC) opnieuw instellen

Inactief
    Anoniem

@Bryan Lybeer,

Meer stappen dan een SMC reset hebben niet veel zin. Ik zou langzaam aan richting een AASP denken. Gezien de recente artikelen over iCentre’s zou ik daarbij denken aan een AMAC store o.i.d. Je kunt natuurlijk ook altijd consumer law claimen bij het punt van aankoop mocht je buiten garantie vallen.

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Sorry wat is AASP ?

Bijdrager
    stavos

Doe gewoon eens Googlen..:?

Inactief
    Anoniem

Een Apple Authorized Service Provider. Vaak zijn dit resellers die hiernaast ook service aanbieden. https://locate.apple.com/nl/nl/ (klik op service).

Mocht je voor je langsgaat bij een service-punt of het punt van aankoop (voor een consumer law claim als je niet meer in je garantie periode zit) het zeker willen weten dat het geen software probleem is zou je kunnen opstarten in veilige modus (opstarten met shift) of opstarten in recovery: Als je Mountain Lion of Lion hebt op je Mac (als hij jonger is dan 2011 is dat waarschijnlijk) kun je opstarten met Cmd + R. Selecteer de taal en kijk of de ventilator hier ook begint te loeien. Als hij ouder is, doe dan de installatie-DVD erin en start op met de C toets ingedrukt.

Je kunt trouwens ook altijd even contact opnemen met AppleCare: 0900 7777703. Het kan zijn dat je buiten de gratis telefonische ondersteuning zit, maar als je je probleem aangeeft en zegt dat je al een SMC geprobeerd hebt kunnen ze in ieder geval even kijken wat de beste opties voor je zijn voor een eventuele reparatie of onderzoek.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.