11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Fan van iMac (9.1) op hol

Voor ik vanmorgen de deur uit ging heb ik m’n iMac (Lion) in sluimerstand gezet. Gaat altijd goed. Niks aan de hand. Vanmiddag kwam ik thuis en vroeg me af wat dat harde ruisende geluid was, wat van boven kwam. Toen ik m’n werkkamer in liep, stond m’n iMac hard te blazen. Vergelijk ’t met een airco van redelijk formaat.

Na wat schermafdrukken te hebben gemaakt van iStat, heb ik de iMac herstart. Helaas verhielp dat het euvel niet. Alleen uit- en weer aanzetten hielp.

Hieronder de schermafdrukken van iStat. Wat kan hier aan de hand geweest zijn, dat een iMac spontaan uit sluimer komt en als een dwaas gaat staan blazen??

Schermafdruk voor de herstart van de iMac

Schermafdruk na uit- en aanzetten van de iMac

Bijdrager
    AppleStef

Die temperaturen zijn vrij koel, dus daar ligt het iig wrs niet aan. (Bij mij zijn ze gewoonlijk heel wat hoger.) Na het herstarten draait de fan van de HD ook iets harder als hier gewoonlijk, of is het zo altijd bij jou?

Het heeft volgens mij iets met Lion te maken, maar ik heb nog niemand anders gehoord met het zelfde probleem.

Kijk eerst een paar dagen of het nog eens voor komt en als het vaak voorkomt in die paar dagen zou ik mss eens een SMC-reset proberen.

Inactief
    Anoniem

Dit is iStat van 2 minuten geleden. De iMac draait dus al weer een half uurtje en heb net ff World of Padman gespeeld om de boel ff op te warmen:-)

Bijdrager
    iMad

Doe eens een SMC reset, zet de iMac uit en trek de stekker eruit.
    Druk nu ongeveer 20 sec op de power knop.
    De stekker er weer in en klaar.

Bijdrager
    Moriarty

Mocht je toch nog twijfelen, dan kun je altijd nog een AHT draaien – vaak worden op hol geslagen fans veroorzaakt door een foute communicatie met 1 van de sensoren of door software.

Bijdrager
    AppleStef

@iMad

Niet nodig als het niet meer voorkomt hé. Op de Apple support pagina staat ook dat je het best alleen doet als het echt nodig is en andere dingen al hebt geprobeerd.

Inactief
    Anoniem
    Moriarty op 02 oktober 2011

Mocht je toch nog twijfelen, dan kun je altijd nog een AHT draaien – vaak worden op hol geslagen fans veroorzaakt door een foute communicatie met 1 van de sensoren of door software.

AHT??? Nu ken ik ’t als arteriële hypertensie, maar dat zal je er vast niet mee bedoelen…:-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dergelijke keuren kunnen vaak verholpen worden door een safe-boot uit te voeren.
    Ik heb dit een keertje gehad bij mijn iMac, al was het aantal rpm’s niet extreem hoog, en een keertje bij mijn oude G5 powermac en die leek wel een windmachine op de filmset.
    Soms als het system cache geheugen corrupt is treden er allerlei symptomen op. Een safe-boot zet het system cache geheugen weer goed. (Het wordt feitelijk opnieuw opgebouwd)

Bijdrager
    Oppie

AHT = Apple Hardware Test.
    Opstarten met de ‘D’ ingedrukt; bij sommige modellen staat de AHT op een chip, bij anderen de install disc of install stick inschuiven.

…heb ik de iMac herstart. Helaas verhielp dat het euvel niet. Alleen uit- en weer aanzetten hielp.

Wat is het verschil?

Inactief
    Anoniem
    Oppie op 02 oktober 2011

…heb ik de iMac herstart. Helaas verhielp dat het euvel niet. Alleen uit- en weer aanzetten hielp.

Wat is het verschil?

Geen idee, maar na de herstart blies ’t ding gewoon lekker door. Pas nadat ik de stekker eruit getrokken had en er weer in had gedaan, stopte ’t ding met blazen..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De herstart via het Apple menu is een warme start, zet je de Mac helemaal uit, dan heb je een koude start. Die laatste heeft vermoedelijk het een en ander hersteld.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.