3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Brainiac

Fan schiet te snel aan?

Normaal gezien schoot de fan van m’n iBook pas wanneer de CPU 68°C haalde, en dit gebeurde enkel wanneer de CPU voor geringe tijd de volle 100% belast werd.
    Maar sinds daarnet schiet m’n fan zo plots aan op 60°C en die haalt hij door slechts te surfen en te chatten. Dus de CPU wordt zeker niet zwaar belast (zie ‘k ook bij Activiteitenweergave).
    Wat kan hier de reden van zijn?

Misschien handig om weten: het is de fan aan m’n sherm dat aanschiet, niet die opzij. Dus is het wel bij m’n CPU waar ‘k het probleem moet zoeken? Binnentemperatuur is zo’n 24°C. En oh ja, die temperaturen lees ‘k af met iStat nano.

Kan het zijn dat deze grens ergens aangepast kan worden en dat ik dit in m’n snelle klikhandelingen iets gedaan heb wat niet mocht?

Alvast bedankt;)

EDIT: de iBook staat op een houten en vlakke ondergrond.

Bijdrager
    wilko

Hier is een heel logische verklaring voor: het is warm buiten!

Als je het aandurft, zou je je iBook van binnen schoon kunnen maken, met name het koelblokje op je CPU, omdat hij dan beter koelt. Door stof vermindert je airflow namelijk, waardoor je harder moet blazen om nog goed te koelen.

Bijdrager
    Marius1976

Misschien ‘interessant’ om te weten, maar ik gebruik ook iStat Nano, en mijn fan springt altijd aan zo rond de 62 graden. Wellicht is het nu bij jou pas ‘normaal’? Ik vind 68 graden al erg hoog om dan pas aan te springen.

Groet,
    Marius

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.