15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    egmond

Fan macbook draait altijd?

Hallo sinds twee weken heb ik een macbook white 2.1 met 4 gig Ram.
    Nou valt me op dat de fan continu draait zelfs als er geen programma’s aanstaan. Ik heb istat pro gedownload en die laat zien dat de fan continu rond de 1800 rpm draait. is dat normaal?
    Bij activiteiten overzicht zie ik geen buitensporige processen..
    wie weet wat?
    groeten

Bijdrager
    St. Mobbs

Dat is volkomen normaal Als ik mij niet vergis is de basissnelheid van de fan zelfs 1500 rmp. Kan zijn dat het 1800 is.

Maar misschien het je wat aan dit programma. Geeft je wat meer inzicht hoe het zit met de fans en temperatuur.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31130

Bijdrager
    iJohan

Vrij logisch jij zweet toch ook altijd een beetje… en als je intensiever gaat bewegen meer:) warmte is er altijd.

Bijdrager
    MacTS
    ”egmond”

Nou valt me op dat de fan continu draait zelfs als er geen programma’s aanstaan.

En je Mac OS is geen programma? Mijn MBP heeft 2 fans en deze draaien altijd met min. +/- 2.000 rpm.

Bijdrager
    egmond

Tja nou ja
    Mijn G4 hoorde ik nooit.
    Ik heb in de 4 jaar dat ik die had welgeteld 1x mijn fan horen aanslaan.
    vandaar dat ik me dit even afvroeg.
    Daarbij baal ik er wel van dat deze dus lang niet zo stil zijn als vroeger, wat met audio opnames toch behoorlijk jammer is..

Bijdrager
    Calpa
    ”egmond”

Tja nou ja
    Mijn G4 hoorde ik nooit.
    Ik heb in de 4 jaar dat ik die had welgeteld 1x mijn fan horen aanslaan

Ik had een jaar lang een witte MacBook.. standaard liep die op 1700 rpm wat vrijwel niet hoorbaar was; met wat intensievere taken liep dit wel eens op tot 6000; wat duidelijk hoorbaar was.
    Sinds kort heb ik de aluminium versie; geen enkel zuchtje komt er uit voort.. standaard 2000 rpm en vrijwel nooit boven de 3000, apart. Maar toch vind ik het raar dat jij de standaard snelheid waar de fan op draait ook al hoort..

Bijdrager
    deSpaanseRente

Ha, ik herken het “probleem”; ik kwam zelf eerst van een iBook G4, en toen ik de fan voor het eerst hoorde (na een half jaar of zo), verschoot ik me een bult en dacht ik dat er iets was met m’n laptop of zo – maar dat bleek dus de ventilator te zijn.

Anyway, ’t is inderdaad een aanpassing als je van een doodstille mac komt, maar voor audio-opnames is het echt geen probleem eigenlijk.
    Uiteindelijk, als je ├ęcht professioneel werkt zet je die mac toch ook niet vlakbij datgene wat je opneemt, tenzij je de ingebouwde micro ervan gaat gebruiken, maar dat is nu ook weer niet geweldig professioneel te noemen, dunkt me.

Al kan het wel zijn dat de alu macbooks minder hoorbaar zijn dan de 2.1 die jij hebt. Dus op dat vlak had je mss beter voor een alu gegaan – al kan ik het wel begrijpen dat je geen zin had zonder firewire te zitten. (dankjewel Apple, om de semi-professionele muzikant in de kou te laten staan)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”egmond”

Nou valt me op dat de fan continu draait zelfs als er geen programma’s aanstaan. Ik heb istat pro gedownload en die laat zien dat de fan continu rond de 1800 rpm draait. is dat normaal?

Zoals gezegd zou dat geen probleem moeten zijn. De ventilator draait eigenlijk continu maar je hoort hem niet (op de aluminium nog minder dan op de witte, trouwens). Op m’n nieuwe MacBook kreeg ik vorige week de ventilator op de 3700+ toeren door de processor vol te belasten (twee terminalvensters met allebei het commando yes), en dan nog moest ik met m’n oor vlakbij de computer komen om geluid van de ventilator te horen. Dat terwijl iStat Nano aangaf dat de processortemperatuur tegen de 80 graden Celsius aanliep.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat bij jouw computer de ventilator ook onhoorbaar draait:) Voor hetzelfde geld zit er vuil tussen of zo dat hem meer geluid laat maken; als er geen garantie meer op zit zou je de computer open kunnen maken om te zien of dat toevallig het geval is. Wel goed opletten dat je onthoudt welke schroeven waar thuishoren:)

Bijdrager
    Siebenga
    ”PascalPas”
    ”egmond”

Tja nou ja
    Mijn G4 hoorde ik nooit.
    Ik heb in de 4 jaar dat ik die had welgeteld 1x mijn fan horen aanslaan

Ik had een jaar lang een witte MacBook.. standaard liep die op 1700 rpm wat vrijwel niet hoorbaar was; met wat intensievere taken liep dit wel eens op tot 6000; wat duidelijk hoorbaar was.
    Sinds kort heb ik de aluminium versie; geen enkel zuchtje komt er uit voort.. standaard 2000 rpm en vrijwel nooit boven de 3000, apart. Maar toch vind ik het raar dat jij de standaard snelheid waar de fan op draait ook al hoort..

zelfde laptop wel geluid van de fan! behoorlijk ook nog!:oops: en als ik toca 3 demo ga spelen moet ik de laptop met spanbanden vast zetten anders stijg ik met laptop en al op :lol: :cry: Of jullie hebben allemaal een gehoorbeschadiging door die fancy ipods die veeeeeeeeeeeeel te luid staan. Of willen het niet horen :? geluid is er wel degelijk

Bijdrager
    Calpa

Hmm.. nee sorry, perfect gehoor en mijn aluminium MacBook maakt geen hoorbaar geluid; tenzij mijn oor op het toetsenbord leg.

Bijdrager
    Siebenga

dan zou er serieus wat met mijn macbook moeten zijn!? Ik heb nu alleen Adium en firefox als programma draaien en hoor toch duidelijk een zoemend geluid! Niet storend maar het is aanwezig. Ik probeer een vergelijkbaar geluids niveau te bedenken maar dat lukt me niet! :innocent:

Maar nu we het er toch over hebben! waar zuigt de nieuwe mabook de lucht vandaan? Doet ie dat onder het schanier (tussen de bodem en achterkant beeldscherm). Of haalt ie de lucht boven het schanier vandaan(tussen beeldschem en toetsenbord) ??:?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Siebenga”

waar zuigt de nieuwe mabook de lucht vandaan? Doet ie dat onder het schanier (tussen de bodem en achterkant beeldscherm). Of haalt ie de lucht boven het schanier vandaan(tussen beeldschem en toetsenbord) ??:?

De lucht haalt hij uit de kast;) Over hoe die lucht dan weer de kast binnenkomt verbaas ik me ook een beetje, want in tegenstelling tot bij de oude MacBook zitten er geen ventilatieopeningen in (die ik kan ontdekken in elk geval).

Als je naar deze foto van MacNN kijkt, van de computer met de bodemplaten verwijderd, zie je dat de ventilator van onderaf lucht aanzuigt en die naar de scharnier wegblaast:

Bijdrager
    veyske

ik heb nu een maand de allu MBp, en sinds kort maakt hij redelijk wat lawaai (mijn fans)
    ik heb istat nu staan, en daar staan mijn fans rond de 3600 al direct nadat ik heb opgestart.

volgens mij niet echt normaal, wat moet ik doen?

grtz,
    laurent

Bijdrager
    bartje

Ik zou een nieuwe kopen.

Bijdrager
    languh

ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn 15″ macbook pro (september 2006, intel core duo)…

Sinds een tijdje heb ik er last van dat de fan aan de rechterzijde heel hard gaat draaien en duidleijk hoorbaar geluid maakt (in tegenstelling tot de linker). Vaak is dit tegelijk met flashapplicaties en dergelijke (ook youtube). Maar sinds kort ook zomaar zonder reden, ook als ik mijn macbook net open sla hoor je em al flink loeien…

is dit softwarematig op te lossen of moet ik nu een fan vervangen oid?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.