17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Dagaloni

[opgelost] Fan in MacBook stuk en kernel panic.

Ik heb mijn fans uitgezogen omdat mijn macbook vaak op 6200 rpm zat. Alleen sindsdien geeft iStat pro aan dat hij 0 rpm draait. Eén keer zag ik dat die 143 rpm draaide en toen ging hij weer op 0. Hij macbook wordt ook erg heet. Om te controleren of mijn fan het wel doet heb ik photoshop even laten renderen maar toen ging mijn macbook uit. Ineens, niet eerst afsluiten nee gelijk uit met een zacht hoog piepje.

Ik had ook even fancontrol gedownload, daarna twee kernel panics. Misschien had die kernel panic te maken met de warmte.

Heeft iemand een idee wat zich voordoet?

Bijdrager
    Dr. Maddox

:eek:

Misschien?! Zeker weten! Als je geluk hebt zijn je processor en je moederbord nog in orde.

Mijn advies:
    Niet meer aanzetten totdat je de fans hebt vervangen voor nieuwe!

Bijdrager
    Dagaloni

Verdorie… Kan je dat zelf vervangen?

Bijdrager
    Vinhelper
    Vinhelper op 05 augustus 2010

Fans stofvrij maken:
    – Het effectiefste is droge perslucht uit een compressor, maar die heb je vast niet staan thuis.
    1 regel daarbij:
    :neutral:ZORG ER TEN ALLE TIJDE VOOR DAT DAN NOOIT JE FANS/VENTILATOREN GAAN DRAAIEN DOOR DE PERSLUCHT, DIT KAN ZE BEHOORLIJK BESCHADIGEN EN VRIJWEL ALTIJD KAPOT MAKEN.:cry:
    Steek er dus een schroevendraaier of een stokje tussen, voorzichtig. Nog beter is met je vingers/hand even vasthouden, maar let dan ook op de andere fans.
    Succes!:wink:

Dit is dan bedoeld voor een Mac Pro, maar ik denk dat de boodschap duidelijk is.

Goed in je oren knopen dus!:sealed:

Bijdrager
    feliciaan

Ja, maar is hij nog in garantie?
    Anders: http://www.powerbookmedic.com/ , daar verkopen ze lossen onderdelen voor apple toestellen.

Bijdrager
    Dagaloni

Maar ik heb gezogen en dan draait de fan dezelfde kant op. Hoe kan dat ding stuk gegaan zijn dan? En waar kan ik zo’n fan het snelst verkrijgen?

Edit: ol thx ga ik even op doe site kijken.

Bijdrager
    Vinhelper

Voor erin zetten: –> http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-MacBook-Core-2-Duo-Fan/522/1

Als je ten minste een Core 2 Duo hebt, anders even het goede model kiezen.:wink:

Succes ermee!

Bijdrager
    Dagaloni

Bedankt, ik heb de dual core;)

Misschien handig om erbij te zetten. Ik hoor mijn fan wel. Nou ja ik hoor lucht blazen. Ik weet niet of dat de fan is. Als ik mijn macbook uitzet hoor ik het niet meer.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Heb je de gangbare regels in acht genomen, zoals stroom er af en vervolgens even de statische elektriciteit ontladen?
    De electronica is immers erg gevoelig.

Bijdrager
    Dagaloni

Uuhm.. Nou ik heb ‘m uit gezet en toen leeggezogen. Toen aan gezet omdat ik dacht dat dan alle stof eruit ging tijdens het zuigen. De MacBook is niet open geweest.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Statisch ontladen doe je door de radiator buizen aan te raken. En zoals eerder gezegt, zonder een stokje steken voor je fan draai je de lagers aan gort. Het blijft ook gedeeltelijk plastic. Daarbij zorgt de smering voor het soepel lopen van de lagers maar daar kan dus nu goed alle olie uit zijn die er nog zat.

Bijdrager
    Dagaloni

Dus er is nog hoop? Ik ga ‘m zometeen open maken en kijken of er wat te zien is. Hoe weet ik of alle olie eruit is?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Dan loopt het stroef en hoor je het piepen of knarsen. Wees wel voorzichtig en breng hem bij twijfel naar een reparatie dienst!

Succes!

Bijdrager
    Dagaloni

Yep bedankt!;)

Bijdrager
    Dagaloni

We hebben de MacBook opengemaakt. De fan zat vol stof en we hebben ‘m leeg gezogen. Net toen ik wilde zeggen dat de fan niet mocht draaien zette mijn vader de stofzuiger (laag) op de fan en die draaide hardrond. Niks gebeurd, al het stof was weg en hij doet ’t nu!:lol: Blije ik!:)

Even offtopic: was er nou een regeling vanuit apple dat je de upper case van de macbook kon laten vervangen vanwege die scheurtjes? PM me even als iemand het antwoord weet;)

Bijdrager
    Hostyle

Uppercase of topcase? Als het rond je toetsenbord is, valt het onder de regeling. De harde witte buitenzijde valt hier niet onder.

Ik heb ook een barst gehad in de buitenzijde van mijn MacBook en deze is wel onder garantie vervangen. Helaas kan een APR dit niet vooraf bepalen, dit licht aan Apple. Wellicht kun je dus beter eerst bellen met de Apple klantenservice voor je hem naar een APR brengt. Zij kunnen dan een case voor je aanmaken waarmee de APR aan de slag gaat. Zelf kun je misschien wat ‘overtuigender’ beargumenteren waarom het onder de garantie zou moeten vallen dan een APR.

Bijdrager
    Dagaloni

Ja ik bedoelde de topcase:razz: Was vandaag in de stad dus even naar de APR geweest en die zij dat ze ‘m konden opsturen maar dan was ik ‘m 4 dagen kwijt. Maar ik moet ‘m elke dag hebben voor school. Hij gaf me de tip om ‘m in de herfst vakantie op te laten sturen. Heb ik ‘m niet nodig en kan die gerepareerd worden, dus dat ga ik doen!:)

Mijn fan doet ’t ook nog steeds, draait niet boven de 3500.:)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.