24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Japsuh

Fan harde schijf gaat onnodig hard draaien

Hoi!

De fan van mijn harde schijf blijft continu op rond de 2600 tpm draaien. Dit was voordat ik vakantie ben gegaan nog niet zo, toen bleef de van rond de 1200 tpm. Ik heb meteen nadat ik terugkwam van vakantie 10.5.8 geïnstalleerd dus ik weet niet of het aan de update ligt of aan het feit dat hij 3 weken in een doos heeft gezeten…

Zover ik weet zijn er geen programma’s actief die de harde schijf echt intensief aan het gebruiken zijn. Op dit moment draai ik zelfs alleen maar Safari.

Ik vind dit erg vervelend aangezien hij nu wel meer herrie maakt, terwijl ik juist zo blij was dat hij zo stil was.

Heeft er iemand een idee/oplossing?

PS. Het gaat hier om de iMac (zie onderschrift). De MacBook heeft geen problemen, die heeft ook 10.5.8

Edit (toevoeging): Ja, ik heb de computer opnieuw opgestart en de stekker eruit gehaald zodat de SMC is gereset.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Heb je activity viewer nagekeken op processor-intensieve zaken?

Bijdrager
    Japsuh

Heeft de processor dan invloed op de fan van de harde schijf? Volgens activiteitenweergave is de schijf niet in gebruik, en staan lezen en schrijven allebei op 0 bytes/sec.

De fan van de processor draait maar op 1500-1600 tpm en de optical drive op 1500 tpm. Dat zijn volgens mij vrij normale waarden. De temperatuur van de computer is ook niet hoog, en haalt net niet de 40 graden.

Bijdrager
    jorisvervuurt
    ”Japsuh”

Dat zijn volgens mij vrij normale waarden.

Bij mijn 24″ iMac (goedkoopste 24″ model uit 2009) zijn de waarden als volgt:

CPU: ±1200 tpm bij 37 graden
    HD: ±1600 tpm bij 46 graden
    Optical Drive: ±800 tpm bij 41 graden

Deze waarden zijn als de HD, Optical Drive en CPU niet in gebruik zijn, maar als de iMac wel al een aantal uren aangestaan heeft.

Bijdrager
    Japsuh

Dat waren bij mij vóór de vakantie ook normale waarden… Ik snap echt niet wat er is gebeurt. In de doos kwam er geen stof bij, hij zat gewoon in de verpakking zoals wanneer je hem nieuw koopt.

Bijdrager
    jorisvervuurt

Heb je toevallig al eens onderstaand programma geprobeerd? Let er wel op dat het misschien wel/misschien niet werkt en dat het je eigen verantwoordelijkheid is als je het gebruikt.

http://www.macupdate.com/info.php/id/23049

Wie weet lukt het om daarmee de ventilatoren wat langzamer te laten draaien, omdat je zegt dat de temperatuur van je iMac niet zo hoog is bij de door jou gegeven waarden…

Bijdrager
    Japsuh

Dat programmaatje heb ik al geprobeerd, maar zoals de beschrijving al zei kon ik de fans niet langzamer laten draaien.

Nog even 2 toevoegingen:
    – De fans beginnen hard te draaien als de computer tijdens het opstarten bij het blauwe scherm is aangekomen.

– Ik heb het idee dat de smc-reset niet goed is gegaan: de brightness stond nog net zo als voor de reset!

Ik heb het volgende daarnet gedaan: ik zet de computer uit, haal de geluids- firewire- en usbkabels los en tenslotte haal ik de elektriciteitskabel eruit. Toen heb ik een paar minuten gewacht en toen weer de stroomkabel erin gedaan en vervolgens de usb kabels van de muis en het toetsenbord. Als laatste heb ik de computer aangedaan met de aan/uit knop.

Bijdrager
    Japsuh

Niemand heeft verder nog een idee?

Bijdrager
    jorisvervuurt
    ”Japsuh”

Heb je ooit de firmware van je iMac geüpdatet?

Bijdrager
    Japsuh
    ”jorisvervuurt”
    ”Japsuh”

Nee. Wat moet ik dan downloaden? Op de Apple site kan ik eigenlijk niets vinden…

Edit: http://support.apple.com/kb/HT1237?viewlocale=nl_NL Ik zie daar geen iMac uit 2008 bij staan, dus er is geen firmware update beschikbaar.

Bijdrager
    jorisvervuurt
    ”Japsuh”
    ”jorisvervuurt”
    ”Japsuh”

Nee. Wat moet ik dan downloaden? Op de Apple site kan ik eigenlijk niets vinden…

Edit: http://support.apple.com/kb/HT1237?viewlocale=nl_NL Ik zie daar geen iMac uit 2008 bij staan, dus er is geen firmware update beschikbaar.

Mocht er een firmware update beschikbaar zijn, dan verschijnt deze als ik het me goed herinner in Software-update.

Off-Topic: BTW, ik heb zojuist Snow Leopard ontvangen en geïnstalleerd. Ik moet zeggen; PERFECT!!!

Bijdrager
    Trat

Zodra je over een bepaalde deel van je vrije schijfruimte heen gaat, wordt een HDD trager en ook warmer. Meestal gaat de snelheid achteruit als je over de eerst 50% aan vrije sectoren heen bent. Wat verder gaat het hard achteruit en dan wordt je HDD ook een stuk warmer.

Bijdrager
    jorisvervuurt
    ”Trat”

Zodra je over een bepaalde deel van je vrije schijfruimte heen gaat, wordt een HDD trager en ook warmer. Meestal gaat de snelheid achteruit als je over de eerst 50% aan vrije sectoren heen bent. Wat verder gaat het hard achteruit en dan wordt je HDD ook een stuk warmer.

Of een keertje defragmenteren met iDefrag? (op zich doet Mac OS X dit geloof ik ook al, maar wie weet helpt het…)

Bijdrager
    Japsuh

Ik heb Snow Leopard ook binnen. Ik ga de iMac gewoon helemaal wissen en Mac OS X dus helemaal schoon installeren. Als het dan nog niet verholpen is, dan…eh…tja

Bijdrager
    Trat
    ”jorisvervuurt”

Of een keertje defragmenteren met iDefrag? (op zich doet Mac OS X dit geloof ik ook al, maar wie weet helpt het…)

Defragmenteren? Zou ik niet aan beginnen op een Mac, iig geen systeem drive.

Bijdrager
    jorisvervuurt
    ”Trat”
    ”jorisvervuurt”

Ik doe het zelf niet (meer), maar heb het voorheen wel gedaan en dat ging met iDefrag altijd goed…

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet
    ”Trat”
    ”jorisvervuurt”

iig niet zonder goeie backup…

Bijdrager
    Trat
    ”jorisvervuurt”
    ”Trat”
    ”jorisvervuurt”

Ik doe het zelf niet (meer), maar heb het voorheen wel gedaan en dat ging met iDefrag altijd goed…

Zou het niet doen, hebben normale gebruikers echt niet nodig…

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

in de macfan staat een artikel waarin uitgelegd wordt wat de voordelen van defragmentatie kunnen zijn; voornamelijk van toepassing bij intensieve gebruikers en grote bestanden (bijvoorbeeld grote iLife bibliotheken).

Bijdrager
    Japsuh

Ondertussen 10.6 geïnstalleerd. De waarden zijn nu respectievelijk 1000 voor de optische drive (met cd erin), 1200 hard drive en 1200 cpu.

Dat is al een stuk beter! Ik hoop dat het zo blijft. De computer is nu wel wat heter: meer rond de 50 graden, maar hij is wel veel stiller!

Bijdrager
    jorisvervuurt
    ”Japsuh”

Ondertussen 10.6 geïnstalleerd. De waarden zijn nu respectievelijk 1000 voor de optische drive (met cd erin), 1200 hard drive en 1200 cpu.

Dat is al een stuk beter! Ik hoop dat het zo blijft. De computer is nu wel wat heter: meer rond de 50 graden, maar hij is wel veel stiller!

Dat klinkt inderdaad al beter! Wat bedoel je met “de computer”, de CPU of de Northbridge?

Bijdrager
    Japsuh

Ik bedoelde meer dat alle temperaturen rond de 50 graden liggen: net er onder of net er boven. De Airport kaart echt spant de kroon met 65 graden!

Bijdrager
    Trat
    ”Sullivan”

in de macfan staat een artikel waarin uitgelegd wordt wat de voordelen van defragmentatie kunnen zijn; voornamelijk van toepassing bij intensieve gebruikers en grote bestanden (bijvoorbeeld grote iLife bibliotheken).

Ben nog nooit iemand tegengekomen die heeft moeten defragmenteren op een mac. Als je HDD zo snel een puinhoop is kun je beter wekelijks gewoon een clone terugzetten op de schijf. Lijkt me wat betrouwbaarder en sneller gaan…

Bijdrager
    Blixa

Hoeveel geluid maakt een normale iMac eigenlijk? Ik hoor alleen een zacht geluid, de ventilatoren, als het voor de rest in mijn kamer helemaal stil is: geen auto’s enzo die voorbij rijden en niemand die tegen mij praat.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.