10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    bassermans

factuurnummer met tekstvariabelen indesign

Kan je factuurnummer met tekstvariabelen indesign gebruiken als je bijvoorbeeld een kopie van het vorige document maakt?
    Loop het factuurnummer dan door. Of is het gewoon niet handig om dit te doen…

Dank alvast.

Moderator
    Night

Lijkt me onhandig. Ik zou er eerder voor kiezen om de Indesign documenten als naam het betreffende factuurnummer te geven (later handig op te zoeken) en m.b.v. Tekstvariabelen > Voeg variabele in te kiezen voor het invoegen van de documentnaam.

Bijdrager
    mackerjack

hoewel indesign helemaal niet bedoeld is voor dit soort dingen zou je de vaste teksten op een basis bladzijde kunnen zetten.
    op de gewone bladzijden zelf (je hebt dan meerdere facturen in je document) zet je de variabele gegevens en als factuunummer kun je de automatische bladzijnummering gebruiken. moet je alleen niet later tussendoor een bladzij verwijderen anders verloopt je hele verdere nummering.
    voor de klant maak je waarschijnlijk toch een pdf en dat kun je per bladzij doen.

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb jaren geleden ook zoiets geprobeerd in Pages op te zetten voor facturering en dergelijke. Maar toen kwam iemand met de tip van Moneybird. Dan hoef je je over nummering in opmaak software geen zorgen meer te maken. Er zullen vast meer online facturerings-tools zijn, maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat InDesign (of Pages of Word) een beetje moeilijk doen is tegenwoordig.:wink: Er zijn betere tools.

Bijdrager
    bartvdv

op de gewone bladzijden zelf (je hebt dan meerdere facturen in je document) zet je de variabele gegevens en als factuunummer kun je de automatische bladzijnummering gebruiken. moet je alleen niet later tussendoor een bladzij verwijderen anders verloopt je hele verdere nummering.

InDesign kan wel degelijk overweg met automatisch nummeren op paragraafniveau via ‘Paragraph’ -> ‘Bulleted and Numbered Lists’. En je kan voor en achter het nummer een vast stukje tekst zetten. Voorwaarde is dat alles binnen hetzelfde document blijft en de tekstkader voor het factuurnummer doorloopt over de volgende bladzijden/facturen. De kans op vergissingen lijkt mij groot. Dan is FileMaker een betere keuze.

Moderator
    Night

Ik gebruik ook Indesign voor mijn facturen en dat voldoet prima:-)
    Automatisch datum en factuurnummer en alleen maar de omschrijving invullen. PDFje maken met security permissions ‘Read-only’ en klaar.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Facturen doe ik zelf ook in Indesign. Automatische datum is ideaal, en als factuurnummer doe ik automatisch de bestandsnaam, dat kan namelijk ook. Dus ik kopieer de laatste in de Finder, verander in de naam alleen de laatste cijfers, en alles staat dan startklaar in Indesign.

Alleen jammer dat je niet automatisch kan optellen en BTW berekenen in Indesign.
    Dat willen klanten natuurlijk, en dus maak ik factuurtemplates voor klanten in Excel.
    Daar kan je alleen net iets minder qua design.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Je pdf heeft dan ook als bestandsnaam het factuurnummer

Moderator
    Night

Daar heb ik gewoon een rekenmachine voor en omdat ik nog met Yosemite werk, de meest geweldige widget ooit: IN/EX 1.1. Alle BTW om- en berekenen, copy en paste, klaar.

En voor wat betreft berekeningen binnen Indesign: Dat kan gewoon: http://www.bcv-creation.com/calculs-dans-indesign/calculs-raynaux_EN.php in combinatie met Indesign Tables. Dus ook je BTW berekeningen, subtotalen optellen etc.

Bijdrager
    Vilscon

Je zal het vast en zeker wel is hebben opgezocht, maar wil het toch even melden.
    Probeer Factuursturen.nl of een van de goedkope alternatieven. Met een gebruiksprijs van €0,50 per factuur of maximaal €15 per maand vind ik het platform ge-wel-dig.

Heb anderhalf jaar lang geploeterd, iedere keer weer alle tekst aanpassen in InDesign. Zelf ook gewerkt met variabelen, maar wat een gedoe. Of anders gezegd: wat een verademing sinds ik ben over gestapt. Zo veel gemak. Plus, automatisch een administratie en geautomatiseerde BTW-aangifte. Ideaal. Maar vooral ook omdat ik constant m’n factuur “mooier” zat te maken, terwijl klanten daar absoluut niet op zitten te wachten. Hoe simpeler/strakker het ontwerp, hoe beter. Wat ik overigens wel heb gedaan is een page-design background ontworpen (wat vakken, footer, achtergrond vector, etc.) om ‘m nog iets op te fraaien, maar verder redelijk standaard gehouden. Resultaat: veel blijere klanten, absoluut!

Mocht je echt die paar euro willen besparen, dan hoop ik dat je uit de voeten komt met bovenstaande of toekomstige reacties.

Wil je mij tóch bedanken, dan kan ik je gerust een affiliate linkje toesturen. Kost jou niks, scheelt mij iets. =)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.