14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    MOTTOW

Factoren die een webserver snel of langzaam maken…

Ik wil graag zelf websites gaan hosten. Het zijn geen websites met honderden bezoekers per dag..eerder tientallen. Het is ook maar de vraag of er veel bezoekers tegerlijkertijd aanwezig zullen zijn.

Wat zijn nu de factoren die een webserver snel of langzaam maken?
    Is de upload of de download van de verbinding van belang? Heeft het zin om een fast ADSL (1536 Kbit p/s 256 Kbit p/s) ipv een basic ADSL (768 Kbit p/s 128 Kbit p/s) verbinding te hebben? Of heeft het daar helemaal niks mee te maken en is het alleen het aantal Mhz-en en RAM?

Bijdrager
    crazy ivan

Als er uitgegaan wordt van jouw server, dit wil zeggen dat jij een webserver fysiek thuis hebt staan moet je naar de volgende dingen kijken.

De download snelheid van je verbinding heeft betrekking op de informatie/gegeven die JIJ ergens vandaan haalt. (e.g. http://www.macosx.nl) Op het moment dat JIJ een paar onderwerpen hier op dit forum leest wordt de DOWNLOAD sneheid van MacOSX belast. Dus:

Wanneer je thuis een server neerzet moet je zorgen voor voldoende UPLOAD snelheid zodat de bezoeker van jouw website geen uren hoeven te wachten om een plaatje te bekijken.

Hoeveel UPLOAD je nodig hebt is geheel afhankelijk van wat er op je website staat. Een klein foto album en een reisverslag, dat lukt prima met 128kb. Wanneer je zwaardere dingen gaat draaien, heb je wellicht meer nodig.

Voldoende geheugen is voor iedere computer een must.

Een suggestie: kijk of je ergens een oude doos kunt vinden en installeer een gestripte versie van LINUX. (zit webserver al in)

Zorg dat er een goede firewall op de webserver zit!

Iemand anders nog suggesties?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

als je thuis een webserver wilt draaien is het misschien beter om te zoeken naar een provider die een snellere UPLOAD geeft.
    Kijk eens bij providers die gebruik maken van het BBNed netwerk, daar heb je standaard een dubbele upstream.

Ikzelf heb bij Demon voor 34 euri (uit mijn hoofd) 1024/512
    dus upstream 512, wat alweer twee keer zo snel is dan de 256 van “Fast” ADSL.

of er meerdere mensen tegelijk je webpagina’s zullen bekijken kun je nooit van te voren weten, zul je net zien…

En, zoals CrazyIvan al zegt, maak een webserver van een (oude) computer die je verder nergens anders voor gebruikt. Van linux weet ik niets, ik dacht juist dat er bij OSX standaard een hele goede webserver zit ingebakken.
    Maar daar weten anderen op het forum ongetwijfeld meer van.

Bijdrager
    mdd

In jouw geval zal de bandbreedte van je verbinding als eerste de bottleneck zijn m.b.t. de snelheid van je site’s.

Op internet zijn hiervan wel wat voorbeelden te vinden. Om even in PC termen te praten: een PII 400 met 256 MB geheugen en Linux + Apache is al genoeg om een site met +/- 10000 hits per dag te hebben.

Webservers op internet zijn vaak aangesloten op een 100 Mbit verbinding of nog meer.

Al zet je nog een oude bak neer, sneller dan je upload van ADSL verbinding zal je site niet gaan.

Kies dus een provider met een zo hoog mogelijke upload. Demon heeft goede pakketten voor een goede prijs.

Hoe meer plaatjes en downloads op je site, des te meer upload bandbreedte verbruik van je ADSL lijn.

Bijdrager
    crazy ivan
    ”mdd”

…Om even in PC termen te praten: een PII 400 met 256 MB geheugen en Linux + Apache is al genoeg om een site met +/- 10000 hits per dag te hebben…

Ervaring? Ben er 1 aan het bouwen.

(Linux RH 9 – Celeron 300 Mhz 128 Mb – 1024Dwn/512Up)

Bijdrager
    Deskman

Je moet een beetje opletten als je gaat hosten op je ADSL. Een site voor de lol maken is geen probleem, maar commercieel sites hosten op jouw IP adres is lang niet bij alle ISP’s toegestaan. En denk ook eens wat er gebeurt als je ineens megatraffic krijgt. Daarmee valt ook je eigen internetgebruik stil.

Tesn slotte is er nog een fenomeen dat ‘overboeking’ heet. Voor de gemiddelde gebruiker niet zo’n ramp: je deelt je internet bandbreedte met 10 – 25 anderen. Daar heb je niet veel last van omdat je gebruik pieken en dalen vertoont. Je hebt daardoor niet altijd vol vermogen om het zo maar eens te zeggen. Bij hosten gaat dat wel meetellen, want meer gebruikers op je site maken allemaal gebruik van de jou toebedeelde upload bandbreedte. En heb jij er geen last van, dan je buurman wel…

Het is maar dat je het weet.

Bijdrager
    Ruben

Zoals sommigen al aangeven is inderdaad je upload snelheid het eerste waar je aan moet denken en kun je in principe een oude computer gebruiken voor het serven zelf. Hou er echter wel rekening mee dat dit alleen opgaat als je de server puur HTML laat uitspugen. Wil je bijvoorbeeld met PHP en SQL gaan werken en een forum (zoals dit) gaatn hosten, dan wordt dat al meteen een zwaardere belasting voor je server omdat deze niet meer alleen simpele HTML pagina’s “op aanvraag” gaat uploaden, maar voor PHP requestst daadwerkelijk zelf aan het werk moet gaan.

Bijdrager
    mdd
    ”crazy
    ”mdd”

…Om even in PC termen te praten: een PII 400 met 256 MB geheugen en Linux + Apache is al genoeg om een site met +/- 10000 hits per dag te hebben…

Ervaring? Ben er 1 aan het bouwen.

(Linux RH 9 – Celeron 300 Mhz 128 Mb – 1024Dwn/512Up)

Helaas geen ervaring met het bouwen van professionele webserver op 100 Mbit verbinding. Maar wel met thuis / adsl webservers.

Wat wil je weten?

Zie RH 9, persoonlijk geef ik de voorkeur aan Debian of FreeBSD als je voor een unix wil gaan.

Bijdrager
    crazy ivan

Heb nu niet direct een vraag maar is altijd goed om te weten waar je een vraag zo nu en dan kunt neerleggen.

(de server is inderdaad een thuis-situatie-hobby-project)

:mrgreen:

Bijdrager
    julik

Wat betekend “thuis-situatie-hobby-project”?:)
    PHP+MySQL/PG = geen problemen met oude dingen.
    Maar wilt je 2-3-4 XSLT-transformaties met Cocoon maken, Java pagina’s gebruiken, Oracle installeren…:mrgreen: dan moet jouw server ERG snel zijn!

Bijdrager
    crazy ivan

Het is een hiep-hiep-hoera-waaibomen-thuis-voor-de-leuk-hobby-project.

:P

Ik ga op deze doos een firewall, DHCP, Proxy en Webmin draaien. Daarnaast komt een zelfde soort doos die gaat FTP-en en WEB-ben.

:lol:

Bijdrager
    andrez

Ik neig er ook steeds meer naar om van Planet Internet ADSL naar Demon ADSL (512/256) over te stappen.

Twijfel nog of ik het ethernet modem van Demon neem, of m’n 2 jaar oude speed touch home ethernet modem van Alcatel blijf gebruiken. Is het nog nodig dat beruchte pptp-gui bestandje te gebruiken in combi met een Demon modem via BBned. Dat soort dingen. Wie heeft er ervaring met een dergelijke overstap?

Bijdrager
    mdd

Bij Demon krijg je tot 01-01-2004 het ethernet modem gratis. Gewoon nemen dus. Kan je altijd een van de twee modems als reserve houden of verkopen.

Als je gaat overstappen zit je minimaal twee weken zonder adsl. Je moet namelijk eerst je oude adsl opzeggen, vervolgens moet je wachten totdat je lijn weer volledig adsl vrij gemaakt is door KPN en dan kan je je nieuwe abo aanvragen. Bij de een is de lijn na twee weken alweer klaar voor een nieuw adsl abo, de ander heeft twee maanden moeten wachten.

Hierover lopen al een paar draadjes op dit forum.

Bijdrager
    andrez
    ”mdd”

Bij Demon krijg je tot 01-01-2004 het ethernet modem gratis. Gewoon nemen dus. Kan je altijd een van de twee modems als reserve houden of verkopen.

Als je gaat overstappen zit je minimaal twee weken zonder adsl. Je moet namelijk eerst je oude adsl opzeggen, vervolgens moet je wachten totdat je lijn weer volledig adsl vrij gemaakt is door KPN en dan kan je je nieuwe abo aanvragen. Bij de een is de lijn na twee weken alweer klaar voor een nieuw adsl abo, de ander heeft twee maanden moeten wachten.

Hierover lopen al een paar draadjes op dit forum.

Helaas is het modem niet gratis voor de 512/256 verbinding die ik op het oog heb, mdd. Demon abonnementen
    Punt is dat ik via Planet/KPN pas m.i.v. 1-1-2004 geen verbinding meer heb en voor die tijd wel alvast moet bestellen bij Demon, wil ik voor het overige profiteren van de aanbieding.
    O ja, hoe zit het nou met dat pptp bestandje als je via Demon’s BBned internet?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.