13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Sipke

Facetime "fout tijdens activering"

Hallo,

In ons gezin heb ik de taak onze macs en iOS apparaten te beheren en problemen op te lossen. Mijn vrouw heeft een eigen AppleID, gebruikt 1 telefoon en heeft een account op 3 macs. Het probleem is dat zij niet kan inloggen bij FaceTime. Niet op de macs en niet op de telefoon. Ik kan wel inloggen met mijn AppleID dus de FaceTime servers doen het.

Het vreemde is dus dat FaceTime op elk apparaat weigert met haar account. Haar account is haar email adres (van eigen provider) en het wachtwoord klopt 100% want verder kom ik overal in, bv iCloud.com enz.

Wie weet een oplossing?

Dank!

Bijdrager
    McPim

Eerst de adviezen van Apple opvolgen (sms versturen, tijdzone checken, FaceTime uitzetten, herstarten en FaceTime weer aanzetten) en als dat niet helpt staan hier nog meer tips.

Bijdrager
    Sipke

Beste Pim,

Dank voor je hulp, dat waardeer ik! Adviezen van Apple al opgevolgd, geen resultaat. Alles wat met DNS, netwerk, computerinstellingen enz te maken heeft kan het niet wezen want ik log op dezelfde machine prima in met mijn eigen AppleID en mijn eigen FaceTime accountgegevens. Al tientallen keren computer herstart. DNS toch aangepast naar google 8.8.8.8, heeft geen effect.

Ik gebruik FaceTime zelf op iPhone, iPad, 3 macs geen problemen. Account van mijn vrouw op dezelfde 3 macs en haar eigen iPhone: alles faalt.

Bijdrager
    McPim

Mm, dan heb je alle opties wel gehad lijkt het. Ik zou Apple Support even bellen, die moeten dat kunnen fixen. Het account van haar kan ook bij Apple geblokkeerd zijn om wat voor reden dan ook. Als dat het geval is moeten zij dat kunnen oplossen. Als het via Apple lukt ben ik uiteraard benieuwd wat het probleem was.

Bijdrager
    GoeieDag

Maak nog eens een tweede iCloud account aan voor haar, en probeer het in haar Mac accounts opnieuw met deze account.

Ik kan me toch niet anders voorstellen dat je bijvoorbeeld een typefout maakt in haar gebruikersnaam, of het wachtwoord verkeerd is. Staan er misschien ‘rare’ tekens in één van de twee? Heb je haar iCloud ww al eens veranderd, als soort van test? Ook zou je de gebruikersnaam kunnen veranderen in een ander mailadres. En wat is eigenlijk het venster wat je krijgt als dat ‘niet-inloggen’ niet lukt?

Bijdrager
    nnsa

Volg de goede raad op van @mcpim > Apple Support contacten, anders wordt het niets.

Bijdrager
    GoeieDag

Dit soort zaken blijken toch vaak te herleiden tot PEBCAK, en dan kan Apple er weinig mee. Jezelf wel; gewoon nog eens goed kijken.

Zie bv dit draadje waar de oplossing ook simpel was.

Bijdrager
    Sipke

Beste Goeiedag,

Ik begrijp dat PEBCAK bestaat en regelmatig voorkomt. En ik sluit niet uit dat dat nu ook zo is en dat ik iets over het hoofd zie. Ik kan in elk geval wel uitsluiten dat ik het verkeerde wachtwoord zou intypen. Dat is namelijk hetzelfde wachtwoord als voor inloggen bij apple met appleID.

Ik ga sowieso maar eens contact opnemen met Apple. Jouw suggestie om een tweede iCloud account aan te maken volg ik nog niet. Ik weet dat je meerdere iCloud accounts kunt gebruiken (koppelen in MacOS in Systeemvoorkeuren -> Internetaccounts). Ik doe dat zelf ook, met name om meerdere adresboeken te kunnen gebruiken, zodat ik adresboeken kan opsplitsen in bv werk/prive of gezin/persoonlijk. Heel handig en werkt feilloos, zowel op mac als op telefoon en iPad. Maar goed, ik dwaal iets af. Ik zie nog niet voor me hoe ik m.b.v. zo’n extra iCloud account FaceTime kan gebruiken. Kun je daar iets meer over vertellen?

Dank!

Bijdrager
    McPim

GoeieDag op 25 januari 2019 om 14:15
    Dit soort zaken blijken toch vaak te herleiden tot PEBCAK, en dan kan Apple er weinig mee.

Op zich mee eens, maar als het wachtwoord klopt (gaan ik vanuit) en er al veel geprobeerd is lijkt het me sneller om Apple even te bellen. We kunnen hier nog vanalles gaan verzinnen maar live hulp is in zo’n geval efficiënter. Er zijn m.b.t. FaceTime (en iCloud accounts) wel degelijk zaken die Apple alleen kan oplossen of inzien. Mocht het toch PEBCAK zijn dan komen ze daar al pratend ook wel achter.

Uit het onderwerp begeep ik dat het niet om het inloggen zelf gaat maar specifiek om dit venster (daar vroeg je naar GoeieDag), een activeringsprobleem dus:

Bijdrager
    GoeieDag

Sipke op 25 januari 2019 om 15:36
    Kun je daar iets meer over vertellen?

Ja. Ik begrijp je vrouw een aparte account op de Mac’s heeft. Het gaat me erom of er misschien iets conflicteert tussen die accounts en de FT account. Het is een kwestie van mogelijkheden wegstrepen. Ook geld andersom: log eens in met die account in een apparaat waar die FT wel werkt.

Maar laat je niet weerhouden Apple te bellen; ik ben benieuwd naar de oplossing.

Bijdrager
    Q-collective

Dit is zeer waarschijnlijk inderdaad een account blokkade. Iets waarvoor je even Apple moet bellen. Binnen vijf minuten opgelost.

Bijdrager
    Sipke

Vandaag Apple gebeld. Er zat inderdaad een blokkade op. De medewerker (2e lijn overigens) zei niet precies te kunnen zien wat de aanleiding was, maar er werd mij eerst gevraagd of de computer waarmee mijn vrouw wil facetimen gebruikt wordt voor reclamedoeleinden, zoals grote hoeveelheden reclames versturen e.d. Dit is in het geheel niet het geval en ik heb geen idee hoe dit zo gekomen is. Mijn vrouw gebruikt de Mac voor privé mail, telewerken, boodschappen en allerlei artikelen bestellen en af en toe een word of excel document.

Zo dus dit is de beloofde followup. Geen gevalletje PEBCAK dus in dit geval. Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en de suggestie dat het om een blokkade zou kunnen gaan. Ik was zelf nooit op het idee gekomen dat er sprake zou kunnen zijn van een blokkade van alleen FaceTime terwijl alle overige functies van het appleID nog werken.

Bijdrager
    McPim

👍🏻👍🏻

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.